Czytaj
WYWIAD | Kupiec mody
2015-12-07
Czas czytania 6 minut
Co takiego kryje się pod nazwą „kupiec mody”? Rozmowa z Magdą, pracującą dla marki MOHITO na tym stanowisku.
Jakie są najważniejsze zadania kupca mody w LPP?
Moim głównym zadaniem jest zakup towaru w cenach zgodnych z określonymi założeniami firmy, terminowa dostawa, a także zapewnienie odpowiedniej jakości produktu.
Z kim współpracujesz na co dzień?
Na co dzień współpracuję z dostawcami i z osobami z działu projektowego. Kontaktuję się również z działem planowania i analitykami.
Jakie Twoim zdaniem osoby najlepiej sprawdzają się na stanowisku kupca?
Cechą szczególnie ważną w zawodzie kupca jest otwartość, umiejętność komunikacji, pracy w zespole, a także wrodzona ciekawość. Najlepsi kupcy to osoby wytrwałe, pracowite, mające intuicję kupiecką. Tak jak w każdej branży – trzeba lubić to, co się robi. Praca musi być pasją, żeby móc osiągać zadowalające wyniki.
Czy wykształcenie kierunkowe w zawodzie kupca jest ważne?
W mojej ocenie najłatwiej jest osobom z wykształceniem ekonomicznym, choć oczywiście nie jest to regułą. Najważniejsze jest nastawienie, chęć uczenia się, otwartość, dokładne poznanie branży.
W pracy kupca najważniejsze jest…?
Atrybuty kupca mody to przede wszystkim znajomość języków obcych, umiejętności negocjacyjne i komunikacyjne oraz kreatywność.
Ile razy w roku odbywasz wyjazdy służbowe?
Kilka razy w roku. Nasze standardowe kierunki podróży to Chiny, Indie, Turcja i oczywiście – Francja.
Co jest dla Ciebie największym wyzwaniem?
Dużym wyzwaniem jest szybkie dostosowywanie się do wymagań klientów i rynku, co wiąże się z ciągłym dokonywaniem modyfikacji. Trzeba umieć szybko reagować na sygnały z zewnątrz, dotyczy to wszystkich stanowisk w zespole produktowym.
Jakie najcenniejsze „lekcje” odebrałaś podczas pracy w tym zawodzie?
Ta praca nauczyła mnie jak wielką siłę mają negocjacje. Jak dużo dobrego we współpracy można uzyskać, biorąc pod uwagę sytuację dostawcy i układając sobie z nim partnerskie relacje. Dodatkowo praca w LPP nauczyła mnie pokory, bo to klienci w sklepach ostatecznie oceniają efekty naszej pracy.
Dobry dzień w pracy kupca mody, to…?
Taki w którym liczba e-maili spada poniżej 150 [uśmiech]. A tak na poważnie, jest wiele takich dni w pracy każdego kupca, ale chyba największą satysfakcję mamy w sytuacjach, kiedy dostawca idzie nam na rękę, pomaga, współpracuje w imię partnerstwa i zadowolenia klienta, choć wcale nie musi tego robić.
Jak radzisz sobie z trudnymi sytuacjami w pracy?
Sytuacje, gdy musimy wdrażać zmiany w zamkniętym już zamówieniu i w produkcji, która jest w toku, to momenty, w których odczuwam stres. Jednak doświadczenie nauczyło mnie, że kupiec musi umieć wprowadzać wszelkie zmiany w porozumieniu z dostawcą. Bez udanych, pozytywnych relacji z partnerami biznesowymi nie ma szans na płyną współpracę. Trzeba pamiętać, że dostawca i kupiec mają wspólny cel: zadowolenie klienta.
Jaki jest twój największy dotychczasowy sukces?
