Turkusowa wspólnota?


Czas czytania 3 minuty

Czy kreatywna firma to przestrzeń, w której możliwe jest samozarządzanie, pełnia i ewolucyjny cel? Czy w świecie deadline’ów, briefów i kreatywnych pomysłów jest miejsce na prawdziwą wspólnotę?

Agencja reklamowa wydaje się wręcz naturalnym poligonem doświadczalnym dla turkusowego modelu – z jednej strony dzięki kulturowo-artystycznemu zapleczu, z drugiej dzięki ludziom, którzy wywodzą się ze świata sztuki i kreatywności. Ale tu pojawia się pytanie: czy właśnie artyści, przyzwyczajeni do indywidualizmu i rywalizacji, a rzadziej uczeni współpracy, są gotowi do budowania wspólnoty i działania na rzecz dobra ogółu? Na łamach PURPOSE rozmawialiśmy już o turkusowych organizacjach z Marcinem Dębskim, który wyjaśniał, co daje turkus w teorii. Tym razem przyglądamy się praktyce – w rozmowie z Maciejem Leonardem Żybułą z agencji Bees & Honey, gdzie turkusowe zarządzanie stało się fundamentem rozwoju biznesu opartego na kreatywności.

 

Fragment wywiadu:

„Turkusowy kolor” zakłada przecież strukturę, jasno przypisane role, kompetencje. My na przykład uprawiamy holakrację, działamy na strukturze kręgów, na strukturze solarnej. Mamy krąg generalny i w nim kręgi z przypisanymi zadaniami i ewolucyjnymi celami. Kręgiem jest strategia, metody, kreacja, administracja, newbies, marketing itd. Holokracja tradycyjną rolę liderską też rozbija na cztery, czyli zamiast jednego menedżera jest rola circe lida, circle reprezentanta, sekretarza itd. Jest więc rozproszenie władzy na kilka osób. Niekoniecznie zresztą muszą być cztery, mogą na przykład dwie, ale lepiej, gdy jest ich więcej, bo ma się wtedy od razu informację zwrotną na temat działań i drugą perspektywę. I gdy się chce zadziałać na jakichś automatycznych zasadach, jest ktoś, kto może powiedzieć: „ok, ale spójrz na to z drugiej strony”.

 

>> CZYTAJ ARTYKUŁ << (po zalogowaniu)

Uwaga: Tekst można ODSŁUCHAĆ z wykorzystaniem asystenta google na urządzeniu mobilnym.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym dla Bees & Honey jest idea turkusowego zarządzania?
  • Jakimi metodami i narzędziami można wprowadzać turkusowe rozwiązania w tradycyjną strukturę?
  • Jak przygotować młodych kreatywnych, którzy wchodzą na rynek pracy do działania w zgodzie z ideami turkusu?
  • Czy „turkus” w waszej organizacji ma znaczenie dla klientów?

 

Partner numeru "Wspólnota" – PRObeing model – Twoje narzędzie (do) działania w równowadze.

 

Jeżeli chcesz podzielić się refleksją, pomysłem, tekstem czy poradą dotyczącą tematu przewodniego „Wspólnota” napisz na adres: redakcja@purpose.com.pl