Wynalazki, innowacje… Któż nie chciałby mieć na koncie choćby jednego kreatywnego rozwiązania, które zmieniłoby świat, a jemu samemu przyniosło sławę i pieniądze? Projektanci, inżynierowie, naukowcy starają się tworzyć nowe projekty, rozwiązania, urządzenia odpowiadające na prawdziwe i wykreowane ludzkie potrzeby.

Pomysł to jednak dopiero początek drogi do wymarzonego sukcesu. Niestety wszyscy, którzy myślą, że dobra idea obroni się sama, są w błędzie. Za dobrą koncepcją musi stać świetnie przygotowany prototyp, na którego realizację potrzeba znacznych środków finansowych. A aby je zdobyć, należy przekonać inwestora, najlepiej mu go pokazując... W aktualnym numerze magazynu „PURPOSE” staramy się odpowiedzieć na pytanie, jak przerwać to błędne koło.

W tym wydaniu podpowiadamy, gdzie szukać pieniędzy na wdrożenie pomysłu w życie, wykorzystując do tego celu na przykład coraz popularniejsze finansowanie społecznościowe bądź fundusze europejskie. Podpytujemy anioła biznesu, kiedy i jak należy skutecznie przekonywać do własnego projektu potencjalnego inwestora. Prezentujemy historię sukcesów i porażek jednego z najsławniejszych innowatorów świata, a także przedstawiamy firmę, która z racji specyfiki swojej działalności prototypownie wpisane ma w DNA przedsiębiorstwa. Piszemy również o najnowszych rozwiązaniach technologicznych, czyli druku 3D, dzięki któremu nawet najmniejsza firma może pokazać światu swój prototyp.

Zapraszamy do lektury!

Aby przeczytać numery archiwalne zarejestruj się. Rejestracja jest bezpłatna. LINK

Zdjęcie na okładce: Centrum Nauki Leonarda da Vinci


W numerze:

WYWIAD
Rower w rozmiarze teczki
rozmowa z Alessandro Belli z Tecnologie Urbane

Obecnie żaden produkt nie może być tylko czysto funkcjonalny albo czysto estetyczny. Nasz jest typowym projektem Product Design, w którym technologia i estetyka są głęboko powiązane. Niemożliwym jest, by je rozdzielić.
Czytaj więcej...

PREZENTACJA
Young Design 2014


Magazyn „PURPOSE” wspierał jako patron medialny konkurs Young Design 2014, realizowany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Dlatego też w numerze dotyczącym prototypowania prezentujemy dokonania początkujących projektantów w nim wyróżnionych.
Czytaj więcej...

ANALIZA
Prototypy Leonarda da Vinci
tekst Artur Zaguła   

Jak zaprojektować innowacyjny i zarazem funkcjonalny, użytkowo atrakcyjny przedmiot? Innowacyjność wymaga zastosowania nowych rozwiązań, a te muszą najpierw zostać sprawdzone, aby bez ryzyka błędu móc wprowadzić je w życie. W takiej sytuacji najczęściej buduje się prototyp, który może zademonstrować i zweryfikować możliwości przyszłego urządzenia.
Czytaj więcej...

KARIERA W KULTURZE
Od zabawy klockami LEGO do prototypowania
wywiad z Vincentem Sällem

Zainteresowałem się prototypami, gdy jako dziecko bawiłem się LEGO. Mój dziadek był złotnikiem, a ja wychowałem się wśród cieśli i artystów, w rodzinie, która dała mi mnóstwo wiary w siebie. Zawsze podobało mi się rękodzieło, dotyk przedmiotu. Od dziecka doceniałem umiejętności manualne.
Czytaj więcej...

PRZEMYSŁY KREATYWNE
Spirula – muzyka 3D
wywiad z Ondra Chotovinsky, Akemake

Zespół Akemake pasjonuje się muzyką i otacza się przedmiotami codziennego użytku o charyzmatycznym designie. Pierwotnym pomysłem było zaprojektowanie spiralnej muszli, która będzie pasować do większości domowych i biurowych konfiguracji pulpitu.
Czytaj więcej...

MŁODA KULTURA
Pomysły i marzenia
wywiad z Sylwestrem Mieszkiem, laureatem IV edycji konkursu "Konkurs na pomysł"     

Wiele mówi się o tym, że w Polsce stosunkowo mało jest rejestrowanych wniosków patentowych. Mam nadzieję, że to się zmieni na lepsze, zwłaszcza, że to właśnie polscy konstruktorzy wielokrotnie udowodnili, iż zrodzona w ich głowie myśl techniczna jest rewolucyjna. Niestety, wielokrotnie okazywało się, że prawa własności intelektualnej związane z tymi pomysłami trafiały w ręce zagranicznych koncernów.
Czytaj więcej...

WARSZTATY
Crowdfunding – o co chodzi?
rozmowa z Krzysztofem Czubakiem z platformy wspieram to

Pierwszej formy crowdfundingu – w formie prenumeraty – użyto już w XVII wieku do finansowania druku książek. W 1996 roku przeprowadzono pierwszą akcję typowo crowdfundingową w celu sfinansowania trasy koncertowej zespołu Marillion przez jego fanów. O ile więc model był znany wcześniej, o tyle rozwój internetu oraz nowych mediów pozwolił na eksplozję jego popularności.
Czytaj więcej...

FELIETON
Jak projektować na Red Dota?
tekst Ryszard Balcerkiewicz, właścicieli marki Noti

Jeśli nie pracujemy na briefie, projektanci przychodzą ze wstępnymi rysunkami różnych projektów mebli, z których wybieramy niektóre do dalszego rozwoju. Tak było w przypadku fotela Clapp. Piotr Kuchciński przedstawił kilka swoich projektów, nad którymi pracował, a wśród nich fotel nawiązujący stylistyką do designu lat 50.
Czytaj więcej...


NA MARGINESIE
Przestańcie myśleć, róbcie biznes
rozmowa z Tomaszem Czaplińskim, Prezes LMS Invest

Startupy to organizacje w pierwszym stadium rozwoju, często jeszcze niesformalizowane, które poszukują swojego modelu biznesowego. Takiego, który jest powtarzalny, skalowalny i który umożliwi im wygenerowanie nadwyżki przychodów nad kosztami, czyli osiągnięcie konkretnych zysków. Nie jest to oczywiście jedna, ostateczna wersja definicji, ponieważ jest ich wiele, ale ta moim zdaniem najbardziej oddaje jego naturę.
Czytaj więcej...