Instytut Doradztwa Regionalnego i Europejskiego jest firmą szkoleniowo-doradczą. Prowadzą Państwo szkolenia z bardzo różnych obszarów. W jaki sposób w ofercie pojawiły się szkolenia dotyczące sektora kultury?

Program szkoleń wspierających instytucje kultury w całej Polsce realizujemy od ponad 10 lat, proponując wsparcie przedstawicielom sektora kultury między innymi w zakresie zarządzania, pozyskiwania funduszy zewnętrznych, zarządzania projektami, PR czy prawa autorskiego.
Stale analizujemy potrzeby przedstawicieli instytucji i organizacji kultury, odpowiadamy na nie i do tej pory przeszkoliliśmy ponad 7000 osób – przedstawicieli domów i ośrodków kultury, teatrów, muzeów, bibliotek, galerii i innych podmiotów sektora kultury.

W najbliższym czasie, 23 lutego 2011, odbędzie się szkolenie „Sponsoring w instytucjach kultury”. Dlaczego właśnie taki temat?

Instytucje kultury od wielu lat potrzebują dodatkowego wsparcia swoich przedsięwzięć. Budżety urzędów marszałkowskich, miejskich i gminnych nie wystarczają na produkcję tak szerokiej oferty imprez kulturalnych jaką proponują instytucje kultury, stąd coraz większa aktywność jednostek kultury w działalność biznesową. Jest jeszcze jeden aspekt tej sprawy. Firmy komercyjne przestały angażować się w kampanie reklamowe, pochłaniające olbrzymie środki i dające coraz mniejsze efekty. Reklama stała się zbyt agresywna i często nieodpowiednia dla niektórych przedsiębiorstw. Powstał nowy trend transferu wizerunku firm – poprzez instytucje, które mające bezpieczny, pozytywny i znany wizerunek na rynku. Do takich instytucji na pewno należą organizacje z sektora kultury.

Czy jest duże zapotrzebowanie na wiedzę z tego zakresu?

Na zajęcia zgłasza się wiele osób pracujących w jednostkach kultury, są to często pracownicy merytoryczni, którym w zakres obowiązków w pewnym momencie (z konieczności) wpisano „pozyskiwanie funduszy”. Brakuje im przygotowania do tworzenia ofert, znajomości branż, które wspierają kulturę, doświadczenia w prowadzeniu negocjacji. Te osoby oczekują zajęć warsztatowych polegających na ćwiczeniu umiejętności praktycznych.

Jak duże jest zainteresowanie tym szkoleniem? Kto jest nim najbardziej zainteresowany (osoby prywatne, firmy, instytucje kulturalne), a do kogo Państwo szczególnie kierują tę ofertę?

Szkolenia na temat sponsoringu cieszą się dużym zainteresowaniem, szczególnie wśród małych instytucji kultury, które nie mogą sobie pozwolić na zatrudnienie profesjonalistów z dziedziny PR-u, sponsoringu czy promocji. Osoby raczej delegowane są przez swoje jednostki – instytucje kultury czy organizacje pozarządowe, rzadziej są to osoby prywatne.
Nasza oferta kierowana jest do osób, które potrzebują praktycznej wiedzy i umiejętności w danym zakresie, które oczekują, że szkolenie zostanie przeprowadzone przez profesjonalistę mającego praktyczne doświadczenie w danej dziedzinie.
Z całą pewnością adresatem naszych działań nie jest osoba poszukująca szkoleń bezpłatnych lub kierująca się w wyborze jedynie kryterium najniższej ceny, gdzie jakość, czyli wartość merytoryczna, nie ma znaczenia.

Jakie zagadnienia obejmować będzie szkolenie?

Szkolenie podzielone jest na dwa moduły – część zawierającą informacje dotyczące zasad sponsoringu, badania sponsoringu na świecie i w Polsce, omówienie praw i obowiązków sponsora i sponsorowanego, informacje dotyczących klauzul (zapisów) w umowach sponsoringowych; oraz część warsztatową, podczas, której uczestniczy szkolenia uczą się pisania listów, tworzenia ofert, przygotowują się do rozmów z przedstawicielem sponsora.

W jaki sposób prowadzący związani są z sektorem kultury?

