CZYTAJ

Premium Trainings | Employer Branding

2019-01-03

Czas czytania 10 minut

5 wskazówek jak zbudować atrakcyjny wizerunek firmy i pozyskać pracowników w 2019 r.

Początek roku to moment, w którym rozpoczynamy realizację noworocznych postanowień. Najczęściej dotyczą one naszego zdrowia, ale także spraw osobistych i zawodowych. Robimy to, ponieważ chcemy, żeby żyło nam się lepiej, chcemy osiągać nasze cele i realizować marzenia.
Również firmy wykorzystują początek roku do wdrażania nowych rozwiązań, strategii czy projektów, które mają zapewnić dalszy rozwój organizacji i uchronić ją od poważnych problemów. A ponieważ mijający rok przysporzył rodzimym przedsiębiorcom najwięcej trudności w obszarze pozyskiwania kandydatów do pracy oraz rotacji kadr, postanowiliśmy przygotować dla Was 5 wskazówek jak zbudować atrakcyjny wizerunek firmy, aby pozyskać nowych i utrzymać najlepszych pracowników w 2019 roku.


Sebastian Fagasiński: Specjalizuje się w usługach doradczych w obszarze HR, szkoleń oraz employer branding. Posiada certyfikat trenera biznesu, prowadzi warsztaty z efektywności osobistej, sprzedaży, budowania zespołów. Współwłaściciel Premium Trainings


Zatrzymaj najlepszych dzięki wykorzystaniu, unikalnej wartości firmy (EVP organizacji)


EVP (Employee Value Proposition) odpowiada na pytanie, które zadaje sobie kandydat aplikujący do pracy w Twojej firmie tj. „dlaczego chcę dołączyć do tego zespołu? Czemu mam pracować akurat w tej organizacji?”

Employee Value Proposition to kluczowy element strategii employer branding każdej firmy. Oznacza zestaw wartości i cech (materialnych i niematerialnych), które decydują o tym, jak firma jest odbierana przez potencjalnych kandydatów. Sprawa na pierwszy rzut oka wydaje się prosta, kiedy jednak przyjrzymy się tej kwestii bliżej, okazuje się, że niewiele firm potrafi jednoznacznie wskazać, co wyróżnia ich na tle konkurencji.

Co zrobić, żeby odkryć EVP w firmie? Zaproś obecnych pracowników do wspólnego odkrywania EVP Waszej firmy, zapytaj ich, co najbardziej cenią w pracy w Twojej firmie, zrób burzę mózgów, zbierz dane!

Czego nie robić? Nie staraj się sztucznie kreować wizerunku swojej firmy, buduj prawdziwy i szczery przekaz oparty na wartościach wynikających z kultury Twojej firmy.



Zadbaj o relacje w firmie

Nawet najlepsza strategia employer branding nie będzie skuteczna, gdy nie zadbasz o atmosferę i relacje wewnątrz firmy. Jeżeli zbudowałeś organizację, w której ludzie pracują z uśmiechem, jeśli na co dzień obserwujesz swoich pracowników i widzisz, że są wobec siebie życzliwi, pomocni, że mają poczucie celu, a przy okazji dobrze się bawią to, mogę Ci tylko pogratulować! Jeśli jednak Twoim zespołem targają konflikty, a najlepsi pracownicy odchodzą do konkurencji, to czas najwyższy podjąć rękawicę i zadbać o dobre relacje w firmie.

Co zrobić w pierwszej kolejności? Kluczem do dobrych relacji jest skuteczna komunikacja. Z doświadczenia wiem, że 80% kłopotów w firmie bierze się z problemów i barier komunikacyjnych między pracownikami. Dobra wiadomość jest taka, że dobrej komunikacji można się nauczyć! Skorzystaj ze wsparcia dobrej firmy szkoleniowej i zaplanuj ciekawe warsztaty z komunikacji interpersonalnej, szczególny nacisk połóż na rozwój kompetencji wśród managerów zarządzających pracownikami.

Czego nie robić? Jeżeli widzisz, że relacje pomiędzy pracownikami stają się coraz gorsze, nie zwlekaj z wdrażaniem działań naprawczych! Toksyczne środowisko pracy to najszybsza droga do utraty cennych pracowników i najczęstszy powód wysokiej rotacji kadr.

