WYWIAD | Ze Skarpetką warto się zaprzyjaźnić!


Czas czytania 9 minut

O tym, że nie ma lepszego sposobu nauki języka niemieckiego niż nauka przez zabawę będzie starał się przekonać polskie dzieci wyjątkowy duet z Niemiec - Esther&Socke. Esther wraz ze swoim skarpetkowym przyjacielem od 19 do 29 września odwiedzą aż 10 polskich miast.  

Esther&Socke zdobyli sławę dzięki serialowi „Deutsch mit Socke“ w stacji WDR. Socke (Skarpetka) to mała lalka wykonana ze skarpetki, która zaprzyjaźnia się z człowiekiem – Esther. Mimo że lalka nie włada najlepiej językiem niemieckim, wspólnie z Esther stara się pokonywać trudności i poznawać coraz więcej słów. – Esther i Skarpetka to pierwszy krok do świata przyjemnej nauki języka niemieckiego.

O nauce języka niemieckiego, skarpetce oraz Esther opowiada Christoph Mohr, Konsultant ds. nauczania języka niemieckiego z Goethe-Institut w Warszawie.


© WDR / Nachtmann & Silies GbR

PURPOSE: Świat jest już od dawna globalną wioską, jedyną barierą, która ciągle w jakiś sposób ogranicza ludzi jest brak znajomości języków obcych. Rodzice szukają więc sposobów aby jak najlepiej przygotować swoje pociechy do funkcjonowania w wielokulturowej społeczności. Co sprawia największą trudność w nauce języków obcych?

Christoph Mohr: Język nigdy nie jest czymś, co można zobaczyć w jego samodzielnej formie. Zawsze łączy się z kulturą, ludźmi, a przede wszystkim ze stereotypami na temat danego kraju. Jeśli zastanawiasz się nad nauką języka niemieckiego, niekiedy może to stanowić problem. Ludzie uważają, że to trudny język i czasem się go boją. Ale Esther i Skarpetka to wesoła para – zrozumiesz krótkie filmy nawet bez znajomości języka. Wczesne rozpoczęcie nauki języka oznacza również, że dzieci zaczynają rozumieć różnorodność świata – przede wszystkim różnorodność języków, ale także kultury czy sposobów życia. „Deutsch mit Socke” („niemiecki ze skarpetką”) w bardzo zabawny sposób pokazuje, że nie ma się czego obawiać.

W dobie innowacyjnych rozwiązań i narzędzi technologicznych, umożliwiających naukę niemal każdego języka świata, sukces w nauce języka niemieckiego odnoszą Esther i jej... skarpetka. Jak to się stało?


W codziennym życiu możemy korzystać z wielu technologii i na pewno dzięki nim nasze życie jest prostsze. Na wiele sposobów mogą pomóc nam również w nauce obcego języka, dlatego też powinniśmy z nich korzystać. Jednak najlepszym sposobem nauki języka w dalszym ciągu pozostaje angażowanie się emocjonalne i dobry nauczyciel – tak właśnie jest w przypadku Esther i Skarpetki. Esther i Skarpetka są tak zabawne, że nie da się ich nie lubić. Dlatego też Esther i jej towarzyszka są bardziej narzędziem lub podejściem do języka – w domu lub w szkole.

Początki Esther i Skarpetki dotyczą uchodźców w Niemczech i wszystkich dzieci z Syrii, które przyjeżdżają do Niemiec bez rodziców i bez znajomości języka niemieckiego. Konieczne było więc, by pojawiło się coś „miłego” do nauki języka i w ten sposób narodziły się Esther i Skarpetka.


© WDR / Nachtmann & Silies GbR

Na proste z pozoru rozwiązania i pomysły często składa się praca wielu osób w tym specjalistów. Kto stoi za sukcesem tego przedsięwzięcia? Nauczyciele, plastycy, aktorzy, metodycy?

To bardzo ciekawe pytanie, ponieważ rzeczywiście wielu ludzi angażuje się w projekt „Deutsch mit Socke”. Przede wszystkim mamy grupę profesjonalnych lalkarzy z Kolonii działających pod nazwą „The Puppet Empire”, którzy posiadają duże doświadczenie w pracy z lalkami i ogromną wiedzę na temat tego, w jaki sposób lalki wpływają zarówno na dzieci, jak i dorosłych. Trudno uwierzyć, ale wykorzystują oni lalki w warsztatach z kierownikami i ludźmi, na których leży duża odpowiedzialność w życiu zawodowym. Mamy również niemiecką telewizję WDR i jej część edukacyjną. W Niemczech istnieje długa tradycja związana z telewizją edukacyjną dla dzieci i każdy zna takie programy jak np. „Die Sendung mit der Maus”. 
I wreszcie, działa również Goethe-Institut, który ma wszelkie doświadczenie i wiedzę na temat tego, w jaki sposób nauczać języka niemieckiego jako języka obcego. Właśnie tutaj się spotykamy – w rzeczywistości Goethe-Institut stał za wydaniem książki „Deutsch mit Socke”, która pozwala nauczycielom doskonale wprowadzić filmy do nauki niemieckiego.

