Czym zajmuje się brand manager?


Czas czytania 8 minut

Czym zajmuje się brand manager marki? Jakie kompetencje powinien posiadać? A także z jakimi osobami współpracuje? Rozmowa z Bożeną Piotrowską, brand managerem marki Śliwka Nałęczowska.

Budowanie marki to złożony proces. Jaką rolę odgrywa w nim brand manager?  


Działy marketingu w firmach są odpowiedzialne za budowanie i rozwijanie marek, więc rola brand managera jest kluczowa. To właśnie jemu przypada zadanie tworzenia konceptów produktowych, które będą spełniały potrzeby odpowiednio dużej grupy konsumentów, dobranej do skali biznesu. W jego zakresie obowiązków jest także m.in. ustalenie optymalnej ceny produktu oraz dostarczanie asortymentu na rynek we współpracy z działem sprzedaży. Promocja i komunikacja stanowią tylko część działań marketingowych. Następnym bardzo ważnym obszarem jest analityka. To dzięki niej możemy ocenić efektywność podjętych inicjatyw. Dopiero wszystkie te elementy razem składają się na pracę brand managera.

 



Jak ważna w pracy brand managera jest znajomość narzędzi marketingowych? Na ile jest to praca specjalisty od marketingu? A ile jest w niej innych kompetencji i narzędzi? Jakich?   


Wbrew powszechnemu przekonaniu marketing to nie tylko praca kreatywna, ponieważ kryje się tu dużo statystyki i analitycznego myślenia. Firmy różnie rozdzielają te zadania. Niektóre z nich mają np. odrębne komórki badawcze, które zajmują się zarówno badaniami konsumenckimi jak również sprawdzają m.in. dostępność produktu w sklepach, rotację czy sprzedaż w poszczególnych kanałach dystrybucji. W innych natomiast cały ten zakres znajduje się w kompetencjach jednego brand managera. Warto podkreślić, że praca analityczna wykonywana jest także wtedy, gdy sprawdzamy efektywność działań promocyjnych i komunikacyjnych przygotowywanych we współpracy z zewnętrznymi, specjalistycznymi agencjami.

Zdjęcie z archiwum. Historia Śliwki Nałęczowskiej Czy stanowisko brand managera to stanowisko kierownicze? Ile jest tutaj pracy z ludźmi, zespołem, współpracy?


Tak, jest to stanowisko kierownicze w tym sensie, że brand manager zarządza marką w wielu jej aspektach. W związku z tym codziennie współpracuje z różnymi osobami i komórkami wewnątrz danej organizacji. Co ważne, w zakresie budowania wizerunku marki i komunikacji, często czerpie z kompetencji zewnętrznych dostawców usług – począwszy od biur projektowych, grafików, konstruktorów (np. opakowań), poprzez firmy zajmujące się promocją sprzedaży czy agencje kreatywne, które tworzą platformy komunikacji marki wraz z reklamą dostosowaną do poszczególnych kanałów dotarcia. 

 


Z ludźmi o jakich kompetencjach współpracuje brand manager? Kto jest potrzebny do współpracy z brand managerem? Przedstawiciele jakich zawodów i umiejętności?)

Na co dzień współpracuję z przedstawicielami wielu zawodów, których spektrum kompetencji jest niezwykle szerokie. Są to, m.in. graficy, copywriterzy, pracownicy działu sprzedaży, technolodzy, inżynierzy produkcji, finansiści czy prawnicy. Kontaktuję się z każdą osobą wykonującą pracę na rzecz danej marki.

Zdjęcie z archiwum. Historia Śliwki Nałęczowskiej – dawne opakowanie.Jakie doświadczenie jest potrzebne w pracy brand managera? Kto może zostać brand managerem?

 
To praca, której można nauczyć się wyłącznie w praktyce. Oczywiście pomocne jest wykształcenie marketingowe lub ekonomiczne, ale jest to jedynie baza. Na studiach nie poznamy specyfiki danej branży ani tym bardziej procedur i zasad jakie panują w konkretnej firmie. Dlatego na ogół zaczyna się od stanowisk wspomagających brand managerów. Dopiero po opanowaniu niezbędnych umiejętności otrzymuje się samodzielne zadania. Awans na opiekuna marki zdobywa się po przejściu poszczególnych szczebli kariery. Wymaga to wytężonej pracy i zaangażowania.

