W 2012 roku obszar zainteresowań naszej redakcji jak również zakres naszych działań znacznie się poszerzył. W wyniku obserwacji rynku, analizy dobrych praktyk, szeregu wywiadów z praktykami teoretykami uznaliśmy interdyscyplinarność jako kluczowy czynnik umożliwiający osiągnięcie sukcesu w kulturze, nauce i biznesie. Dlatego też współpraca pomiędzy różnymi dziedzinami nauki, dyscyplinami artystycznymi, a także przedsiębiorczość i kreatywność będą głównym punktem zainteresowań naszej redakcji w roku 2013.

Pierwszy numer PURPOSE w tym roku poświęciliśmy zagadnieniom dotyczącym współpracy. Uznaliśmy bowiem, że aby można było mówić o interdyscyplinarnych działaniach, muszą być ku temu stworzone odpowiednie warunki. Niezwykle ważne staje się zrozumienie wzajemnych relacji poszczególnych graczy na rynku, ich oczekiwań wobec partnerów, zidentyfikowanie możliwości, jakimi dysponują. Bardzo istotne jest również odpowiednie przygotowanie do współpracy przyszłych pracowników sektora kreatywnego oraz sektora nauki. Powinno ono rozpocząć się na poziomie edukacji i trwać przez całe zawodowe życie a nawet dłużej.

W aktualnym numerze PURPOSE prezentujemy przykłady działań interdyscyplinarnych oraz pozytywne wzorce współpracy, która w przyszłości może prowadzić do kreowania nowatorskich rozwiązań, stosowanych na szeroką skalę. Wzornictwo, sztuka, projektowanie graficzne, ekologia, film, dziedzictwo to obszary tematyczne, które cieszą się w PURPOSE największym zainteresowaniem, dlatego też na ich przykładach postanowiliśmy przybliżyć zagadnienie współpracy. W numerze tym pokazujemy przede wszystkim, że wspólna praca to nie łatwa, ale za to najbardziej naturalna część naszego istnienia. Odpowiednio ukierunkowana i prowadzona może przyczyniać się jednak do tworzenia wartości dodanej z korzyścią dla globalnej gospodarki, społeczności lokalnych oraz poszczególnych jednostek.

Zapraszamy do lektury!

Numer dostępny po zalogowaniu. Rejestracja jest bezpłatna. Zarejestruj się teraz LINK.

Zdjęcie na okładce: Out of the Woods, WELL PROVEN, Projektanci: James Shaw i Marjan van Aubel, Zdjęcie: Pert Krejci

W numerze:

Warto współpracować rozmowa z Davidem Venables, dyrektorem AHEC na Europę

Obecnie każda branża twierdzi, że jej produkt jest bardziej ekologiczny, zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju. Te słowa są zdecydowanie nadużywane, a informacje przekazywane w subiektywny sposób. Każda branża skupia uwagę wyłącznie na jednym rodzaju oddziaływania danego produktu na środowisko i rozpowszechnia te informacje wśród odbiorców.
Czytaj więcej...

Out of the Woods12 siedzisk wykonanych przez studentów Royal College of Art w Londynie

Out of the Woods to wspólna inicjatywa Stowarzyszenia Handlowego Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC), Royal College of Art (RCA) oraz firmy Benchmark Furniture. Wzięli w niej udział studenci kierunku projektowanie produktu z Royal College of Art (...)
Czytaj więcej...


Kulturalna współpraca? tekst: Artur Zaguła   

Obecny numer Purpose poświęcony jest szeroko rozumianemu współdziałaniu. Chciałbym poddać krótkiej analizie pojęcie współpracy na polu kultury. Przyjęło się współcześnie uważać, że w dziedzinach artystycznych najważniejszy jest indywidualizm, wielka osobowość. (...)
Czytaj więcej...


Wierzyć w siebie, w swoje marzenia... – wywiad z Fernando Gutierrezem, znanym i cenionym projektantem z Londynu   

Przedsiębiorczość to wspaniałe słowo. To jest duch. Przedsiębiorca to ktoś, kto wierzy w siebie... w swoje marzenia... Jest postacią, która wkracza na konkurencyjny rynek ze swoim pomysłem lub produktem i chce ciężko pracować na jego sukces.
Czytaj więcej...

Promocja słono kosztuje?rozmowa z Kajetanem d’Obyrnem Prezesem Zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” SA oraz Marią Lloyd, reżyserką filmu "Sól"

Umiejętne wykorzystanie potencjału drzemiącego w miejscu gdzie powstają zdjęcia do filmu, może okazać się promocyjnym strzałem w przysłowiową dziesiątkę. Tak jest w przypadku filmu „Sól” polsko-norweskiej koprodukcji (...)
Czytaj więcej...

„Znajdź dla mnie dobre miejsce, na mój koszt”rozmowa z Davidem Grahamem, nowojorskim scoutem lokalizacji       

David Graham przyczynił się do powstania takich filmów jak: „Ultimatum Bourne’a” Paula Greengrassa czy „Burza lodowa” Ang Lee, a także „Joe Black” Martina Besta oraz „Miłość ma dwie twarze” Barbary Streisand.
Czytaj więcej...

Artysta spotyka marketera w kawiarni – crowdsourcing Jan Okulicz-Kozaryn, crowdsourcing brand strategist, MillionYou

Świat sztuki i marketingu traktowane serio powinny zachować swą odrębność, być od siebie niezależne. Są jednak momenty, że udaje się im spotkać. Dobrą okoliczność do takiego spotkania stwarza crowdsourcing. Napijmy się kawy!
Czytaj więcej...

Na kaca współpraca!tekst Maciej Mazerant

Jako że nadzieja umiera ostatnia, pomyślałem że szansą na przetrwanie tego trudnego okresu, może być nawiązanie współpracy z partnerami biznesowymi.
Czytaj więcej...



Za i przeciw rozmowa z Jerzym Stelmachem, właścicielem pokaźnych zbiorów malarstwa polskiego, autorem książki „Uporczywe upodobanie”   

Nigdy nie mogłem pojąć przypadku „budowy kolekcji na zlecenie”. To trochę jak zlecenie donoszenia ciąży matce zastępczej. Pomoc innych, artystów, ekspertów i marszandów jest oczywiście ważna, ale nie może zastąpić wyborów i działań samego kolekcjonera.
Czytaj więcej...