Osoba twórcza a kompetencje dot. zrównoważonego rozwoju


Czas czytania 4 minuty

Od artystki, artysty coraz częściej wymagane są kompetencje, które mają kluczowe znaczenie dla sukcesu projektu, przedsięwzięcia, firmy albo organizacji. Osoby twórcze stają się filarem podtrzymującym złożoną strukturę w której powstaje finalny produkt bądź usługa.

Czy zatem artyści, aby budować swoją pozycję na rynku, powinni zdobywać coraz to nowe kompetencje, również te dot. Zrównoważonego projektowania? A może rozwiązaniem jest nabywanie kompetencji związanych ze współpracą, komunikacją, które pozwolą skutecznie korzystać z wiedzy i umiejętności specjalistów z różnych dziedzin w interdyscyplinarnym środowisku?

Justyną Turek współzałożycielką firmy doradztwa strategicznego Change Pilots w Polsce oraz Next Agents w Szwecji. Od niedawna Learning Designer & Facilitator w Hyper Island w Sztokholmie – rozmawiamy między innymi o tym, czym jest wartość…i jak w jej budowanie w organizacji są zaangażowane osoby twórcze, a także czy mamy szansę tworzyć innowacje społeczne w oderwaniu od dobrostanu osób, które je tworzą?

Zapraszamy do lektury drugiego wywiadu z nowego numeru PURPOSE oraz poradnika dla projektanta(-kę) w stanie „zagubienia” zawodowego i twórczego, przygotowanego przez Justynę specjalnie dla naszej redakcji.

Fragment wywiadu: 

 

Jakie kompetencje może nabyć osoba projektująca/tworząca w systemie edukacji, a jakie może nabyć tylko i wyłącznie w praktyce twórczej/zawodowej?

To wszystko zależy oczywiście od systemu, miejsca i zasobów. Te dwa światy się różnią, ale coraz więcej jest między nimi przetarć i współpracy. Obecnie praca w edukacji różni się od tej, do której przywykłam. Teraz ośrodki akademickie dbają o praktykę swoich studentów i współpracę z prawdziwymi firmami na najwyższym poziomie. Wspierają swoich pracowników(-czki) i dostarczają im to, czego często brakuje w pracy zawodowej – możliwość pogłębienia tematu, w którym się specjalizują. To jest ta kompetencja „pogłębienia”, na którą w pracy zawodowej często nie ma czasu.

W pracy zawodowej trzeba być trochę jak orkiestra i robić kilka rzeczy naraz, żonglując tematami. Na pewno praca zawodowa uczy kompetencji takich jak bycie elastycznym, przedsiębiorczym i umiejętność osiągania kompromisów. Praca w zawodzie to przyspieszony kurs dorosłości, w którym często chce się krzyczeć: „Czy to naprawdę się dzieje?!”. Wszystko wydaje się żywsze, większe i bardziej namacalne.

 

>> CZYTAJ WYWIAD <<

W wywiadzie znajdziecie również odpowiedzi na następujące pytania:

>> Kompetencje, umiejętności, wiedza, doświadczenie, praktyka – co jest dla Ciebie, jako strateżki najważniejsze w pracy osoby zajmującej się projektowaniem/tworzeniem/strategią?

>> Masz porównanie czterech rynków pracy / usług kreatywnych: polskiego, francuskiego, amerykańskiego i szwedzkiego. Czy wymagają one innych kompetencji? Jeśli tak, to jakich?

>> Specjalizujesz się w konceptualizacji, projektowaniu i testowaniu produktów/usług, które są prawdziwie zrównoważone oraz potrzebne na rynku polskim i europejskim. Co to znaczy „prawdziwie zrównoważone”?

 

Inspirującej lektury!

 

Jeżeli chcesz podzielić się refleksją, pomysłem, tekstem czy poradą dotyczącą tematu przewodniego „Kompetencje” napisz na adres: redakcja@purpose.com.pl