Zaangażuj pracowników w budowanie wizerunku

Kluczem do sukcesu w budowaniu wizerunku firmy jest wiarygodność. Jeżeli zależy Ci, aby był on szczery i autentyczny poproś pracowników o pomoc. Twój zespół może być wspaniałym źródłem nieszablonowych pomysłów i idei, których wdrożenie pozwoli zaplanować atrakcyjne działania z obszaru employer branding! Angażując pracowników do takiego projektu, zyskasz przy okazji coś jeszcze, a mianowicie wzrost zaangażowania, nic bowiem nie daje takiej satysfakcji jak poczucie, że robi się rzeczy ważne i potrzebne.

Co zrobić w pierwszej kolejności? Poszukaj w swoim zespole osób kreatywnych i otwartych na nowe wyzwania. Może są w nim osoby uzdolnione plastycznie, może ktoś fascynuje się pisaniem scenariuszy filmowych, reklamą? Pozwól im wykorzystać swoje pasje i zainteresowania! Budując wizerunek, warto również zaangażować eksperta zewnętrznego, w ten sposób przełożysz pomysły pracowników na konkretne narzędzia z obszaru employer branding.

Czego nie robić? Nie narzucaj własnych rozwiązań, nie dawaj gotowych pomysłów do „obróbki”, wówczas pracownicy poczują się jak wyrobnicy zaangażowani do realizacji obcej idei. Pozwól im rozwinąć skrzydła, zrób miejsce na kreatywność, współpracę i wymianę doświadczeń, które każdy z nich wynosi dzięki pracy w Twojej firmie.



Dbaj o wizerunek nie tylko w kontaktach z pracownikami, ale także z kontrahentami

Celem budowania wizerunku „na zewnątrz” organizacji jest m.in. pozyskanie nowych pracowników. Obecna sytuacja na rynku pracy skłania firmy do szczególnego traktowania uczestników procesów rekrutacyjnych, dużo się ostatnio mówi o udzielaniu informacji zwrotnej i budowaniu dobrych relacji z każdym potencjalnym kandydatem. Od tego, jak potraktujemy kandydata, zależeć będzie, co powie o naszej firmie swoim znajomym czy rodzinie, a oni z kolei opowiedzą o nas swoim znajomym itd. Niestety wiele firm zapomina, że opinię na ich temat mogą także wystawić (i wystawiają!) kontrahenci. Ich właściciele i pracownicy również mają znajomych, rodziny, a przede wszystkim liczne kontakty biznesowe, nie zapominaj o tym!

Co zrobić w pierwszej kolejności? Zapytaj swoich stałych kontrahentów, dostawców (najlepiej anonimowo np. w ankiecie) jak postrzegają Twoją firmę, jak oceniają bieżącą komunikację z Twoimi pracownikami, może mają jakieś uwagi bądź sugestie?

Czego nie robić? Nie lekceważ tego aspektu budowania wizerunku firmy, pomyśl o swoich kontrahentach nie tylko jako o podwykonawcach realizujących dla Ciebie wybrane usługi, ale także jak o kolejnym kanale komunikacji z lokalną społecznością.

Ubierz swoje działania w silną strategię!

Last but not least – strategia! Jeżeli Twoja firma oczekuje, wymiernych efektów z realizacji działań employer branding najlepiej będzie, jeśli będą one miały formę dobrze przemyślanej strategii. Budowa wizerunku marki jako dobrego pracodawcy jest procesem długofalowym. Odpowiednio opracowana strategia pozwoli Ci przygotować firmę do tego zadania poprzez zbadanie potrzeb, dopasowanie odpowiednich działań, zaangażowanie pracowników oraz kalkulację kosztów. Dzięki strategii unikniesz ryzyka finansowania jednostkowych, wyrwanych z kontekstu działań, których korzyść będzie krótkofalowa, a które nie przełożą się na długoterminowe efekty wizerunkowe.

Co zrobić w pierwszej kolejności? Jeżeli nie masz w firmie specjalisty ds. employer brandingu, rozważ współpracę z zewnętrzną firmą doradczą. Stwórz zespół roboczy, który we współpracy z wybraną agencją przygotuje strategię dla Waszej firmy.

Czego nie robić? Nie zapomnij, aby w proces tworzenia strategii zaangażować kadrę zarządzającą. Dzięki temu będziesz mógł później liczyć na ich wsparcie we wdrażaniu poszczególnych działań oraz uwiarygodnienie idei employer branding wśród pozostałych pracowników w firmie.

Życzę sukcesów i trzymam kciuki za efektywne budowanie wizerunku Twojej firmy w 2019!


Tekst: Sebastian Fagasiński
 | Premium Trainings




REKLAMA

POLECAMY