Czy odwaga pomaga w byciu artystą_ką?


Czas czytania 4 minuty

Czy kluczową kompetencją osoby twórczej jest odwaga, do zadawania niewygodnych i trudnych pytań, do łączenia tematów, rzeczy, ludzi pozornie niemożliwych do połączenia, do tworzenia sytuacji prowokujących zastanowienie… odwaga do bycia artystą_ką?

Z drugiej strony czy TYLKO na osobach twórczych powinien spoczywać obowiązek bycia „odważnym_ną” w działaniach na rzecz społeczności, organizacji, miasta, firmy?

Pretekstem do spotkania Błażeja Filanowskiego | Błażej FilanowskiKatarzyną Baług | Katarzyna (Kate) Balug był „Międzynarodowy Kongres Kultura Miasta Regeneracyjnego”, sesja: Performance artystyczny, jako forma transformacji miasta.

Specjalnie dla PURPOSE artystka i historyczka architektury oraz badacz sztuki i komunikacji społecznej, podjęli arcyciekawą rozmowę dot. kompetencji i ich znaczenia dla funkcjonowania artystów i artystek oraz środowiska, w którym działają.

 

Fragment wywiadu Artyści – twórcy niewygodnych pytań":

 

 Błażej Filanowski: Czego potrzebuje artysta, żeby jego kompetencje w myśleniu międzysystemowym mogły przechodzić w konkretne działania?

Katarzyna Baług: Ze sztuką trzeba uważać, żeby jej nie „obcinać” otwarcia na różne możliwości. Myślę, że artyści potrzebują zaufania. Jeśli byłabym prezydentem miasta, dałabym artyście miejsce – jakąś pracownię blisko wybranego obszaru, jakiś fundusz i czas. Trzeba dać temu człowiekowi szansę, żeby się rozejrzał i znalazł coś, czego brakuje, albo co nie jest dostrzegane.

Tymczasem w wielu projektach dotacyjnych oczekuje się opisania efektów jeszcze przed jego startem…

I to doprowadza mnie do szału: pytania do artystów typu: jak zmierzycie efektywność projektu? Ty mi powiedz – jeśli jesteś ekspertem od nauk społecznych. Ja jestem ekspertem od wytwarzania sytuacji, a ty sobie mierz jak chcesz, zgodnie z twoim celem.

 

>> CZYTAJ WYWIAD <<

W wywiadzie znajdziecie również odpowiedzi na następujące pytania:

>> Władze i instytucje miejskie często widzą w artystach i artystkach rzeczników lub „specjalistów” od przestrzeni publicznej i społecznej aktywizacji. W skrajnych przypadkach narzucają im rolę „pielęgniarzy podupadłych dzielnic”. Czy to wciąż się dzieje?

>>  Jeśli chcielibyśmy zatrudnić artystę czy artystkę do pracy z miejską społecznością, w ogłoszeniu mogłoby się znaleźć sformułowanie: umiejętność tworzenia sytuacji, która prowokuje do zastanowienia się nad otoczeniem?

>> Czego potrzebuje artysta, żeby jego kompetencje w myśleniu międzysystemowym mogły przechodzić w konkretne działania?

>> Czy warto zadawać pytania... 

 

Inspirującej lektury!

 

Jeżeli chcesz podzielić się refleksją, pomysłem, tekstem czy poradą dotyczącą tematu przewodniego „Kompetencje” napisz na adres: redakcja@purpose.com.pl