Pracowałam nad projektem optymalizacji zakupów w Turcji. Byłam odpowiedzialna za zaplanowanie i wdrożenie w życie modelu współpracy z dostawcami na tym rynku, a także zatrudnienie Area Sourcing Managera. Cieszy mnie, kiedy kontaktują się ze mną kupcy, pracujący w pozostałych markach LPP, którzy są zainteresowani tymi rozwiązaniami. Moje działania zaczynają funkcjonować w firmie jako dobre praktyki i są powielane – to jest niezwykle satysfakcjonujące.
Czy kobiety na tym stanowisku radzą sobie lepiej od mężczyzn?
Myślę, że w tym zawodzie statystycznie rzecz biorąc kobiety radzą sobie jednak lepiej. Potrafią być skuteczniejsze, częściej mają dobre wyczucie, co do ludzi i na ogół są lepiej zorganizowane. Nie oznacza to jednak, że wśród mężczyzn nie ma doskonałych kupców.
Jakie masz wpływ na projektowanie i produkcję odzieży, jaką odgrywasz rolę w całym tym procesie jako kupiec mody?
Mój wpływ na projektowanie i produkcję odzieży wiąże się doborem odpowiednich dostawców, czyli takich, których oferta jest atrakcyjna i przełoży się na zadowolenie klientów. Poza tym rolą kupca jest również nadzorowanie procesu produkcji i rozwiązywanie wszelkich problemów, które mogą mieć wpływ na wygląd produktu.
Praca na stanowisku kupca mody jest…?
Adrenaliną [uśmiech]
Aktualnie, ze względu na dynamiczny rozwój, firma LPP, właściciel marek RESERVED, Cropp, House, MOHITO i SiNSAY prowadzi intensywne rekrutacje na kluczowe stanowiska w działach przygotowania produktu. Poszukiwane są osoby chcące rozwijać się w branży modowej na stanowiskach projektantów, kupców, grafików i technologów odzieży. Dodatkowo oferowane jest wsparcie relokacyjne dla kandydatów spoza regionu.
Więcej o rekrutacjach na www.reserved5plus.com/dolaczdonas
Tekst: Redakcja we współpracy z firmą LPP SA
Zdjęcia: dzięki uprzejmości LPP SA
Jakie są najważniejsze zadania kupca mody w LPP?
Moim głównym zadaniem jest zakup towaru w cenach zgodnych z określonymi założeniami firmy, terminowa dostawa, a także zapewnienie odpowiedniej jakości produktu.
Z kim współpracujesz na co dzień?
Na co dzień współpracuję z dostawcami i z osobami z działu projektowego. Kontaktuję się również z działem planowania i analitykami.
Jakie Twoim zdaniem osoby najlepiej sprawdzają się na stanowisku kupca?
Cechą szczególnie ważną w zawodzie kupca jest otwartość, umiejętność komunikacji, pracy w zespole, a także wrodzona ciekawość. Najlepsi kupcy to osoby wytrwałe, pracowite, mające intuicję kupiecką. Tak jak w każdej branży – trzeba lubić to, co się robi. Praca musi być pasją, żeby móc osiągać zadowalające wyniki.
Czy wykształcenie kierunkowe w zawodzie kupca jest ważne?
W mojej ocenie najłatwiej jest osobom z wykształceniem ekonomicznym, choć oczywiście nie jest to regułą. Najważniejsze jest nastawienie, chęć uczenia się, otwartość, dokładne poznanie branży.
W pracy kupca najważniejsze jest…?
Atrybuty kupca mody to przede wszystkim znajomość języków obcych, umiejętności negocjacyjne i komunikacyjne oraz kreatywność.
Ile razy w roku odbywasz wyjazdy służbowe?
Kilka razy w roku. Nasze standardowe kierunki podróży to Chiny, Indie, Turcja i oczywiście – Francja.
Co jest dla Ciebie największym wyzwaniem?
Dużym wyzwaniem jest szybkie dostosowywanie się do wymagań klientów i rynku, co wiąże się z ciągłym dokonywaniem modyfikacji. Trzeba umieć szybko reagować na sygnały z zewnątrz, dotyczy to wszystkich stanowisk w zespole produktowym.
