O Purpose
Magazyn PURPOSE powstał w 2004 roku, aby dostarczać narzędzia, rozwiązania, wiedzę, dobre przykłady, ułatwiające zarządzanie karierą twórcy, tworzenie i rozwój „działalności” kreatywnej oraz zrównoważone funkcjonowanie na rynku.
O czym: PURPOSE jest o zrównoważonym (dobrostan — twórczość — rynek) zarządzaniu karierą twórczą.
Dla kogo: Nasze czasopismo skierowane jest do osób twórczych z kultury i branż kreatywnych, a także ich klientów.
Jak: Rozmawiamy o tym, jak zarządzać karierą twórczą, budować i rozwijać markę osoby twórczej, firmy kreatywnej, instytucji czy organizacji kultury, robić to w sposób zrównoważony, uwzględniający dobrostan, a jednocześnie odpowiadający na potrzeby rynku.
Dlaczego: Wierzymy, że długoterminowe zaangażowanie, które ma na celu przekazywanie wiedzy, doświadczenia i umiejętności oraz pozytywny przekaz są najlepszą formą motywacji do pracy, a działanie w zgodzie ze sobą i swoim dobrostanem daje najwięcej satysfakcji, radości i prawdziwą wolność.
Gdzie: Na stronie PURPOSE, każdego 10, 20, 30 dnia miesiąca pojawia się nowy materiał dot. tematyki bieżącego numeru. W te dni wysyłany jest również newsletter do bazy blisko 10 000 czytelników. W każdy poniedziałek publikujemy wyjątkowy „Wywiad tygodnia” z inspirującym twórcą. Wspieramy wydarzenia branżowe, udzielamy patronatów medialnych.
Magazyn PURPOSE to autorski, niszowy projekt, w którym podejmujemy nurtujące nas tematy i zagadnienia. Zapraszamy ekspertów, specjalistów, praktyków, twórców, przedsiębiorców tworząc interdyscyplinarną dyskusję, której efektem jest nowa, inna, pogłębiona, inspirująca perspektywa. Naszymi pytaniami, sposobem na oglądanie i odczytywanie rzeczywistości skłaniamy do refleksji oraz wielowątkowego spojrzenia na podejmowany „problem”.
Sami – wtedy jako absolwenci Akademii Sztuk Pięknych – poszukiwaliśmy informacji i inspiracji, a także wskazówek, jak być przedsiębiorczym twórcą w sektorze kreatywnym. Przez lata przybliżaliśmy tematykę sektora kreatywnego, odwołując się do konkretnych przykładów – ciekawych inicjatyw i stojących za nimi ludzi.
Maja Ruszkowska-Mazerant & Maciej Mazerant
Historia PURPOSE
Przez ostatnie dwadzieścia pięć lat braliśmy czynny udział w promocji kultury i przemysłów kreatywnych w Polsce, przede wszystkim w naszym rodzinnym mieście Łodzi. W 2000 roku, kiedy Internet w Polsce dopiero raczkował, stworzyliśmy pierwszą w kraju internetową galerię Student Gallery, promującą prace studentów ASP z całej Polski. Rok później, we współpracy z ówczesnym polskim Wydziałem Ekonomiczno-Handlowym w Kanadzie, zrealizowaliśmy wystawę studentów z Polski w Montrealu. A w 2004 roku nasz projekt zamienił się w portal i magazyn PURPOSE.
W tym czasie współtworzyliśmy powstawanie idei Łodzi miasta kreatywnego. W latach 2012–2015 wydaliśmy 61 numerów Newslettera Przemysłów Kreatywnych. W 2013 roku stworzyliśmy merytoryczne studium funkcjonalności dla ART_INkubatora w Łodzi (a także logotyp) – przestrzeni dla twórców sektora kreatywnego. Na potrzeby nowej instytucji opracowaliśmy największą bazę wiedzy na temat przemysłów kreatywnych w Polsce. Z kolei dla miasta Łódź przygotowaliśmy publikacje i filmy promujące twórczość przedstawicieli sektora kreatywnego w Łodzi. W 2014 roku stworzyliśmy i wydaliśmy 4 numery ogólnopolskiej gazety „Ładnie Naprawię – życie, przedmioty, środowisko”. Gazety – dystrybuowanej w klubokawiarniach w całej Polsce – przybliżającej tematykę odpowiedzialnego projektowania i wpływu projektantów na ochronę środowiska. Od 2014 roku w samym centrum Łodzi, przy ulicy Piotrkowskiej, w wyremontowanych przez nas pustostanach, prowadzimy Work Place 59 [LINK]. Miejsce współpracy i współdziałania ludzi twórczych. W latach 2018–2022 poświęciliśmy czas na badania rynku, obserwacje trendów i samodoskonalenie.
Wydaliśmy 84 numery tematyczne PURPOSE. Wszystkie dostępne są bezpłatnie w Archiwum PURPOSE [LINK]. Każdy numer dostępny jest w wersji elektronicznej.
Dzisiaj, w 2023 roku – blisko 20 lat od powstania PURPOSE – wiemy, że „im więcej wiesz, tym więcej pozostaje do poznania i wciąż tego przybywa” (F. Scott Fitzgerald). Świat, w którym żyjemy, zmienia się dynamicznie, ale pytania o to, jak działać w sektorze kultury i kreatywnym, nadal są te same. Pytania te zadają sobie nie tylko młodzi twórcy dopiero zaczynający swoją drogę zawodową, ale i ci działający na rynku od lat.
Jeżeli chcesz podzielić się z nami ciekawym pomysłem, napisz do nas już dziś na adres: redakcja[a]purpose.com.pl
REDAKCJA PURPOSE
Maciej Mazerant – wydawca
Maja Ruszkowska-Mazerant – redaktor naczelna, art director
Artur Zaguła – współpraca merytoryczna
Tomasz Kaczkowski – ilustrator
- Dokładamy wszelkich starań, aby publikowane treści nie były materiałami tworzonymi przez AI.
- Na stronie PURPOSE nie publikujemy reklam profilowanych na konkretnego użytkownika. Wszelkie materiały reklamowe publikowane na stronie PURPOSE są wynikiem współpracy redakcji z konkretnym partnerem reklamowym/promocyjnym.
- Nie obsługujemy firm zajmujących się produkcją alkoholu, wyrobów tytoniowych itp. lub grami hazardowymi.
Sektor kreatywny, przemysły kreatywne tworzą podmioty (freelancerzy, firmy, organizacje) prowadzące działalność gospodarczą związaną z kulturą i technologią, które łączą działalność artystyczną z przedsiębiorczością rozumianą jako proces wykorzystania nowatorskiego pomysłu w celu generowania korzyści na rynku.
Branże kreatywne:
Reklama, film i wideo, radio i telewizja, gry komputerowe i wideo, oprogramowanie (IT), muzyka, sztuki performatywne, architektura, rynek wydawniczy, rynek sztuki i antyków, rzemiosło, projektowanie mody, wzornictwo.
Więcej na temat sektora kreatywnego, przemysłów kreatywnych, branż kreatywnych znajdziesz w numerze Kreatywni Samozatrudnieni [LINK].