Czytaj
Czy odwaga pomaga w byciu artystą_ką?
2024-07-15
Czas czytania 4 minuty
Czy kluczową kompetencją osoby twórczej jest odwaga, do zadawania niewygodnych i trudnych pytań, do łączenia tematów, rzeczy, ludzi pozornie niemożliwych do połączenia, do tworzenia sytuacji prowokujących zastanowienie… odwaga do bycia artystą_ką?
Z drugiej strony czy TYLKO na osobach twórczych powinien spoczywać obowiązek bycia „odważnym_ną” w działaniach na rzecz społeczności, organizacji, miasta, firmy?
Pretekstem do spotkania Błażeja Filanowskiego | Błażej Filanowski z Katarzyną Baług | Katarzyna (Kate) Balug był „Międzynarodowy Kongres Kultura Miasta Regeneracyjnego”, sesja: Performance artystyczny, jako forma transformacji miasta.
Specjalnie dla PURPOSE artystka i historyczka architektury oraz badacz sztuki i komunikacji społecznej, podjęli arcyciekawą rozmowę dot. kompetencji i ich znaczenia dla funkcjonowania artystów i artystek oraz środowiska, w którym działają.
Fragment wywiadu „Artyści – twórcy niewygodnych pytań":
Błażej Filanowski: Czego potrzebuje artysta, żeby jego kompetencje w myśleniu międzysystemowym mogły przechodzić w konkretne działania?
Katarzyna Baług: Ze sztuką trzeba uważać, żeby jej nie „obcinać” otwarcia na różne możliwości. Myślę, że artyści potrzebują zaufania. Jeśli byłabym prezydentem miasta, dałabym artyście miejsce – jakąś pracownię blisko wybranego obszaru, jakiś fundusz i czas. Trzeba dać temu człowiekowi szansę, żeby się rozejrzał i znalazł coś, czego brakuje, albo co nie jest dostrzegane.
Tymczasem w wielu projektach dotacyjnych oczekuje się opisania efektów jeszcze przed jego startem…
I to doprowadza mnie do szału: pytania do artystów typu: jak zmierzycie efektywność projektu? Ty mi powiedz – jeśli jesteś ekspertem od nauk społecznych. Ja jestem ekspertem od wytwarzania sytuacji, a ty sobie mierz jak chcesz, zgodnie z twoim celem.
W wywiadzie znajdziecie również odpowiedzi na następujące pytania:
>> Władze i instytucje miejskie często widzą w artystach i artystkach rzeczników lub „specjalistów” od przestrzeni publicznej i społecznej aktywizacji. W skrajnych przypadkach narzucają im rolę „pielęgniarzy podupadłych dzielnic”. Czy to wciąż się dzieje?
>> Jeśli chcielibyśmy zatrudnić artystę czy artystkę do pracy z miejską społecznością, w ogłoszeniu mogłoby się znaleźć sformułowanie: umiejętność tworzenia sytuacji, która prowokuje do zastanowienia się nad otoczeniem?
>> Czego potrzebuje artysta, żeby jego kompetencje w myśleniu międzysystemowym mogły przechodzić w konkretne działania?
>> Czy warto zadawać pytania...
Inspirującej lektury!
Jeżeli chcesz podzielić się refleksją, pomysłem, tekstem czy poradą dotyczącą tematu przewodniego „Kompetencje” napisz na adres: redakcja@purpose.com.pl