Felieton

Jak projektować na Red Dota?


Ryszard Balcerkiewicz, właściciel marki Noti

Prototyp to nieodłączna część procesu projektowania w Noti. Pozwala rozwijać projekt, ulepszać go, testować, dopracowywać detale. A jak to się zaczyna?

Jeśli nie pracujemy na briefie, projektanci przychodzą ze wstępnymi rysunkami różnych projektów mebli, z których wybieramy niektóre do dalszego rozwoju. Tak było w przypadku fotela Clapp. Piotr Kuchciński przedstawił kilka swoich projektów, nad którymi pracował, a wśród nich fotel nawiązujący stylistyką do designu lat 50. i kultowego już fotela 366 Józefa Chierowskiego. To była miłość od pierwszego wejrzenia! Od razu zapadła decyzja, że to ten model rozwijamy.

Ze wstępnego rysunku powstaje rzut techniczny z wymiarami. Na jego podstawie tworzymy pierwsze modele. To czas, gdy projekt mocno ewoluuje. Tworzymy konstrukcję mebla, poprawiamy proporcje, wybieramy wewnętrzne materiały. Czasem powstaje kilka modeli, które testujemy i dopracowujemy zanim powstanie model najbardziej odpowiadający założeniom projektu. Na jego podstawie tworzymy prototyp mebla z docelowych materiałów konstrukcyjnych w skali 1:1.


Zdarza się, że powstaje kilka prototypów. To etap bardzo ścisłej współpracy projektanta i technologa. Prototyp jest dla nas bardzo ważną częścią pracy nad kolekcją. Daje możliwość przetestowania różnych wariantów rozwiązań. W przypadku mebli tapicerowanych niezmiernie ważna jest ergonomia, a także kąt odchylenia oparcia. Tu funkcja musi spotkać się z formą.

W Clappie forma mebla wyróżnia się mocno zarysowanymi krawędziami. Wykonane z drewna dębowego podłokietniki otrzymały charakterystyczne linie cięcia. Właśnie w fazie prototypowania Piotr Kuchciński obsesyjnie szukał doskonałego kąta załamań tych krawędzi. Drewno musiało być też doskonale wyszlifowane, by uzyskać efekt bardzo przyjemnego w dotyku – podczas kontaktu dłoni z oparciem – fotela czy sofy.

Ważną decyzją jest też wybór tkanin tapicerki. Robimy różne przymiarki. Czasami ten sam model wygląda zupełnie inaczej w zależności od zastosowanych materiałów lub dana tkanina zwyczajnie do niego nie pasuje. Staramy się tak dopracować prototyp, by nie odbiegał jakością wykończenia od mebla produkcyjnego. Tylko wtedy mamy faktyczny obraz tego, co za chwilę ujrzy światło dzienne jako nowa kolekcja. Zdarza się jednak, że nawet jeśli przygotowujemy prototypy, gotowy mebel po wstępnym użytkowaniu jest jeszcze lekko modyfikowany.

W Noti stawiamy na indywidualizację, dlatego ostatecznie Clapp powstał w kilku wariantach wykończenia drewna (od naturalnego dębu po barwione, lakierowane), do wyboru jest też duży wzornik tkanin. Chcieliśmy, by użytkownik mógł wybrać mebel w klimacie vintage lub bardziej nowoczesnym. Ta geometryczna forma, bezkompromisowy wybór materiałów i zwrócenie uwagi na detal została doceniona przez międzynarodowe jury, które przyznało Clappowi Red Dot Design Award. Wierzę, że w tym poszukiwaniu doskonałości prototyp jest niezbędny.


nr 79 Maj 2014

temat numeru:

PROTOTYPY


Zobacz numery archiwalne



Od redakcji
W numerze

Wywiad
Rower w rozmiarze teczki - rozmowa z Alessandro Belli z Tecnologie Urbane

Prezentacja
Young Design 2014

Analiza
Prototypy Leonarda - Artur Zaguła

Kariera w kulturze
Od zabawy klockami LEGO do prototypowania - wywiad z Vincentem Sällem

Przemysły kultury
Spirula – muzyka 3D - wywiad z Ondra Chotovinsky, Akemake

Młoda kultura
Pomysły i marzenia - wywiad z Sylwestrem Mieszkiem, laureatem IV edycji konkursu "Konkurs na pomysł"

Warsztaty
Crowdfunding – o co chodzi? - rozmowa z Krzysztofem Czubakiem z platformy wspieram to

Felieton
Jak projektować na Red Dota? - Ryszard Balcerkiewicz, właścicieli marki Noti

Na marginesie
Przestańcie myśleć, róbcie biznes - rozmowa z Tomaszem Czaplińskim, Prezes LMS Invest