Własna galeria krok po kroku.

1. POMYSŁ — jest najważniejszy przy tworzeniu czegokolwiek. Wziąwszy pod uwagę, że obecnie w Internecie powstaje coraz więcej miejsc promujących najróżniejsze inicjatywy, Twoja musi być niepowtarzalna.

2. PLAN — bez niego się nie obejdzie. Musisz dokładnie zaplanować, co będziesz robił krok po kroku. Najważniejsze to zdobyć ludzi do współpracy. Jeżeli sam projektujesz strony, tę część przedsięwzięcia masz z głowy. Jeżeli nie masz takich zdolności, warto wziąć do współpracy kogoś, kto zrobi to z pomysłem i dobrze, kogoś, na kim możesz polegać i kto będzie pomagał w prowadzeniu strony. Możesz też kupić platformę internetową w firmie (to jednak jest spory wydatek). Jeżeli jednak masz dobry pomysł, możesz postarać się zdobyć sponsora, który taką stronę wykona w zamian za możliwość umieszczenia na niej na stałe swojej reklamy. Oto Twój plan:
— zastanów się, co chcesz prezentować (malarstwo, grafikę, ilustracje, antyki, ubiory, itp.),
— pomyśl nad nazwą, musi być ciekawa, ale łatwa do zapamiętania,
— wykup domenę,
— zaprojektuj stronę albo zleć to firmie (mówimy o projekcie graficznym i funkcjonalnym),
— jeżeli Twoja strona nie będzie komercyjna (nie będziesz na niej zarabiał), możesz zamieścić ją na darmowym serwerze; jeżeli jednak myślisz o sprzedaży, musisz liczyć się z rocznym opłaceniem serwera firmowego,
— pamiętaj o adresie e-mail, łatwość kontaktu z Tobą jest bardzo ważna, najlepiej mieć dwa adresy — jeden do kontaktu z artystami, drugi z klientami,
— umieść swoją stronę w katalogach internetowych, dzięki temu wyszukiwarki łatwiej znajdą Twoją stronę, a co za tym idzie Twój portal będzie miał większą oglądalność.

3. PROJEKT/INWESTYCJA — ile musisz zainwestować? Przy większym Twoim udziale w pierwszym roku działalności Twojej galerii potrzebujesz: 
— wykupienie domeny — 25 zł/rok,
— serwer — darmowy,
— konta internetowe — darmowe,
— projekt i wykonanie strony — własny,
— projekt plakatów — własny,
— projekt wizytówek — własny,
— druk wizytówek, cyfrowy — 200 sztuk / ok. 100 zł,
— druk plakatów, offset, format A3 — 500 sztuk / ok. 600 zł.

4. WSPÓŁPRACA — dobrym krokiem jest nawiązać współpracę z portalami o sztuce, stronami artystów, forami tematycznymi. Informacja o Twojej inicjatywie powinna pojawić się na stronach tematycznych związanych z Twoją działalnością. Wymieniaj się linkami, bannerami, informacjami.

5. PROMOCJA — dobrze zaplanowana i przemyślana, nawet bezpłatna może przynieść efekty. Najlepszą formą promocji jest wymiana barterowa, czyli wymiana usług, informacji, a nie pieniędzy. Pamiętaj też, że warto zainwestować w plakaty, które roześlesz w miejsca, z których możesz pozyskać osoby chętne do zaprezentowania się na Twojej stronie. Nie ograniczaj się wyłącznie do promocji w Internecie.

6. EWALUACJA — zrób plan działania Twojej galerii na rok i trzy lata, wypisz wszystko to, co chcesz osiągnąć, wszystko, o czy marzysz. Plan zawieś na tablicy w widocznym miejscu i często zerkaj na niego — w trakcie realizacji własnego pomysłu łatwo jest zapomnieć o tym, czego się chciało na początku. Możesz również pomyśleć o własnej firmie, dzięki temu będziesz mógł sprzedawać prezentowane na stronie prace. Dodatkowo, możesz rozszerzyć działalność o wykonywanie prac na zamówienie. Radzimy jednak firmę zakładać dopiero wtedy, kiedy zauważysz zainteresowanie swoją stroną i prezentowanymi pracami. Pamiętaj — własna firma to comiesięczne, obowiązkowe koszty bez względu na dochód, oraz ogromna odpowiedzialność. Zapraszamy do numeru 16. „Purpose” – Przedsiębiorczość w sztuce. W dziale Warsztaty znajdziesz artykuł o zakładaniu firmy. Powodzenia!