Zagadnieniem tworzenia gadżetów w naszym magazynie jeszcze się nie zajmowaliśmy. Podjęliśmy ten temat właśnie teraz z dwóch powodów. Pierwszym z nich jest wydana przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, a zaprojektowana i przygotowana przez naszą redakcję, publikacja „Hand made by POKL”. Prezentujemy w niej 30 projektantów, rękodzielników, których prace mogą zostać wykorzystane, jako gadżety promujące projekty realizowane w ramach funduszy unijnych. Drugim powodem podjęcia tej tematyki były intratne zlecenia, jakie zyskały w ostatnim czasie dwie projektantki zaprezentowane w ramach realizowanego przez naszą firmę projektu Kreatywni Samozatrudnieni. Przygotowały one serie nietuzinkowych gadżetów: Dorota Kempko dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych – spinki do mankietów na prezydencję Polski w UE, a Joanna Rusin dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego – podkładki filcowe dla uczestników najważniejszej w Polsce konferencji dotyczącej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Obie artystki są przykładem, że dobry projekt i odpowiednia promocja mogą skutkować zleceniem ciekawym i opłacalnym zarówno pod względem finansowym, jak i wizerunkowym.

W aktualnym numerze „Purpose” w dziale „Kariera w kulturze” prezentujemy projektantów, którzy stworzyli gadżety na polską prezydencję w UE. Ponieważ rozmowę z Dorotą Kempko już prezentowaliśmy na łamach naszego magazynu (TUTAJ), tym razem postanowiliśmy porozmawiać z Krzysztofem Smagą i Moniką Wilczyńską – twórcami bączków w kształcie tancerek w regionalnych strojach. Wybór właśnie takiego gadżetu jako narzędzia promującego Polskę również w naszej redakcji wzbudził mieszane uczucia. Kręcenie się w kółko aż do upadłego nasuwa wiele, niekoniecznie pozytywnych skojarzeń. Postanowiliśmy jednak przyjąć argumenty projektantów przedstawione w rozmowie z nami ze względu na ciekawą formę przygotowanego przez nich gadżetu i ogrom pracy, jaki włożyli w realizację tego zlecenia.

W „Purpose” prezentujemy również wywiad z Czesławą Frejlich – redaktor naczelną magazynu „2+3D”, która podaje w wątpliwość fascynację specjalistów ds. promocji narzędziem, jakim jest gadżet. Tę opinię zestawiliśmy z prezentacją bardzo ulotnych gadżetów i wywiadem z producentami tego amerykańskiego wynalazku.

W bieżącym numerze magazynu polecamy ponadto dział „Warsztaty”, w którym szukamy odpowiedzi na pytanie, jak wybrać gadżet ciekawy wzorniczo, oryginalny i przystępny cenowo. To pytanie jest szczególnie ważne dla realizatorów projektów unijnych, którzy na ten cel mogą przeznaczyć niemałe środki, ale utrudnia im to skomplikowana procedura zamówień publicznych. Z kolei w dziale „Analiza” tym razem refleksja dr. Artura Zaguły na temat potrzeby otaczania się gadżetami – refleksja, której mamy wrażenie powinniśmy oddać się wszyscy. Dział „Przemysły kultury” poświeciliśmy natomiast na prezentację dwóch wydarzeń targowych, które łączy jedno – przedmiot budzący emocje, atrakcyjny wzorniczo i skuteczny promocyjnie. Zachęcamy też do odwiedzenia działu „Młoda kultura”, w którym prezentujemy studio Toprojekt stworzone przez absolwentki Wydziału Architektury i Wzornictwa łódzkiej ASP. Projektantki tworzą produkty dla dzieci, identyfikację wizualną, plakaty i gadżety.

Na zakończenie, w „Na marginesie” polecamy artykuł dotyczący ekonomii społecznej. Co może mieć wspólnego spółdzielnia socjalna z gadżetami? Bardzo dużo – przy odpowiednim sprofilowaniu takiego przedsiębiorstwa, w którym tak jak w przypadku Osikowej Doliny głównym produktem jest rękodzieło.

Projekt okładki: Tomasz Kaczkowski

Aby zapoznać się z publikacją „Hand made by POKL” KLIKNIJ TUTAJ