Łódź jako jedno z pierwszych miast w Polsce rozpoczęła starania o zdobycie tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku. Od stycznia 2007 roku komitet organizacyjny prowadzi intensywną promocję, która zaowocowała wieloma ciekawymi pomysłami i konkretnymi merytorycznymi działaniami. Do najważniejszych należy zaliczyć poniższe.

1) Konkurs na identyfikację wizualną projektu
Zwycięski projekt z Pracowni Reklamy Michalczyk i Prokop Sp. z o.o. autorstwa Adama Brodzkiego zapoczątkował spójną identyfikację wizualną projektu. Nawiązujący stylistycznie do twórczości Władysława Strzemińskiego logotyp spełnił wszystkie oczekiwania, jakie można mieć w odniesieniu do prostego, operującego skrótem przekazu, jakim jest logo. Komisja konkursowa za kryteria przyjęła przede wszystkim ciekawą formę graficzną i funkcjonalność znaku, pełniącą zarówno rolę informacyjną, jak i estetyczną.
Logotyp został wyeksponowany na wszystkich materiałach promocyjnych projektu i stał się marką o wartości niematerialnej, niosącą za sobą przekaz wywołujący natychmiastowe skojarzenia z projektem ŁESK 2016. Analiza materiałów medialnych pokazuje, że zwycięski projekt nie spotkał się z krytyką i jest wskazywany jako lider pośród innych pretendujących o tytuł ESK 2016.

2) Uruchomienie strony internetowej http://www.lodz2016.com
Współczesne działania promocyjne nie mogą obejść się bez wykorzystania Internetu. To medium jest jednym z głównych źródeł informacji o projekcie. Na stronie zamieszczono podstawowe dane na jego temat oraz aktualnych wydarzeń związanych z działaniami na rzecz starań o przyznanie tytułu.

3) Kampania promocyjna na Międzynarodowych Targach Turystyki ITB w Berlinie
W czasie targów — największych w tej dziedzinie na świecie — została przeprowadzona akcja artystyczna. Jednym z jej elementów było informowanie o projekcie „Łódź — Europejska Stolica Kultury” oraz kierowanie zwiedzających do łódzkiego stoiska. Akcja polegała na wykonywaniu zdjęć twarzy osób zwiedzających targi przez ośmiu fotografów, którzy informowali, że można je odebrać na łódzkim stoisku. Elementem zachęcającym do zgodzenia się na sfotografowanie i odwiedzenia stoiska (obsługiwanego przez 4 osoby) była możliwość otrzymania koszulki oraz przypinki z logotypem projektu „Łódź — Europejska Stolica Kultury 2016”.

4) Międzynarodowa konferencja w Łodzi z udziałem międzynarodowych ekspertów
z dziedziny ESK oraz przedstawicieli kilkunastu miast związanych z projektem „Łódź w Europie”

Dwudniowa konferencja dotyczyła projektu „Łódź — Europejska Stolica Kultury 2016”. Jej zadaniem było wypromowanie tego projektu na arenie międzynarodowej, a także promocja Łodzi i województwa łódzkiego jako ośrodka kulturalnego. Na spotkanie przyjechali przedstawiciele miast, którym przyznano tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w latach poprzednich oraz miasta, które do tego tytułu pretendują. W trakcie konferencji swoim doświadczeniem dzielili się ci, którzy już zajmowali się realizacją programu Europejska Stolica Kultury oraz specjaliści PR w kulturze. Przedstawiciele Łodzi zyskali cenną wiedzę na temat efektywnych strategii działania, nawiązali też kontakty, które ułatwią komunikację między miastami oraz promocję naszego miasta i województwa na arenie międzynarodowej.

5) Konferencje oraz liczne prezentacje projektu ŁESK 2016 w Brukseli
W dniu 26 czerwca 2007 r. w Brukseli, w stałym przedstawicielstwie Rzeczpospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej, odbyła się prezentacja atrakcji kulturalnych Łodzi, które są jej ogromnymi atutami w staraniach o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. Łódź jako pierwsze z polskich miast przeprowadziła swoją kampanię w Brukseli.

