Artykuł

Sztuka w zarządzaniu

  

Nowoczesny budynek ze szklanym dachem, wysoki poziom kształcenia, infrastruktura robiąca wrażenie na uczestnikach międzynarodowych konferencji. Miejsce spotkań naukowców, polityków, biznesmenów, a przede wszystkim tysięcy kształconych tu menedżerów. Na pierwszy rzut oka - perfekcyjny obraz uczelni. Jednak czegoś brakowało...

W sterylnie wypieszczonych przez architektów i budowniczych detalach zabrakło atmosfery artyzmu niezbędnego dla adeptów sztuki zarządzania. Uświadomiliśmy to sobie dopiero wtedy, gdy przestrzenie trzech auli wypełniły prace studentów Akademii Sztuk Pięknych.
W maju 2004 r. na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego nastąpiła inauguracja współpracy świata sztuki ze światem zarządzania. Po wernisażu byliśmy pewni, że to dopiero początek naszej przygody ze światem sztuki. Poprzez nasze działania pragnęliśmy z jednej strony umożliwić studentom, pracownikom i gościom obcowanie ze sztuką, a z drugiej — stworzyć klimat do bardziej kreatywnego myślenia i działania. Wystrój wnętrz wpływa bowiem na nasz nastrój i samopoczucie, a kolory i kształty mają inspirujący wpływ na jakość wykonywanych zadań. I tak powstał projekt Stowarzyszenia Innowatorów Zarządzania - „Sztuka w Zarządzaniu”.

 

Projekt opiera się na współpracy dwóch łódzkich uczelni — Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Jego celem jest promocja i wspieranie młodych artystów, a także tworzenie możliwości wzajemnego przenikania się i szukania punktów stycznych środowiska naukowego, artystycznego ze światem biznesu, bez którego o rozwoju kultury trudno marzyć. Przedsięwzięcie obejmuje cykl ekspozycji prac studentów ASP w gmachu Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Można je również nabyć. Młodzi artyści otrzymują zatem wsparcie nie tylko w formie promocji, ale również w postaci materialnej. Wkrótce wszystkie eksponaty będzie można również obejrzeć w galerii internetowej. Poszerzy to z pewnością grono potencjalnych nabywców i unowocześni formułę przekazu. Każdej inauguracji towarzyszą seminaria i dyskusje na temat sztuki, kultury i biznesu. Wymiana poglądów między uczestnikami sprzyja nowym inicjatywom, uświadamia, jak ważna jest współpraca między artystami a menedżerami.

Wprowadzenie elementów sztuki właśnie na Wydział Zarządzania UŁ nie było przypadkowe. W dzisiejszych czasach nawet sztuka — a może tym bardziej ona — wymaga promocji, a przede wszystkim profesjonalnego zarządzania. Większość młodych artystów sama musi zadbać o wypromowanie i sprzedaż własnych prac. Ich działania, ze względu na brak odpowiedniego przygotowania merytorycznego i niezrozumienia zasad rynkowych, są często mało skuteczne. I tu pojawia się ogromna szansa zarówno dla specjalistów od marketingu, public relations, jak i od finansów czy rachunkowości (obszar społecznego zaangażowania firm, mecenatu, sponsoringu).

 

Działania związane z promocją sztuki stają się powoli domeną nie tylko galerii czy muzeów, ale również biznesu. Menedżerowie wielu firm podejmują decyzję o zaangażowaniu się w tzw. mecenat sztuki, powstają firmowe galerie sztuki wszelakiej. Menedżerowie dość szybko zdali sobie sprawę, że oferowana przez nich pomoc nie tylko sprzyja rozwojowi kultury, ale wpływa również na pozytywny wizerunek firmy i samopoczucie pracowników. Galeria „Atlas Sztuki” stworzona przez menedżerów firmy Atlas czy też tytuł Mecenasa Sztuki otrzymany przez firmę PKO Bank Polski SA świadczą o tym, że dobre przykłady już są w naszym zasięgu. Projekt „Sztuka w Zarządzaniu” również uzyskał wsparcie finansowe ze strony biznesu. Wszystkie działania podejmowane w ramach projektu finansowane są bowiem przez Radę Biznesu, powołaną przy Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. W skład Rady wchodzą wybitni menedżerowie łódzkich firm.

Projekt zatacza coraz szersze kręgi, powiększa się o nowe koncepcje, odmienne formy artyzmu. Aktualnie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego trwa wystawa rzeźby. Można również podziwiać zeszłoroczną ekspozycję malarstwa, dywanu i gobelinu. W październiku odbędzie się wernisaż prac studentki Katarzyny Stachniuk, nagrodzonej podczas XXII edycji konkursu im. Władysława Strzemińskiego, który odbywa się na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Stowarzyszenie Innowatorów Zarządzania jest nie tylko organizatorem wystawy, ale również fundatorem nagrody pieniężnej. Nagroda umożliwi młodej artystce dalszy rozwój jej pasji, którą jest malarstwo.

Dzięki inicjatywie takiej, jak „Sztuka w Zarządzaniu” młodzi artyści wspierani są rękoma przyszłych menedżerów. W myśl zasady: czym skorupka za młodu nasiąknie… Chcemy, aby absolwenci Uniwersytetu, szczególnie Ci podejmujący decyzje finansowe, nie kierowali się jedynie bezdusznym rachunkiem ekonomicznym, ale potrafili w swych decyzjach odnajdywać głębię i mądrość. Realizując to przedsięwzięcie, nawiązujemy bezpośrednio do słów Stanisława Ignacego Witkiewicza: „Gdzie jest człowiek, tam jest i sztuka”. Również sztuka zarządzania, która ma służyć budowie cywilizacji radości.

Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego
Stowarzyszenie Innowatorów Zarządzania
foto: Janusz Ratecki

Wyraź swoją opinię na FORUM



nr 9 Czerwiec 2005

temat numeru:

UCZELNIE


Zobacz numery archiwalne



Artykuł
Sztuka w zarządzaniu - Katarzyna Skrzypczak, Maciej Kozakiewicz

Wywiad
Droga na pustynię - wywiad z Andrzejem Bednarczykiem

Prezentacja
XXII Konkurs im. Wł. Strzemińskiego ASP w Łodzi

Analiza
Studia "wyższe" czy "darmowe"? - Artur Zaguła

Kariera w kulturze
Zrobiłem karierę! - rozmowa z Kamilem Kuskowskim

Przemysły kultury
Tam gdzie produkują nieprzystosowanych - Maciej Mazerant

Warsztaty
Edukacja komercyjną usługą - Elżbieta Jarząbek, Monika Kulewicz

Młoda kultura
Pracuję nad sobą - rozmowa z Łukaszem Ogórkiem

Felieton
Licencjat na zabijanie - Kuba Wandachowicz

Na marginesie
Kulturalnie do celu