Trendem w nauce nie tylko języków... jest nauka poprzez działanie, nauka w praktyce. W jaki sposób i kto może wykorzystywać... skarpetkę jako nauczyciela?

Sama Skarpetka nie jest tak ważna lub, mówiąc inaczej, ważniejsze jest to, co sobą reprezentuje. Kiedy mówi po niemiecku, popełnia wiele błędów, ale zupełnie się tym nie przejmuje. Niekiedy jest bardzo chaotyczna, a w następnej chwili jedyne, czego potrzebuje, to miłość – dlatego też jest zupełnie jak dzieci. Myślę, że właśnie dlatego dzieci ją lubią. Jest dla nich jak przyjaciel.

Ogromny plus tego, że Skarpetka jest nauczycielem lub przyjacielem, to fakt, że dzieci same mogą stworzyć taką skarpetkę. To rzeczywiście duża część całego konceptu, który stoi za ideą używania „Deutsch mit Socke” do nauki niemieckiego. Dlatego właśnie Goethe-Institut oferuje w całej Polsce warsztaty z Davidem Fermemer, jednym z twórców „Deutsch mit Socke”, na temat tego, w jaki sposób stworzyć własną skarpetkę i jak wykorzystać ją na lekcjach lub podczas zabawy z dziećmi w domu.


© WDR / Nachtmann & Silies GbR

Duet Esther i skarpetka będą gościć w Polsce. Gdzie i kiedy dzieciaki wraz z nauczycielami będą mogli spotkać tą sympatyczną parę?

Esther i Skarpetka były już na trasie w Niemczech – w szkołach, w obozach dla dzieci-uchodźców i odniosły tam duży sukces. Cieszymy się i jesteśmy dumni, że możemy gościć ich w Polsce na pierwszej zagranicznej trasie.

Łącznie przewidujemy 19 pokazów i 9 warsztatów w 10 miejscach w Polsce. Zaczniemy w poniedziałek, 19 września w Poznaniu, a nasz ostatni pokaz odbędzie się 29 września w Białymstoku. Popyt na pokazy był naprawdę ogromny, dlatego w większości miejsc musieliśmy zorganizować o jeden lub dwa więcej. 21 września odbędą się trzy pokazy w Goethe-Institut w Warszawie, tego samego dnia od godziny 15:00 do 17:00 odbędzie się również warsztat z Davidem Fermerem dla nauczycieli i rodziców, których interesuje praca z lalkami zrobionymi ze skarpetek.

W innych miastach pokazy odbędą się w większości w szkołach podstawowych, ale również w domach kultury, jak np. w Pile czy Lublinie. Z niecierpliwością czekam na pokaz w Nidzicy, ponieważ odbędzie się na tamtejszym zamku.

Czy skarpetka zostanie w Polsce na dłużej?

Oczywiście. Mam nadzieję, że skarpetka na długo zagości w szkołach i domach polskich dzieci, ponieważ ta mała szalona rzecz pomaga w nauce dziwacznego języka Waszych sąsiadów ;-)


© WDR / Nachtmann & Silies GbR

Christoph Mohr, Konsultant ds. nauczania języka niemieckiego, od października 2014 pracuje jako konsultant ds. nauczania języka niemieckiego w Goethe-Institut w Warszawie. Do jego zadań należy mi.in. upowszechnianie nauczania języka niemieckiego w przedszkolach oraz szkołach podstawowych w całej Polsce. Sam wiele lat pracował jako nauczyciel w szkołach podstawowych we Włoszech oraz Serbii. W ramach swoich zadań w Goethe-Institut organizuje projekty, imprezy oraz szkolenia w zakresie wczesnego nauczania języka niemieckiego. Dodatkowo zajmuje się doradztwem w dziedzinie dydaktyki i metodyki nauczania oraz materiałów do nauki jezyka niemieckiego.

Tournee Esther & Socke w Polsce odbywa się w ramach polsko-niemieckiego roku jubileuszowego 2016 ŚWIĘTUJEMY! zorganizowanego przez Goethe-Institut i Ambasadę Niemiec z okazji 25-lecia Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.

Więcej informacji: www.goethe.de/ins/pl

Cały artykuł jest dostępny bezpłatnie dla naszych zarejestrowanych czytelników.

ZAREJESTRUJ SIĘ

Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.

dołącz teraz


jeżeli już posiadasz konto.