Niniejszy artykuł można zaliczyć do cyklu tekstów o nowych mediach, który zapoczątkowany został w 19 numerze magazynu Purpose. Nowe media odgrywają w dzisiejszej rzeczywistości decydująca rolę w kształtowaniu oblicza twórczości artystycznej. Są również dla wielu z artystów młodego pokolenia narzędziem pracy zawodowej. To połączenie pracy z pasją daje ciekawe efekty w postaci wartościowych pod względem artystycznym prac komercyjnych i odwrotnie prac artystycznych, które mogą znaleźć swoje zastosowanie na komercyjnym rynku.

Redakcja magazynu Purpose zasypywana jest propozycjami współpracy w zakresie prezentacji nowości sprzętowych, które mogą posłużyć twórcom do pracy artystycznej bądź zawodowej. Nie dzieje się to bez przyczyny. Firmy produkujące sprzęt multimedialny i reprezentujące je agencje public relations dostrzegły, iż doskonałym sposobem na promocję możliwości np. nowej kamery cyfrowej jest oddanie jej w ręce artysty. To twórca będzie potrafił wykrzesać z niej to czego nigdy nie zrobiłby zwykły śmiertelnik, a ponad to postara się o to, by efekt swojej pracy zaprezentować szerszej publiczności, co nie odbędzie się bez korzyści dla producenta.


ilustracja: Tomasz Kaczkowski

Sprzęt multimedialny otworzył przed artystami nowe możliwości ekspresji, sprzęt ten zaistniał również jako nowe medium prezentacji twórczości. Normą stało się już prezentowanie w galeriach, salonach wystawienniczych, muzeach prac zrealizowanych w technice cyfrowej. Każde szanujące się miejsce wystawiennicze jest wyposażone w nowoczesny sprzęt multimedialny, które umożliwia prezentację multimedialnego dzieła.

Efekty pracy twórczej oraz zawodowej artystów prezentowane są również na różnego typu festiwalach, konkursach, przeglądach. Nie zawsze oczywiście twórca „chwali” się tym, że zrealizował dzieło przy pomocy sprzętu danej firmy. Na pewno jednak nie umknie fakt wykorzystania kamery tej, a nie innej marki konkurencji artystycznej czy kolegom po fachu. Dla firmy, która wyposażyła artystę w dane urządzenie nie jest to bez znaczenia rośnie bowiem grono potencjalnych klientów po stronie artystów, galerii czy po stronie widzów odwiedzających dane przedsięwzięcie artystyczne.

Działalność artystów funkcjonujących w obszarze multimediów jest bardzo ciekawa z punktu widzenia kontaktów biznesowych umożliwiających finansowanie twórczości. Wydaje się, że łatwiej pozyskać sponsora na działania, które można zaprezentować w dowolnym miejscu z wykorzystaniem np. ekranów plazmowych bądź zwykłego projektora multimedialnego niż na wystawę malarstwa zorganizowaną w hermetycznym obszarze galerii.  Możliwość wyjścia z przekazem multimedialnym (marką sponsora) do szerokiego grona widzów jest atutem, który dostrzegają sponsorzy i grantodawcy. Unia Europejska w swoich programach uwzględniła przedsięwzięcia artystyczne oparte o nowe media i technologie. Powstały takie programy jak eContentplus, Media Plus skierowane bezpośrednio do twórców audiowizualnych czy multimedialnych.

Pewnym jest to, że artyści multimedialni oraz ich twórczość zaczynają dominować kulturalny rynek Europy i świata. Potęguje to postęp cywilizacyjny, rozwój i dostępność nowych technologii. Ważne jest jednak, aby w powodzi twórczości można było odnaleźć, sfinansować te dzieła, które rzeczywiście warte są pokazania oraz by technologia nie zdominowała twórczości.