 

 
Jest Pani brand managerem marki Śliwka Nałęczowska – w jaki sposób konkurs dla twórców Design by Śliwka Nałęczowska realizuje pomysł na markę? Na czym marce zależy?


Śliwka Nałęczowska to marka z długą, bo aż 60-letnią historią i jak każdy brand pamiętający czasy PRL-u, zmaga się z pewnymi skojarzeniami. Z tego względu realizowane działania marketingowe i komunikacyjne mają na celu jej odmłodzenie i pokazanie, że jest osadzona w bieżących trendach opierających się na wartościach bliskich młodszemu pokoleniu. Jednocześnie staramy się dotrzeć do dojrzałego konsumenta, który jest z nami od lat. Osiągamy to dzięki promocji i rozpowszechnianiu sztuki użytkowej oraz wspieraniu młodych talentów. Zależy nam na tym, aby dzieła nagrodzonych artystów „żyły” dłużej niż tylko w momencie ogłaszania wyników konkursu. Dlatego zwycięskie projekty wykorzystujemy w promocji marki.

Stworzyliśmy linię gadżetów, których szata graficzna była wiernym odwzorowaniem wyróżnionych prac. Plakaty inspirowane hasłem ŚLIWKA NAŁĘCZOWSKA JEST KOBIETĄ, zostały wyeksponowane na citylightach w największych miastach Polski. W sklepach Medicine można było zakupić oryginalną kolekcję T-shirtów, które zachwycały nietypową grafiką. W ostatnim czasie na sklepowych półkach znalazły się też opakowania Śliwki Nałęczowskiej w limitowanej edycji ART COLLECTION – tę aktywność będziemy powtarzać cyklicznie. Wszystkie podjęte działania czynią naszą ofertę, a tym samym markę, nie tylko oryginalną i atrakcyjną, ale równocześnie aspirującą i niebanalną – a to tylko część wizerunku, który tworzymy.  

Opakowanie Śliwki Nałęczowskiej z serii Art CollectionRealizacja konkursu daje Państwu możliwość wyboru najciekawszych prac, skojarzeń, spojrzeń na markę oczami twórców. Jak ważna jest właśnie współpraca z twórcami przy budowaniu wizerunku marki?

   
Artyści, graficy, designerzy czy też ilustratorzy biorący udział w konkursie Design by Śliwka Nałęczowska mają pełną swobodę pracy twórczej. To do jury należy ocena i wybór projektów, które nie tylko wyróżniają się wysoką wartością artystyczną, ale także pasują do charakteru marki i spełniają funkcję użytkową określoną w regulaminie akcji.

 

 
Jaki jest dalszy los zwycięskich prac? Czy marka dalej używa stworzonych projektów? Jak promuje twórców biorących udział w konkursie?


Z prac nagrodzonych w Design by Śliwka Nałęczowska powstaną m.in. limitowane edycje opakowań z serii ART COLLECTION. Na początku tego roku w sprzedaży dostępne były bomboniery o gramaturze 300g oraz kartoniki w kształcie sztabki o wadze 190g, przygotowane według zwycięskich projektów z poprzedniej odsłony konkursu. Laureaci, oprócz otrzymania nagrody pieniężnej, mogą zobaczyć swoje grafiki na sklepowych półkach w placówkach handlowych na terenie całej Polski. To podwójna satysfakcja, a marka dzięki temu zyskuje ciekawy materiał do działań komunikacyjnych. 

 


W 2024 roku konkurs odbywa się po raz piąty? Czy to znaczy, że będzie to wydarzenie cykliczne?  


Śmiało mogę powiedzieć, że jest to już wydarzenie cykliczne. W tym roku to już jubileuszowa, piąta edycja. [uśmiech]

 

Rozmawiała Maja Ruszkowska-Mazerant


Więcej o konkursie: designbysliwkanaleczowska.pl

Więcej o marce Śliwka Nałęczowska: sliwkanaleczowska.pl

Materiał powstał we współpracy z marką Śliwka Nałęczowska