Przemysły kultury

Czasopismo kulturalne - zysk czy strata?

  

Przemysł wydawniczy jest jednym z przemysłów kultury rozwijających się w Polsce, a funkcjonujących w Unii Europejskiej. Według opracowania Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową przemysły kultury we współczesnych społeczeństwach są najszybciej rozwijającym się segmentem rynku dóbr i usług społecznych.

Charakterystyczny dla obszaru przemysłów kultury jest udział w tym sektorze rynku małych i średnich przedsiębiorstw, które rozwinęły się głównie pod względem nowych technologii, a ich cechą charakterystyczną są innowacyjność oraz kreatywność.

Przemysł wydawniczy w UE to:
— 0.5% PKB,
— roczna produkcja o wartości 121 mld euro,
— 43 mld euro wartości dodanej w UE-15,
— 750 000 miejsc pracy w 64 000 firm wydawniczych i 50 000 innych, z których większość to małe i średnie przedsiębiorstwa.

Na polskim rynku kultury najbardziej widoczny jest przemysł audiowizualny i filmowy, wydawniczy i prasowy oraz przemysł fonograficzny. Będący w obrębie naszego zainteresowania przemysł wydawniczy, zgodnie z definicją przedstawioną przez Komisję Europejską, Generalną Dyrekcję ds. Społeczeństwa Informacyjnego, składa się z czterech sektorów:
— gazet (37% udziału),
— magazynów i czasopism (32%),
— książek (25%),
— informatorów, książek telefonicznych i baz danych (6%).

Przemysł wydawniczy opisany w regulacjach Komisji Europejskiej nie uwzględnia mediów internetowych, które w budowaniu społeczeństwa informacyjnego odgrywają coraz większą rolę.

Liczba mediów drukowanych oraz ich znaczenie stale maleją. Dzieje się tak głównie przez zmieniające się zwyczaje odbiorców, którzy w poszukiwaniu szybkiej informacji korzystają przede wszystkim z portali, serwisów czy wyszukiwarek internetowych, a nie z prasy tradycyjnej. Konsekwencją tego jest zmiana sympatii reklamodawców, którzy swoje budżety  przenoszą do sieci. Poważnym problemem dla wydawców gazet jest przejmowanie reklam przez Internet, bo tradycyjnie reklamy odpowiadają za ponad połowę dochodów gazet oraz dwie trzecie dochodów informatorów biznesowych i książek telefonicznych.

Ponieważ coraz więcej osób w UE zdobywa informacje w Internecie, firmy z sektora przemysłu wydawniczego, aby utrzymać odpowiedni poziom obrotów, muszą zainwestować i utworzyć internetowe odpowiedniki głównych tytułów. Powinny również rozpocząć współpracę z podmiotami wyspecjalizowanymi w poruszaniu się w sieci. Przemysł medialny stoi zatem przed wyzwaniem stworzenia nowego modelu rozwoju w cyfrowym świecie.



nr 30 Marzec 2007

temat numeru:

CZASOPISMA KULTURALNE


Zobacz numery archiwalne



Artykuł
Od Redakcji

Wywiad
Obieg informacji - rozmowa z Grzegorzem Borkowskim

Prezentacja
Wybierz okładkę miesiąca!

Analiza
Początki polskiej krytyki artystycznej - Artur Zaguła

Kariera w kulturze
Witryna.Czasopism.pl - ozmowa z Agnieszką Kozłowską i Konradem C. Kęderem

Przemysły kultury
Czasopismo kulturalne - zysk czy strata? - Maciej Mazerant

Warsztaty
Jak założyć i finansować czasopismo? - Redakcja Purpose

Młoda kultura
"sztuka na spad" - rozmowa z Pawłem Łubowskim

Felieton
Poza tekstem - Kuba Wandachowicz

Na marginesie
II Targi Wydawnictw Internetowych i Niszowych - Sandra JoannaTrela