Jakie najcenniejsze „lekcje” odebrałaś podczas pracy w tym zawodzie?
Ta praca nauczyła mnie jak wielką siłę mają negocjacje. Jak dużo dobrego we współpracy można uzyskać, biorąc pod uwagę sytuację dostawcy i układając sobie z nim partnerskie relacje. Dodatkowo praca w LPP nauczyła mnie pokory, bo to klienci w sklepach ostatecznie oceniają efekty naszej pracy.
Dobry dzień w pracy kupca mody, to…?
Taki w którym liczba e-maili spada poniżej 150 [uśmiech]. A tak na poważnie, jest wiele takich dni w pracy każdego kupca, ale chyba największą satysfakcję mamy w sytuacjach, kiedy dostawca idzie nam na rękę, pomaga, współpracuje w imię partnerstwa i zadowolenia klienta, choć wcale nie musi tego robić.
Jak radzisz sobie z trudnymi sytuacjami w pracy?
Sytuacje, gdy musimy wdrażać zmiany w zamkniętym już zamówieniu i w produkcji, która jest w toku, to momenty, w których odczuwam stres. Jednak doświadczenie nauczyło mnie, że kupiec musi umieć wprowadzać wszelkie zmiany w porozumieniu z dostawcą. Bez udanych, pozytywnych relacji z partnerami biznesowymi nie ma szans na płyną współpracę. Trzeba pamiętać, że dostawca i kupiec mają wspólny cel: zadowolenie klienta.
Jaki jest twój największy dotychczasowy sukces?
Pracowałam nad projektem optymalizacji zakupów w Turcji. Byłam odpowiedzialna za zaplanowanie i wdrożenie w życie modelu współpracy z dostawcami na tym rynku, a także zatrudnienie Area Sourcing Managera. Cieszy mnie, kiedy kontaktują się ze mną kupcy, pracujący w pozostałych markach LPP, którzy są zainteresowani tymi rozwiązaniami. Moje działania zaczynają funkcjonować w firmie jako dobre praktyki i są powielane – to jest niezwykle satysfakcjonujące.
Czy kobiety na tym stanowisku radzą sobie lepiej od mężczyzn?
Myślę, że w tym zawodzie statystycznie rzecz biorąc kobiety radzą sobie jednak lepiej. Potrafią być skuteczniejsze, częściej mają dobre wyczucie, co do ludzi i na ogół są lepiej zorganizowane. Nie oznacza to jednak, że wśród mężczyzn nie ma doskonałych kupców.
Jakie masz wpływ na projektowanie i produkcję odzieży, jaką odgrywasz rolę w całym tym procesie jako kupiec mody?
Mój wpływ na projektowanie i produkcję odzieży wiąże się doborem odpowiednich dostawców, czyli takich, których oferta jest atrakcyjna i przełoży się na zadowolenie klientów. Poza tym rolą kupca jest również nadzorowanie procesu produkcji i rozwiązywanie wszelkich problemów, które mogą mieć wpływ na wygląd produktu.
Praca na stanowisku kupca mody jest…?
Adrenaliną [uśmiech]
Aktualnie, ze względu na dynamiczny rozwój, firma LPP, właściciel marek RESERVED, Cropp, House, MOHITO i SiNSAY prowadzi intensywne rekrutacje na kluczowe stanowiska w działach przygotowania produktu. Poszukiwane są osoby chcące rozwijać się w branży modowej na stanowiskach projektantów, kupców, grafików i technologów odzieży. Dodatkowo oferowane jest wsparcie relokacyjne dla kandydatów spoza regionu.
Więcej o rekrutacjach na www.reserved5plus.com/dolaczdonas
Tekst: Redakcja we współpracy z firmą LPP SA
Zdjęcia: dzięki uprzejmości LPP SA
Cały artykuł jest dostępny bezpłatnie dla naszych zarejestrowanych czytelników.
ZAREJESTRUJ SIĘ
Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.
dołącz teraz
Zaloguj się
jeżeli już posiadasz konto.