Aktualności

Kampania "Język polski jest ą-ę"

2013-02-20

Znaki diakrytyczne są w krytycznej sytuacji. W codziennej wymianie smsowych i mailowych informacji pomijamy te charakterystyczne dla naszego języka formy. Badania przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia w drugiej połowie stycznia miały na celu rozpoznanie stosunku Polaków do używania znaków diakrytycznych w komunikacji pisemnej w różnych sytuacjach. Wyniki badań są mało optymistyczne dla „ogonków” i „kreseczek”. Może przy okazji wypadającego dziś Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego warto zwrócić uwagę na ich dźwięczny wdzięk?

Dziś rozpoczyna się kampania „Język polski jest ą-ę”, organizowana przez agencję Ogilvy & Mather, mająca uświadomić Polakom, że ich język ojczysty pozbawiony znaków diakrytycznych nie tylko straciłby swą charakterystyczną melodię, ale również brzmiałby obco i ubogo. Akcja ma też na celu popularyzację poprawnego używania znaków ą, ę, ź, ć, ń, ó czy ś w codziennej wymianie komunikatów w serwisach społecznościowych, smsach, mailach.

Ponad połowa Polaków nie zawsze dba o poprawność językową w swych wypowiedziach tekstowych i ustnych. Choć uważamy, że znaki diakrytyczne są tym, co nasz język wyróżnia, co piąty z nas nie widzi potrzeby ich używania. Językoznawcy alarmują: powodowane wygodą i szybką wymianą informacji treści pozbawione tych szczególnych liter doprowadzą do wyraźnego zubożenia polskiej mowy ojczystej. Język ewoluuje wraz z kulturą.

www.językpolskijestąę.pl

 

 

Tekst: Magdalena Harasiewicz (na podstawie materiałów prasowych Organizatora)


REKLAMA

POLECAMY