Magazyn Purpose w październiku ogłosił konkurs na autorski program skierowany do dzieci "Kolorowa godzinka", laureatami zostali Maciej Zdanowicz z Łodzi oraz Ewa Lachowska z Warszawy. Projekty przygotowane przez nich prezentujemy w magazynie, osobiście z laureatami będzie można spotkać się 19 listopada na Targach OFON w Warszawie.

Macieju dlaczego postanowiłeś wziąć udział w konkursie Kolorowa godzinka?

Tworzę projekty edukacyjne dla dzieci i młodzieży od 5 lat. Jest to poszukiwanie, trochę spontaniczne. Staram się docierać do różnych możliwości doskonalenia swoich umiejętności. Wcześniej nie spotkałem się z konkursem o takim profilu. Postanowiłem wykorzystać swoją szansę.

Projekt „Portret konsumenta – współczesnego człowieka” zgłosiłem dla konfrontacji, poznania opinii, zdania osób z zewnątrz na temat moich działań. Praca z dziećmi jest dla mnie cały czas nowym doświadczeniem, eksperymentowaniem z metodami i środkami. Chcę wiedzieć, czy to co robię jest dobre. W jakim kierunku mam dalej iść.


Portret Konsumenta

Czego spodziewasz się po uczestnictwie w targach OFON?

Wymiany doświadczeń, zapoznania z nowymi metodami pracy pedagogicznej i artystycznej, poznania innych osób pracujących w oświacie, kulturze, ich działań, opinii. Szukam nowych perspektyw, możliwości rozwoju, podnoszenia kwalifikacji.

Skąd pomysł na zajęcia Portret konsumenta, czy są to tylko zajęcia dla dzieci czy część większego projektu artystycznego?

Warsztaty „Portret konsumenta – portret współczesnego człowieka” są częścią projektu edukacji konsumenckiej w ramach I Spotkań Artystycznych Aspekty „Hipermarket” organizowanych przez Galerię Promocji Młodych Bałuckiego Ośrodka Kultury „RONDO”. To, co skłoniła mnie do realizacji, podjęcia tego tematu jest rozwój konsumpcjonizmu, wpływ tego zjawiska na wszelkie aspekty życia współczesnego: kondycję człowieka, przestrzeń publiczną, estetykę, kulturę, stan środowiska.

Chcę by moja propozycja była wypełnieniem luki, jaka istnieje w edukacji podejmującej problematykę konsumpcjonizmu. Takich działań jest zbyt mało. Nasze społeczeństwo nie zdaje sobie sprawy z wagi problemu, wpływu na ich życie. Celem moich warsztatów nie jest jednoznaczne wskazanie: jak żyć, jak funkcjonować w otaczającej nas komercyjnej rzeczywistości, lecz uwrażliwienie. Myślę, ze takie działanie jest bardziej wartościowe, skłania uczestników warsztatu do refleksji, zrewidowania tego, co naprawdę stanowi dla człowieka wartości i potrzeby.


Portret Konsumenta

Jak wspominasz pracę z dziećmi?

Praca przy tym projekcie była dla mnie dość zaskakująca. Pierwotnie scenariusz przeznaczyłem dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych. Realizacja programu z przedszkolakami była eksperymentem. Efekt okazał się zdumiewający. Dzieci w sposób bardzo żywiołowy, szczery podeszły zarówno do tematu, jaki i wykonania „Portretu konsumenta”.


Portret Konsumenta

Czy masz nowe pomysły na projekty specjalnie dla dzieci?

