PATRONAT | Dźwięk, głos, emocje...


Czas czytania 5 minut

Czas czytania 5 minut

LAS  W ŚRODKU MIASTA, CZŁOWIEK W ŚRODKU LASU

LAS GŁOSÓW to opowieść o człowieku żyjącym na styku sztucznego świata, które wytworzył oraz pierwotnego środowiska, z którego się wywodzi. I o sile głosu, najdoskonalszego z instrumentów, który wydobywa ludzkie nastroje. Poprzez głos człowiek reaguje na świat zewnętrzny – opisuje go, opowiada, krytykuje, skarży się. Towarzyszy temu szeroka skala emocji od zdziwienia poprzez smutek, złość, radość aż do ekscytacji. Nigdy nie byliśmy tak bardzo powiązani z cywilizacją i jej wytworami, a jednocześnie tak bardzo stęsknieni za utraconą naturalnością i przyrodą. Ta instalacja jest jak przestrzeń zawieszona poza czasem – surowość drzew zestawiona z odgłosami fabryk, autostrady, miejskiego szumu, a w tym wszystkim człowiek odarty ze wszystkiego poza głosem – wyjaśnia Anna Król, autorka pomysłu LAS GŁOSÓW.



FONICZNY ŚWIAT LESKIEGO. Autorem koncepcji muzycznej oraz kompozycji dla LASU GŁOSÓW jest Leski. Każdy z trzech muzycznych elementów instalacji – dźwięk, głos i emocje – dopowiada inny fragment muzycznej historii. Skomponowane przez Leskiego utwory stanowią zbiór kompozycji przygotowanych bez wykorzystania klasycznych  instrumentów. Nagrania składają się z dźwięków przyrody, cywilizacji oraz ludzkiego gardła. Wszystko zostało poddane estetycznej obróbce właściwej dla muzyki konkretnej. Odgłosy zarejestrowano za pomocą techniki field recording.

Szukałem w różnych miejscach. Na złomie, w hurtowni stali, w lesie, na podwórku, w mieście, w podziemnych przejściach. Inwigilowałem bliskich próbując zarejestrować jakiś niezwykły szept, oddech, skrzyp. Przepadłem bez reszty. Żywa kultura nut, która nas otacza jest kompleksowa. Dostarcza wszystkiego czego dotychczas szukałem w gotowych instrumentach. Rytm, harmonie, brzmienie. Człowiek, przyroda, miasto stanowią bezmiar wyjątkowej muzyki, która pozwala uchronić dzieło od powtarzalności
– tłumaczy Leski.

Wizyta w LESIE zaczyna się od wyjazdu z miasta. Trasa prowadzi przez ruchliwe ulice i wzdłuż obwodnicy, potem schodzi w podmiejski trakt, leśną ścieżkę. W końcu pod stopami czuć  trawę i suche liście, a zaraz potem słychać leśny strumień, szum gałęzi, trzaski konarów i odgłosy śpiewających ptaków. Ostatni element słuchowiska to człowiek i dźwięki, jakie generuje oraz emocje jakie temu towarzyszą. Usłyszymy ludzką radość, ekscytację, zdziwienie, zazdrość, strach, smutek… Człowiek składa się z emocji. A to właśnie dzięki głosowi możemy precyzyjnie wyrażać specyficzne stany i nastroje. Oprócz zarejestrowanego w studio głosu kompozytora w instalacji usłyszymy także głosy aktorów Janusza Chabiora i Rafała Fudaleja oraz wybranych artystów 12.edycji Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Język jest zaledwie skrawkiem mapy prowadzącej przez labirynt ludzkich emocji.

Postanowiłem zwrócić człowiekowi jego pierwotność i pokazać dziesięć uniwersalnych emocji uchwyconych bez użycia powszechnie znanego systemu komunikacji. Skupić się na czystym dźwięku ludzkich strun głosowych
– dodaje kompozytor.



LEŚNY PERFORMANCE. Instalacja LAS GŁOSÓW towarzyszy 12. Edycji Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Można ją odwiedzać codziennie od 24. września do 1. października. Obok Leskiego i Anny Król za stworzenie instalacji odpowiadają projektanci Małgorzata Kuciewicz i Simone de Iacobis (Grupa CENTRALA) oraz architektka krajobrazu Iga Kołodziej.

To trochę wstawa, trochę koncert, a trochę performance. Każdy z nas zachowa się w tej przestrzeni inaczej. I to jest ostatni, dopełniający naszą instalację element – uczestnicy i ich emocje powstałe w zetknięciu z tym dziwnym lasem
– zaprasza Anna Król

Szczegóły dotyczące instalacji: www.festival.warszawa.pl/lasglosow

Informacji udzielają:
Dorota Kukieła / Go Culture
e:dorota.kukiela@goculture.pl
m: 661 291 661

Paulina Kamola / Go Culture
e: paulina.kamola@goculture.pl
m: 790 606 875