Jakie są niezbędne kompetencje w pracy artystów_ek?


Czas czytania 4 minuty

Wchodząc na rynek pracy w sektorze kreatywnym i kulturze jesteśmy pełni entuzjazmu… i obaw. Chcemy zrealizować nasze pomysły, ale obawiamy się tego, czy jesteśmy odpowiednio przygotowani do takiego wyzwania.

Jak przekonać partnerów do współpracy, klientów-odbiorców do skorzystania z naszego produktu, usługi, wydarzenia, dzieła?

Zadajemy sobie pytanie, czy jesteśmy wyposażeni w odpowiednią wiedzę, umiejętności oraz czy nasza postawa / mindset są wystarczające do osiągnięcia sukcesu?

Zastanawiamy się, jak rozwijać te kompetencje, które zagwarantują nam sukces?

Z pomocą przychodzi praca Pauliny Kwiatkowskiej-Chylińskiej – badaczki, edukatorki, twórczyni e-learningów, która w swojej pracy doktorskiej przedstawia metody rozwoju kluczowych kompetencji artystów pracujących w sektorze kreatywnym.

Zapraszamy do lektury pierwszego wywiadu z nowego numeru PURPOSE. Tym razem rozmawiamy, analizujemy i radzimy jakie kompetencje trzeba, warto rozwijać, aby odnieść sukces na rynku pracy w kulturze i sektorze kreatywnym… Oczywiście jak to w PURPOSE, pojęcie sukcesu traktujemy bardzo umownie.

Fragment wywiadu:


Bez jakiej kompetencji osoba twórcza nigdy nie powinna „iść” na rynek?

Tu jak już wspomniałam, kwestia może być indywidualna, ale z pewnością warto korzystać z kompetencji, które opisuję w doktoracie. Każda z nich została uznana za kluczową w sektorze i w zależności od kontekstu ta hierarchia była różna. Niektórzy wskazywali, że to odwaga jest niezbędna, inni, że radzenie sobie odrzuceniem, a dla niektórych to poczucie estetyki było tym, bez czego nie wyobrażają sobie swojej pracy. Myślę, jednak, że to, co jest super ważne, to zawsze odpowiedzieć sobie na pytanie „po co robię, to co robię?” Poczucie sensu to aktualnie jedna z głównych potrzeb pracowników, a w tym sektorze szczególnie wpływa na motywację, napędza do działania i dbania o własny rozwój. Gdy artysta czy artystka ma pewność, po co wykonuje swój zawód i wie, że robi to w zgodzie ze sobą, swoimi wartościami, przekonaniami, robi to autentycznie, to nabywanie i rozwój kompetencji jest kwestią wtórną.

 

>> CZYTAJ WYWIAD <<

W wywiadzie znajdziecie również odpowiedzi na następujące pytania:

>> Jakie kompetencje są niezbędne na artystycznym rynku pracy… a jakie na rynku pracy, na który trafiają osoby twórcze?

>> Czy wszystkie kompetencje, o których piszesz, można nabyć, wykształcić, rozwinąć w procesie formalnej edukacji?

>> Ile czasu potrzeba, aby dobrze przygotować się do wejścia na rynek pracy i zostać zauważonym?

>> Jak przekonałabyś decydentów, że rozwój wskazanych kompetencji to ważny temat i warto w niego inwestować?


Po lekturze kliknijcie link do pracy doktorskiej Pauliny, a także do „Widzialnika artystki”, czyli narzędzia wspierającego widzialność młodych artystek na kreatywnym rynku pracy oraz rozwój własnej kariery w sposób autentyczny.

Powodzenia!

Jeżeli chcesz podzielić się refleksją, pomysłem, tekstem czy poradą dotyczącą tematu przewodniego „Kompetencje” napisz na adres: redakcja@purpose.com.pl