6) Ogłoszenie składu Komitetu Honorowego projektu
Do Komitetu Honorowego zaproszone zostały osobistości związane z szeroko rozumianą kulturą — łodzianie oraz ci, którzy wyróżnili się swoją działalnością w tym mieście. Poparcie dla kandydatury Łodzi oraz tym samym uczestnictwo w Komitecie Honorowym potwierdzili między innymi: reżyser Andrzej Wajda, tłumacz i popularyzator literatury polskiej Karl Dedecius, światowej sławy architekt Daniel Libeskind, polityk i eurodeputowany Jacek Saryusz-Wolski (pełna lista dostępna jest na http://www.lodz2016.com). 

7) Produkcja filmu promocyjnego „Łódź – miasto kultury”
Film został zrealizowany przez firmę InfoExpress (Wojciech Bruszewski, Małgorzata Kamińska) na potrzeby promocji miasta w ramach projektu „Łódź — Europejska Stolica Kultury 2016”. Trwający 120 minut obraz pokazuje miasto jako tętniącą życiem kulturalnym metropolię, chętnie odwiedzaną przez światowego formatu sławy, takie jak David Lynch czy Rob Krier. Produkcja nieustająco zdobywa laury na największych festiwalach filmów turystycznych, a jurorzy każdorazowo podkreślają niekonwencjonalny charakter produkcji, który w interesujący sposób ukazuje walory kulturowe miasta.
Film został wydany na dvd i jest dystrybuowany podczas krajowych i zagranicznych konferencji targów prezentujących Łódź jako kandydata do tytułu ESK. Najważniejsze nagrody to Grand Prix Tour Film 2007, Nagroda TV Biznes dla najlepszego filmu promującego walory inwestycyjne miast i regionów, Nagroda Prezesa Polskiej Izby Turystyki czy Nagroda Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej.

8) Ogłoszenie konkursu na wyjątkowy gadżet promocyjny projektu „Kreacja dla Łodzi”
Zarejestrowano 70 zgłoszeń, spośród których komisja konkursowa wybrała 4, przyznając nagrodę główną Grupie projektowej „a3” — Agata Łapuchowska i Adam Wojtalik — za stempel, oraz 4 wyróżnienia: Maciejowi Lebiedowiczowi za łódzki kalendarz foto-imieninowy, Maciejowi Fabiańczykowi za karty do gry, Katarzynie Jasińskiej za układankę, Annie Orzeszko przy współpracy z Piotrem Jedwabnym i Janem Cabanem za kostkę „Ziemia Obiecana”.
Produkcja zwycięskiego projektu okazała się ogromnym wyzwaniem, ponieważ parametry techniczne stempla wymagały stworzenia zupełnie nowej formy. Po półrocznych zmaganiach możemy pochwalić się pilotażową serią czterech stempli-breloków z napisami promującymi Łódź. Realizacji doczekał się też autorski projekt kart do gry z logotypami najważniejszych łódzkich instytucji kultury oraz festiwali.