Jak najbardziej. Mogę powiedzieć, że koncepcje na nowe projekty edukacyjne, warsztaty pojawiają się u mnie często. Wykorzystywane problemy, proponowane techniki, sposoby i metody pracy podyktowane są tym, co mnie, na co dzień determinuje, na co zwracam uwagę, kiedy obserwuje rzeczywistość, nad czym pracuję w swojej pracy twórczej.
Moim zdaniem działania o charakterze artystycznym, plastycznym są doskonałym środkiem do zwrócenia uwagi, uwrażliwienia na wiele problemów dotyczących zagadnień nie tylko związanych z kulturą. Plastyka może być uzupełnieniem w kształceniu ogólno przedmiotowym, w działaniach na rzecz społeczeństwa. Tworzenie daje możliwość głębszego wczucia się, refleksji nad podjętym tematem. Umiejętnie określone cele, dobrane środki, metody działań twórczych mogą dać o wiele więcej rezultatów niż sama prelekcja, dyskusja.

Obecnie kończę prace nad trzema projektami warsztatów i  edukacji twórczych. „Spotkania z naturą i sztuką”- cykl zajęć intermedialnych o charakterze artystyczno - ekologicznym. „Multikultura”  jest projektem skierowanym do młodzieży,  gdzie sztuka wykorzystywana jest do działań pro społecznych, przy użyciu mediów, środków jakie niosą za sobą nowe technologie. „Piękno, estetyka, funkcjonalizm” – cykl warsztatów połączonych z prelekcjami na temat sztuki projektowania, dizajnu,
Wszystkie swoje projekty realizuje w Bałuckim Ośrodku Kultury „RONDO” w Łodzi gdzie prowadzę autorska Pracownię Działań Twórczych, oraz cykle edukacji.


Portret Konsumenta

Prezentacja projektów nagrodzonych w konkursie „Kolorowa godzinka"

„PORTRET CZŁOWIEKA WSPÓŁCZESNEGO - PORTRET KONSUMENTA"
Maciej Zdanowicz

Projekt realizowany był w ramach I Spotkań Artystycznych Aspekty „Hipermarket” w Bałuckim Ośrodku Kultury „RONDO” w Łodzi w dniach 17-18 października 2005r.
uczestnicy: dzieci z przedszkola nr. 110 w Łodzi

Przygotowany projekt jest częścią autorskiej edukacji plastycznej poruszającej problematykę konsumpcjonizmu, jego wpływu na środowisko naturalne, człowieka – kondycję, kulturę. Bezpośrednią myślą do stworzenia tego warsztatu stała się racja, że tym co determinuje, kreuje naszą zewnętrzność, kim jesteśmy, co sobą reprezentujemy jest konsumpcja określonych produktów i usług.

Doskonałym warsztatem do twórczego przeanalizowania tego problemu jest alegoryczne malarstwo Giuseppe Arcimobolda, a materiałem do wykorzystania cała masa ulotek podrzucanych do domu, czy też samych domowych śmieci w postaci zużytych opakowań, etykiet. Samo zadanie, realizacja jest przeniesieniem koncepcji XVI wiecznego artysty do współczesności (zrewidowaniem środków). W tym momencie elementami naszych portretów – atrybutami współczesnego człowieka/ konsumenta stają się fotografie reklamowanego asortymentu, ceny, slogany, znaki o atrakcyjnej szacie graficznej.

Warsztat ten to nie tylko realizacja podejmująca problematykę społeczną, ekologiczną, ale także doskonała, barwna zabawa w komponowanie „śmiesznych”, karykaturalnych, czy też groteskowych sytuacji, pobudzająca pomysłowość i inwencję dziecka, odkrywająca ciekawy materiał plastyczny jakim jest kolorowa makulatura. Poprzez wykorzystanie techniki wycinanki, wydzieranki warsztat ten zarówno pobudza spontaniczność, ekspresję jak i uczy staranności, dokładności. Zmusza do pewnej celowości i logiczności użycia środków wyrazowych.


„Współdziałanie 5 zmysłów”
Ewa Lachowska

Prywatne zajęcia na „Osiedlu Zielone” w Warszawie, od stycznia do lipca 2005

Program „Współdziałanie 5 zmysłów” ma na celu rozwijanie percepcji i wyobraźni dzieci. Zajęcia mają zintegrować świat barw, smaków, zapachów i dźwięków, tak by nauczyć dzieci odbierać świat pełniej i twórczo podchodzić do nauki w latach następnych. Celem drugorzędnym jest zapoznanie dzieci z wieloma technikami plastycznymi.

