Aktualny numer "Purpose" poświęcony jest czasopismom kulturalnym. Dlaczego wybraliśmy właśnie ten temat? Ponieważ jest nam szczególnie bliski - sami jesteśmy twórcami pisma o takim profilu. Interesowało nas jednak, jakie są doświadczenia innych wydawców? I czy łatwiejsza jest sytuacja czasopism istniejących od kilku lat, czy też tych, które dopiero powstają?

Podstawowe jednak pytanie brzmi — po co w ogóle są czasopisma kulturalne? „Informacja o faktach i ideach z zakresu sztuki współczesnej prowadzona w sposób pluralistyczny. Prezentacja, dokumentacja oraz aktywne kształtowanie krajowej sceny artystycznej. Tego nie zapewnią telewizja, gazety ani czasopisma o profilu ogólnospołecznym czy lifestylowym […]” — słowa Grzegorza Borkowskiego, naczelnego „Obiegu”, są najlepszą odpowiedzią na to pytanie. Cała rozmowa dostępna w dziale „Wywiad”.

Wszyscy nasi rozmówcy są jednak jednego zdania — czasopisma kulturalne to niestety nie jest przedsięwzięcie przynoszące ogromny zysk. Czytelników zainteresowanych tą dziedziną nie możemy liczyć w setkach tysięcy. A szkoda. Mieszkamy w prawie 40-milionowej Polsce, kraju z bogatą kulturą. Nie brak nam ludzi czynnie w niej uczestniczących. Świetnych artystów. Ciekawych inicjatyw. Jak się jednak okazuje o wiele łatwiej jest pójść do kina czy, co ostatnio bardziej popularne, obejrzeć w domu film DVD, niż przeczytać książkę lub czasopismo.

Są jednak inicjatywy, które wspierają i propagują działalność wydawniczą. Fundacja Otwarty Kod Kultury od 2003 r. próbuje te działania wcielać w życie poprzez promocję oraz dofinansowywanie czasopism. Wziąwszy pod uwagę, że kulturalna działalność wydawnicza nie jest przedsięwzięciem dochodowym, to tego typu pomoc jest nieoceniona i powinna być wspierana środkami zewnętrznymi. Niestety, dotychczasowi partnerzy fundacji nie przedłużyli umów. Zmusza to jej przedstawicieli do szukania nowych źródeł finansowania — miejmy nadzieję, że im się to uda i że już niedługo ruszy nowy projekt przyznawania minigrantów. Trzymamy kciuki. A o fundacji oraz Witrynie Czasopism opowiadają Agnieszka Kozłowska i Konrad C. Kęder  w dziale „Kariera w kulturze”.

Zapraszamy też do zapoznania się ze stałymi działami magazynu — „Analizą” Artura Zaguły i „Początkiem polskiej krytyki artystycznej” oraz „Felietonem” Kuby Wandachowicza.

Czytelnicy magazynu „Purpose” po raz pierwszy będą mogli też przyznać tytuł „Okładki miesiąca”. W dziale „Prezentacja” publikujemy marcowe okładki czasopism kulturalnych, na które można głosować. Każdy, kto chce oddać swój głos na wybraną okładkę, powinien przesłać tytuł czasopisma na adres: redakcja@purpose.com.pl. Głosować można do 10 kwietnia br. Wyniki opublikujemy dzień później na łamach magazynu. Zapraszamy zatem do lektury „Purpose” oraz głosowania.