9) Produkcja materiałów promocyjnych
Plasując markę projektu ŁESK 2016, działania skoncentrowano na produkcji gadżetów oryginalnych, odróżniających się od konkurencyjnych. W tym kontekście realizatorom projektu zależało na stworzeniu produktów użytecznych, ale estetycznych, o walorach edukacyjnych, które będą wywoływały pozytywne skojarzenia z projektem. Dzięki kreatywnym spotkaniom zespołu do spraw ŁESK, ogłoszeniu konkursów i współpracy z artystami powstały interesujące materiały promocyjne, dzięki którym Łódź zyskała w tym zakresie przewagę nad innymi miastami. Wyjątkowe projekty autorskie — takie jak zwycięski stempel, karty do gry czy komiks narysowany kreską znanego rysownika — stanowią wartość dodaną projektu oraz są utożsamiane z indywidualnym charakterem produkowanych przedmiotów. Zaangażowanie znanej postaci z dziedziny sztuki w tworzenie artykułu promocyjnego nadaje mu wyższą rangę, sprawia, że ma on swoją renomę, historię tworzenia, staje się ciekawym nośnikiem — zarówno promocyjnym, jak i wartościowym, na stałe wpisanym w kontekst projektu.
Do tej pory wyprodukowano następujące gadżety: długopisy, notesy, kalendarze, kubki, pendrive’y, parasole, krawaty, apaszki, smycze, piny, karty do gry, gry memory, stemple, komiks autorstwa Krzysztofa Ostrowskiego z przygodami Kapitana Kultury, maskotkę Kapitan Kultura, koszulki i polary.
Materiały promocyjne są dystrybuowane głównie podczas ogólnopolskich, międzynarodowych oraz lokalnych targów turystycznych, festiwali, wydarzeń kulturalnych, konkursów związanych z projektem oraz innych wydarzeń o charakterze promocyjnym.

10) Działania reklamowe ATL (above the line)
Najważniejsza ogólnopolska akcja promocyjna ATL w 2008 roku to kampania billboardowa z wizerunkiem Kapitana Kultury i Miss Polonia 2007. Kapitan Kultura jest bohaterem komiksu autorstwa Krzysztofa Ostrowskiego oraz uczestnikiem wszystkich happeningów promujących projekt zarówno w Polsce, jak i za granicą.

11) „Łódź — miasto festiwali”
Ostatnim ważnym wydarzeniem promocyjnym w ramach projektu ŁESK 2016 była nieszablonowa obecność Łodzi na trzech największych festiwalach muzycznych w Polsce — Open’erze w Gdyni, Coke w Krakowie oraz festiwalu hip-hopowym w Giżycku. Kapitan Kultura oraz hostessy zapraszali do poparcia Łodzi jako kandydatki do projektu oraz przeprowadzali konkursy, dzięki którym można było wygrać wycieczkę właśnie do Łodzi. Odwiedzający mogli też, grając na fliperach, zdobyć wejściówki na pięć łódzkich festiwali.

Wszystkie akcje promocyjne zostały zorganizowane z myślą o młodych ludziach, którzy (w większości) stanowią widownię polskich festiwali muzycznych. O sukcesie świadczy liczba osób zaangażowanych w ich przygotowanie oraz pozytywne reakcje wszystkich, którzy brali w nich udział. Łódź zyskuje miano najlepszego kandydata do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 już nie tylko wśród samych łodzian.
Plany na rok 2008 to między innymi stworzenie strategii programowo-promocyjnej dla projektu ŁESK 2016, której pierwsza część badawczo-analityczna została już ukończona. Najważniejsze cele strategiczne to: koordynacja działań kulturalnych i promocyjnych projektu, przygotowanie wydarzeń PR w Łodzi oraz w Europie (w nawiązaniu do opracowanej strategii), zaangażowanie mediów lokalnych oraz międzynarodowych w działania na rzecz starania się o tytułu ESK poprzez m.in. cykl śniadań prasowych, cykl informacyjno-konsultacyjny; produkcja kolejnych materiałów promocyjnych i informatorów o projekcie; stworzenie jego nowego, funkcjonalnego portalu internetowego; zaangażowanie członków Komitetu Honorowego w działania na rzecz projektu, wykorzystanie ich wizerunku; zawiązanie ścisłej współpracy z placówkami kulturalnymi i animatorami kultury z Łodzi (muzea, teatry, galerie, kina, filharmonia, domy kultury oraz centra kulturalne i rozrywkowe); przygotowanie programu konsolidacji środowisk kulturalnych z turystycznymi; a także realizacja wytycznych wskazanych w strategii starań o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury.