Nowy numer magazynu Purpose w całości poświęciliśmy komiksowi. Chcąc nadać mu odpowiednią oprawę graficzną dostosowaną do tematu poprosiliśmy Jacka Frąsia o przygotowanie okładki. Otrzymując specjalnie stworzony dla nas rysunek zadaliśmy sobie pytanie "Co artysta miał na myśli?". Poprosiliśmy go więc o wyjaśnienia.

„Komercyjny komiks w służbie reklamy jest czymś złym (bo utrwala utarte stereotypy o komiksach - że są bzdurne i o niczym, że nie są formą sztuki [komiks to podobno bękart sztuki], że nie mogą poruszać i mówić o sprawach poważnych). Mówi o tym hasło: Uwaga Zły Komiks, nawiązujące do tabliczek na ogrodzeniach: Uwaga Zły Pies i głowa psa w ciele odzianym w garnitur. Lepiej się więc do takiego złego psa nie zbliżać bo ugryzie - tak samo lepiej nie zajmować się komiksem bo głupi, spłaszczy myślenie a dzieci nie nauczy czytać, tylko oglądać obrazki.

Z drugiej strony w Polsce tylko taki komiks przynosi twórcom prawdziwe pieniądze z których mogą żyć - komiks powstający w agencjach reklamowych, komiks reklamujący towary typu kawa, wódka i serki homogenizowane. Jeśli chcesz robić komiks za pieniądze, to tylko taki zły - stad więc hasło 1000$ nagrody (hasło nawiązuje do listów gończych z Dzikiego Zachodu). Złapiesz taką pracę, dostaniesz zlecenie, wygrasz przetarg a wiec nagroda i pieniądze są twoje.
Jest więc rozziew i walka w młodych twórcach komiksu o to, co wybrać - czy komiks jako niezależną formę sztuki, ale mało lub wcale nieopłacalną i dla kilku setek zapaleńców; czy komiks w służbie komercji i reklamy, utrwalający negatywne o nim stereotypy ale przynoszący wysokie dochody.

Można oczywiście starać się to łączyć, jak wielu czyni, ale wtedy najczęściej powstaje coś w rodzaju takiego psa w garniturze - ni to świniobyk, ni to kotopies.”

Rozmowa z Jackiem Frąsiem dostępna jest w dziale „Młoda kultura” dodatkowo w dziale „Prezentacja” zobaczyć można prace artysty.

Wiadomo, że tworzenie do szuflady nie jest do końca satysfakcjonujące dlatego też poprosiliśmy dwa wydawnictwa o wskazówki dla twórców, którzy chcą zająć się komiksem profesjonalnie. Specjalnie dla nas o współpracy z artystami opowiadają Szymon Holcman i Jarosław Składanek z Kultury Gniewu w dziale „Na marginesie” oraz bardziej komercyjnie Przemek Wróbel Prezes Mandragory w dziale „Przemysły kultury”.

A tych, którzy chcą się swoją twórczością pochwalić w internecie zapraszamy do działu „Wywiad” w którym rozmawiamy z Jackiem "CD Jack" Gdańcem z portalu Gildia.

Na koniec zapraszamy do stałych działów Purpose. „O wyższości komiksu nad rzeczywistością” dowiecie się z działu „Analiza” dr  Artura Zaguły, a w dziale „Felieton” Kuba Wandachowicz opowie o komiksowej traumie.

Zapraszamy do lektury.