Kompetencje w przyszłości artystki_ty


Czas czytania 4 minuty

Czy potrzebujesz nowych kompetencji, żeby odnieść sukces? Czy raczej potrzebujesz wiedzy w temacie odpowiednich kompetencji potrzebnych do realizacji konkretnych zadań składających się na sukces? Jak poznać te kompetencje? I co z umiejętnościami, które już posiadasz? Czy są nic niewarte? Gdzie w tej drodze jest miejsce na kreatywność i intuicję? Rozmawiam z Ulą BuyulyArtist in Bloom o podstawach, zaczynając od wyjaśnienia, czym są kompetencje, które z nich są ważne dla artystów/twórców, kończąc na ocenie, intuicji i oczekiwaniach...

Zapraszamy do lektury czwartego wywiadu z nowego numeru PURPOSE, w którym znajdziecie porady jak nie być "alfą i omegą" a radzić sobie w pracy twórczej, przygotowanego przez Ulę specjalnie dla naszej redakcji.

Fragment wywiadu „Intuicja, kreatywność, sukces. Jak rozpoznać najlepsze kompetencje?":

Maja Ruszkowska–Mazerant: Powiedziałaś o tym, że kompetencje zależą od stanowiska i zawodu. Jakie kompetencje są ważne dla artystów/twórców...

Ula Buyuly: W Artist in Bloom rozdzielamy kompetencje na dwie grupy. Jedną nazywamy kompetencjami artystycznymi, a drugą – okołoartystycznymi. Twórcę rozumiemy jako osobę, która tworzy dzieło. Posiada ona kompetencje artystyczne, które są np. rozwijane w szkołach artystycznych. Druga grupa – kompetencje okołoartystyczne – to takie kompetencje, które pozwalają twórcom, artystom funkcjonować w świecie, zarabiać na swojej twórczości i na swojej działalności artystycznej.

W zależności od konkretnej branży te kompetencje się trochę różnią. Przecież ekosystem branży wystawienniczej rządzi się innymi prawami niż np. ekosystem branży muzycznej.

W przypadku kompetencji kluczowe jest to, żeby na nie spoglądać bardzo celowo i kontekstowo. Im węziej będziemy na nie patrzeć, tym większą będziemy mieć szansę na doprecyzowanie ich. Natomiast doprecyzowanie kompetencji daje nam szansę na zarządzanie nimi i ukierunkowany rozwój.

Zarządzanie kompetencjami i świadome zarządzanie własnym rozwojem, umożliwia nam zrozumienie swojego osobistego systemu kompetencji. Dzięki rozpoznaniu swojej indywidualnej mapy kompetencji mamy szansę na rozpoznanie nie tylko swoich silnych stron, ale także luk kompetencyjnych. Być może w wyniku takiego rozpoznania okaże się, że potrzebuję, aby ktoś inny przejął jakiś zakres moich obowiązków. Być może wykonywanie ich po prostu mi zupełnie nie leży, ale bez nich np. nie wejdę na rynek lub nie zrealizuję swojego projektu, albo np. nie zdobędę grantu. Taka osobista mapa kompetencji pomaga odpowiedzieć na pytanie: co powinnam/powinienem umieć, co już umiem, a gdzie potrzebuję wsparcia.

 

>> CZYTAJ WYWIAD <<

W wywiadzie znajdziecie również odpowiedzi na następujące pytania:

>> W jaki sposób rozumiemy pojęcie kompetencji?

>> Jak rozumieć sukces?

>> Co w sytuacji, kiedy będziemy musieli szybko się przekwalifikować, zrobić coś innego?

>> Czy osoby twórcze, artyści obawiają się sukcesu, a może raczej porażki?

>> Co zrobić, żeby nie przejmować się oceną?

 

Inspirującej lektury!

 

Jeżeli chcesz podzielić się refleksją, pomysłem, tekstem czy poradą dotyczącą tematu przewodniego „Kompetencje” napisz na adres: redakcja@purpose.com.pl