Innowacyjność i kreatywność wydają się dobrym i skutecznym sposobem na przezwyciężenie niekorzystnej sytuacji dla przedsiębiorczości w obliczu nie najlepszej ogólnoświatowej sytuacji gospodarczej. Są to również istotniejsze elementy wszelkiego rodzaju programów wspierania przedsiębiorczości i programów dotacyjnych.

Kreatywność rozpatrywana w ramach przedsiębiorczości to nie tylko umiejętność wprowadzania nowych produktów, to również umiejętność radzenia sobie z nieoczekiwanymi okolicznościami i umiejętność znajdowania wyjścia z nich. Brak ciągłości finansowej czy malejąca liczba zleceń sprawia, że osoby działające według utartych szablonów, nieumiejące odnaleźć się w nowych okolicznościach, przegrywają. Wiele firm upada, wiele osób nieznajdujących pomysłu na siebie w nowej sytuacji narażonych jest na utratę pracy. Kreatywność i innowacyjność , oprócz tego, że jest wartością dla osób posiadających te cechy, co wyraża się tym, że tworzą oni nowe rozwiązania czy produkty, daje też dodatkową korzyść, świadomość i pewność, a także łatwość i umiejętność przystosowania się do zmieniających się warunków.

Umiejętności te częściej są wykorzystywane i zauważane u pracowników raczej małych firm niż korporacji. W tych pierwszych kreatywność pracowników stanowi ważny element walki konkurencyjnej. Coraz więcej przedsiębiorców zaczyna sobie zdawać sprawę z zasadności i korzyści pracy w innowacyjnych  zespołach  z kreatywnymi pracownikami. Zachęcanie ich do tworzenia kreatywnych rozwiązań, wymyślania czasem nawet surrealistycznych projektów staje się niemal podstawowym elementem działalności wielu firm, a jednocześnie czynnikiem, który przeważa w wyborze pracodawcy.

Idealnym przykładem takiego świadomego wartości zatrudniania kreatywnych osób jest firma, która od kilku lat zdobywa laury najlepszego pracodawcy — Google. Jego biura projektowane są tak, aby tworzyć funkcjonalne miejsca pracy sprzyjające kreatywnemu myśleniu. Wyposażenie biura wyzwalające w pracownikach energię, pobudzające innowacyjność, gdzie się nie tylko pracuje, ale można się także zrelaksować, dopełnia polityka socjalna firmy, która zapewnia wyżywienie  i  wiele udogodnień.

Badania wykazują, że dzisiejsi pracownicy wśród najbardziej istotnych czynników stanowiących o atrakcyjności pracodawcy wymieniają właśnie kreatywne środowisko pracy. Jednocześnie badana w ramach programu Talent Club polska kadra menadżerska za najważniejsze cechy menadżera czasów kryzysu uznała elastyczność w podejściu do problemu (65%), umiejętność zarządzania ludźmi (64%) i kreatywność (51%). W dalszej kolejności wymieniane były doświadczenie (51%) i umiejętność podejmowania ryzyka (45%).

Kilka lat temu bardzo popularnym zjawiskiem wśród świadomych pracodawców było opracowywanie specjalnych programów mających na celu zapewnienie odpowiednich warunków pracy dla osób utalentowanych, tzw. talent management. Tacy pracownicy kryzys odbierają jako szansę na szukanie lub wykorzystywanie nowych sposobów, metod czy produktów. Pracodawcy doceniają u nich zwłaszcza łatwość odnalezienia się i pracy w błyskawicznie zmieniających się warunkach. Dziś, chociaż mniej hucznie promowane,  stanowią  istotny element strategii większości firm — liderów branży.

Kreatywna rekrutacja od i do
Aby pozyskać kreatywnych pracowników, firmy jeszcze chwilę temu prześcigały się w opracowywaniu coraz wymyślniejszych i oczywiście kreatywnych akcji werbunkowych. Coś, co wcześniej było domeną agencji reklamowych, stało się popularne niemal we wszystkich branżach. W sieci aż huczało od ciekawych przykładów kampanii rekrutacyjnych. Wspomniany już wcześniej Google rekrutację pracowników wspierał billboardami, na których przedstawione były skomplikowane zadania matematyczne, podczas gdy koncern samochodowy Peugeot zorganizował targi pracy podczas show samochodowego.
Z innej strony od potencjalnych pracowników, aplikantów również oczekuje się więcej niż przeciętnych zdolności. Rekruterzy oczekują dziś raczej pewnego zaskoczenia niż zapewnienia. Zaskoczenia świeżym i nietuzinkowym podejściem do swojej osoby niż deklaracji odnoszących się do umiejętności czy zasobów wiedzy. W sieci coraz częściej spotyka się różnego rodzaju konkursy i projekty związane właśnie z kreatywnym sposobem przedstawiania swego życiorysu. Światło ujrzały już CV napisane alfabetem Braille’a czy CV zbudowane z klocków — to tylko niektóre twórcze sposoby zaprezentowania siebie w procesie rekrutacji.

Życiorysom nagrywanym na wideo służy już kilka portali (konkurs Video Challenge 2009 organizowany przez portal Beeatwork.pl). Wszystkie osoby mające podobne, niekonwencjonalne pomysły mogą wziąć udział w konkursie „Kreatywne CV” aktualnie organizowanym przez serwis OtoPraca.pl. W sieci można również natknąć się na sklep z koszulkami, na których można zamieścić swoje CV (Mojecv.Spreadshirt.net) czy anegdoty o nietuzinkowych pomysłach na zaskoczenie rekruterów.

Generalnie najważniejszy jest efekt, czyli z jednej strony pozyskanie upragnionego miejsca pracy dla pracownika, a z drugiej — pewność, że osoba poradzi sobie z ewentualnymi nieprzewidywalnymi problemami pracodawcy.