PATRONAT | BCC i Potrzebny Artysta


Czas czytania 7 minut

Czas czytania 6 minut



Potrzebny Artysta razem z Business Centre Club


Od lat mówi się o konieczności współpracy biznesu i kultury. Projekty, w których przedstawiciele kultury i świata biznesu mogą współpracować to coś więcej niż tylko czerpanie wzajemnych korzyści... tu i teraz. To budowanie odpowiedzialnego i zaangażowanego społeczeństwa, otwartego na nowości, na inne punkty widzenia, na piękno i wartości. Kultura w biznesie to wyjątkowej natury „employer branding”, dzięki któremu pracownicy stają się wrażliwsi na otaczający ich świat, również ten firmowy. Biznes w kulturze to artyści, którzy mają kontakt z widzem w jego naturalnym środowisku. Czas porzucić obawy, uprzedzenia i strach przed współpracą. Czas pomyśleć o partnerstwie i twórczym zamęcie, który będzie odpowiedzią na po kryzysową rzeczywistość. O decyzji związanej z włączeniem się w projekt „PotrzebnyArtysta” rozmawiamy z Panią Anną Potocką-Domin z Business Centre Club.



Dlaczego BCC zdecydowało się objąć patronatem kampanię #potrzebnyartysta?

Jako organizacji zrzeszającej przedsiębiorców, od zawsze bliska nam była idea społecznej odpowiedzialności biznesu. I właśnie takie środowisko reprezentujemy – wrażliwe społecznie, odpowiadające na potrzeby lokalnej społeczności, etyczne, wspierające słabszych i potrzebujących. Objęcie patronatem BCC kampanii #potrzebnyartysta stało się zatem naturalną konsekwencją promowanej przez nas idei. Wspaniale, że możemy mieć swój wkład w wsparcie artystów i budowanie relacji między światem biznesu i kultury.

Łączy nas znacznie więcej, niż z pozoru mogłoby się wydawać. Jestem o tym osobiście przekonana, jako żona aktora, córka malarki i mama młodego dubbingowca.




Obecna sytuacja na rynku jest wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Czy myśli Pan/Pani, że mimo to znajdą się firmy, które będą chciały nawiązać kreatywną współpracę z ludźmi kultury i sztuki?

To prawda, że pandemia i jej konsekwencje stanowią ogromne wyzwanie dla nas wszystkich. Wiele firm znalazło się w dramatycznej sytuacji, inne musiały poważnie zweryfikować swoje plany rozwoju, wstrzymać inwestycje, redukować koszty. A jednocześnie jesteśmy świadkami niezwykłej, solidarnej i zaangażowanej postawy polskich przedsiębiorców. Mimo trudności wspierają innych potrzebujących. Dziś nie ma już miejsca na chłodną biznesową kalkulację – kryzys pokazał, że za sterami firm stoją wrażliwi, empatyczni i otwarci ludzie. Dlatego głęboko wierzę, że z takim podejściem ze strony środowiska biznesu spotka się też projekt #potrzebnyartysta.

Nasz projekt łączy artystów z biznesem promując współpracę opartą na regule win-win. Artysta otrzymuje ciekawe zlecenie, a klient kreatywny produkt lub usługę. Czy sądzi Pan/Pani że warto szerzej prezentować przykłady takich dobrych praktyk?

Dobre praktyki, przykłady wspólnych projektów zawsze warte są promowania. Mogą być wspaniałą inspiracją dla obu stron. Z pewnością nowa sytuacja wykreuje zupełnie dotąd nieoczywiste obszary współpracy artystów z biznesem. Sama jestem ich bardzo ciekawa.

Jakich zleceń wg. Pana/Pani mogą obecnie potrzebować firmy, mając na uwadze pogarszającą się koniunkturę i problemy wynikające z epidemii Covid-19?

Twórczego podejścia mogą wymagać zmieniane w wyniku reorganizacji pracy w firmach i nowych wymogów sanitarnych przestrzenie biurowe, ale także sklepy i ich otoczenie. Wzrosła rola komunikacji elektronicznej, także kontaktu z klientami, zatem ten cały obszar to kolejne pole do wykazania się pomysłowością, oryginalnymi projektami graficznymi, zdjęciowymi czy filmowymi. Wiele osób w firmach potrzebuje szkoleń i wsparcia w innym niż dotąd przekazie – częściej występujemy przed kamerą, wystąpienia publiczne weszły na inny niż wcześniej poziom, zmieniają się oczekiwania w tym obszarze wobec managerów i pracowników. Tu wsparciem mogą być aktorzy, którzy mogą profesjonalnie nauczyć emisji głosu, walki z tremą, czy występów przed kamerą.

Sytuacja na rynku sprawia, że zaostrzy się konkurencja. Kreatywność artystów może wesprzeć firmy w tym, by wyróżnić się przekazem reklamowym, produktem czy formą komunikacji. To tylko kilka najbardziej oczywistych przykładów możliwej współpracy w ramach projektu #potrzebnyartysta.

Artyści z pewnością mogą wnieść do firm kreatywność i emocje – czy firmy tego potrzebują?  

Współczesny biznes ma wiele wspólnego ze światem kultury. Nie tylko dlatego, że te z pozoru hermetyczne środowiska już od dawna się przenikają, współpracują i wspierają się wzajemnie. Mają ze sobą znacznie więcej wspólnego niż zwykli jesteśmy sądzić. Kreatywność to cecha wartościowa i niezwykle oczekiwana w biznesie. Emocje – na nich bazuje sprzedaż, relacje z klientami, reklama. Czym innym jest np. produkcja filmowa czy teatralna, jak nie znanym biznesowi zarządzaniem projektem? Kreatywność i emocje w biznesie może wyzwalać odpowiednia przestrzeń, otwierające wyobraźnię obrazy i rzeźby, a także występy artystów. Dobra wiadomość jest taka, że wspólne obszary twórczej współpracy między środowiskiem biznesu i kultury są nieograniczone. Dlatego BCC wspiera kampanię #potrzebnyartysta.


Anna Potocka-Domin – wiceprezeska Business Centre Club i Fundacji „Kobiety inspirują” oraz dyrektorka Instytutu Interwencji Gospodarczych BCC. Absolwentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, podyplomowych studiów nt. marketingu i reklamy oraz studiów MBA Executive (GFKM; Uniwersytet Gdański; Rotterdam School of Management), na których z wyróżnieniem obroniła pracę dyplomową z zakresu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR). Po kilkuletnim okresie współpracy z mediami, od 1992 roku związana z BCC. Od ponad 20 lat współpracuje z organizacjami pozarządowymi w zakresie promocji idei CSR: udział w debatach publicznych, w gremiach konsultacyjnych, publikacje, kapitułach konkurów. Członkini Rady Programowej Global Compact Network Poland. W latach 2008-2012 przeprowadziła w całej Polsce ponad 20 konferencji nt. CSR poprzedzonych badaniami dotyczącymi m.in. problematyki równouprawnienia w biznesie. Ambasadorka Równości w Biznesie (od 2015 roku, w programie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej). Fundatorka i wiceprezeska Fundacji „Kobiety inspirują” (od 2019 r.). Członkini Rady Ekspertów Ośrodka THINK TANK (od 2020 r.).


Cały artykuł jest dostępny bezpłatnie dla naszych zarejestrowanych czytelników.

ZAREJESTRUJ SIĘ

Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.

dołącz teraz


jeżeli już posiadasz konto.