Trenerzy prowadzący szkolenia w Instytucie Doradztwa Regionalnego i Europejskiego posiadają wysokie kompetencje w zakresie tematycznym, którym się zajmują, oraz przygotowanie do pracy z grupą i co bardzo ważne – są praktykami w danej dziedzinie. To połączenie wiedzy, umiejętności i doświadczenia praktycznego jest ważne z punktu widzenia efektów szkolenia dla poszczególnych uczestników. Osoby prowadzące szkolenie z zakresu sponsoringu to praktycy, pracujący od lat w instytucjach kultury, osoby mające doświadczenie w przygotowaniu pakietów sponsoringowych, którzy na swoim koncie mają wiele zdobytych środków na wydarzenia kulturalne.
Analiza ankiet ewaluacyjnych wypełnianych przez uczestników pokazuje wysoką przydatność szkolenia, jego programu i treści dla osób uczestniczących, przedstawicieli sektora kultury.

Czy uważa Pani, że takie zajęcia są potrzebne?

Szkolenia są bardzo potrzebne, przedstawicielom sektora kultury, którzy mają ograniczony dostęp do profesjonalnych działań np. agencji PR-owskich, są też swoistego rodzaju sposobem na poznanie narzędzi, dobrych praktyk, wymianę doświadczeń, podzielenia się „we własnym gronie” sukcesami i dobrymi praktykami na tym polu.

Instytucje kultury walczą o sponsorów już od jakiegoś czasu. Jak Pani ocenia widoczne rezultaty i skuteczność tych działań?

Pozyskiwanie funduszy przez instytucje stało się bardzo powszechne i jest niewiele placówek, które tego nie robią. Problem polega raczej nie na samych próbach pozyskania funduszy od sponsorów, ale raczej na profesjonalizmie tych działań i co za tym idzie – skuteczności. Duże jednostki kultury, w dużych miastach radzą sobie z tym całkiem dobrze, często ich budżety na wydarzenie kulturalne są pokrywane w kilkudziesięciu procentach z funduszy pochodzących od sponsorów komercyjnych. Mniejszym podmiotom trudniej jest uzyskać takie wyniki, jednak tutaj można się wykazać sponsoringiem rzeczowo-usługowym. Wiele mniejszych placówek radzi sobie z tym doskonale, polegając na hojności lokalnych przedstawicieli biznesu, których nie stać na przekazanie gotówki, ale chętnie obdarowują swoimi produktami czy usługami.

Czy szkolenia ze sponsoringu odbywały się w przeszłości? Jeśli tak, czy dotarły do Pani informacje o ich skuteczności i przydatności?

Jak wspominałam, szkolenia ze sponsoringu są częścią programu szkoleń dla sektora kultury, który realizujemy od ponad 10 lat. W tym czasie zrealizowaliśmy kilkadziesiąt edycji szkolenia na ten temat. Jak wynika z analizy danych dostarczanych przez uczestników w ankietach ewaluacyjnych bardzo wysoko oceniają oni przydatność i skuteczność szkolenia – dobór treści, metod, jakość wiedzy i pracy trenera.  

Czy jeden dzień szkolenia w tej tematyce wystarczy, aby zapoznać się z tematem?

Jeden dzień szkolenia na pewno wystarczy, aby zorientować się w tematyce i poznać pewne zasady w poszukiwaniu firm, doborze branży do przedsięwzięć kulturalnych. Podczas kilku godzin nie da się natomiast nauczyć pisania doskonałych ofert, trudno też nauczyć znajomości rynku, zwłaszcza, że uczestnicy pochodzą z różnych miejscowości, różnych instytucji kultury, które mają bardzo różną specyfikę. Poznawanie rynku biznesowego, nawet na niewielkim lokalnym obszarze, jest zajęciem długotrwałym i tylko dobrzy obserwatorzy potrafią wykorzystać zmiany na rynku do swoich potrzeb sponsoringowych.
Pragnę dodać jeszcze, że uczestnicy naszych szkoleń otrzymują materiały szkoleniowe napisane zrozumiałym językiem, jako uzupełnienie i rozwinięcie treści szkolenia, mają również możliwość zadawania pytań trenerowi dotyczących tematyki szkolenia, w którym uczestniczyli jeszcze jakiś czas po szkoleniu. Daje to możliwość uzupełnienia wiedzy czy rozwiania wątpliwości.
Zapraszam zatem na szkolenie do Krakowa!

Z Beatą Nowak, Dyrektor Instytutu Doradztwa Regionalnego i Europejskiego, rozmawiała Agnieszka Furmańczyk
Doradztwa Regionalnego  i Europejskiego