Program zawiera 5 działów:
1. Uczymy oczy widzieć (zmysł wzroku)
2. Uczymy ręce czuć (zmysł dotyku)
3. Słuchając słyszymy (zmysł słuchu)
4. Kolorowe zapachy (zmysł węchu)
5. Smaczne obrazy (zmysł smaku)

Każde zajęcia podzielone są na dwie części:
- ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie
- zajęcia plastyczne
Zawsze obowiązuje ten sam schemat: dzieci siadają lub stają w kole, na środku porozrzucane są symbole zmysłów (oko, nos, dłoń, ucho, język) oraz materiały na temat dnia... i poprzez zabawy ruchowe, zgadywanki przygotowujemy się do zajęć plastycznych.

Rozmowa z Ewą Lachowską, laureatką drugiego miejsca w konkursie Kolorowa Godzinka.

Ewa dlaczego postanowiłaś wziąć udział w konkursie Kolorowa Godzinka?

Informacje o konkursie przesłała mi koleżanka.
Konkurs „Kolorowa Godzinka” jest przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym - jest to grupa niespaczona jeszcze utartymi schematami szkolnymi, a odejście od schematycznego myślenia jest głównym celem mojego programu i jednocześnie ideą edukacyjną.

Czego spodziewasz się po udziale w Targach OFON?

Mój program plastyczny nadaje się do realizacji z grupami od lat 5 do 105. Odejście od utartych schematów myślowych (w przypadku maluchów, dla których kopiowanie jest naturalnym elementem rozwoju - ich poszerzenie) jest cenne w każdym wieku i stanowi wstęp do kreatywnego i niekonwencjonalnego myślenia. Celem programu jest pobudzenie obydwu półkul mózgowych i ich lepsza koordynacja.

Na Targach OFON zamierzam zachęcać do takiej formy zajęć. Moje doświadczenie wskazuje, że tym sposobem można nauczyć nawet matematyki!

Jak Twoje zajęcia zostały przyjęte przez dzieci oraz ich rodziców na Osiedlu Zielone w Warszawie?

Idee programu „Współdziałanie 5 zmysłów” mniej i bardziej oficjalnie realizuję już od kilku lat z dziećmi w różnym wieku. Na zajęciach pokazuję oddziaływanie koloru, zależność między kreską a odbiorem dzieła i związek między kolorem a sferą emocjonalną. Jestem nauczycielem, ale w twórczym działaniu staję się partnerem dziecka. Wspólnie zastanawiamy się, jak najlepiej wyrazić to, co się czuje. Jestem „trudnym” nauczycielem. Zadaję podopiecznym wiele „trudnych” pytań: „Dlaczego ten kolor?, Co oznacza ta kropka?  A jakim kolorem wyrazisz to, że jesteś zła na siostrę?” Dzieci uczą się opisywać to, co robią; powoli, razem ze mną, uczą się nazywać swoje emocje. Najważniejsze, że stają się bardziej pewne siebie - okazuje się, że nawet najmniejsze dziecko ma coś do zaoferowania grupie.

Moje zajęcia bardzo się podobały rodzicom - ich dzieci zaczęły MÓWIĆ! Zadowolenie wzrasta, gdy okazuje się, że bieganie z rękami umazanymi farbą, turlanie się, skakanie w rytm muzyki powoduje u starszych dzieci także poprawę stopni w szkole.
  
Dlaczego wybrałam prace z dziećmi?

Nauczaniem jestem „skażona”. Jestem już trzecim pokoleniem pedagogów w rodzinie. Jako dziecko pomagałam mamie, jako osoba uzdolniona plastycznie na studiach rozpoczęłam pracę z dziećmi na własną rękę.

A jakie są Twoje najnowsze pomysły na zabawy z dziećmi?

Jestem w trakcie realizacji „Szafy Zmysłów”, której próbki zaprezentuje na targach.