Ceramiczny Szlak ul. Nawrot


Czas czytania 4 minuty

„Ulica” – czy może być narzędziem wspólnototwórczym, czy raczej przestrzenią, która wspólnotę dzieli – na biedniejszych i bogatszych, swoich i obcych? W kolejnym artykule poświęconym idei wspólnoty przyglądamy się pytaniu, czy dziś – w dobie zamykanych podwórek, grodzonych osiedli i systemowej alienacji – wciąż można mówić o budowaniu więzi i wspólnych interesów lokalnych społeczności skupionych wokół ulic.

W rozmowie z Marią Nowakowską i Marcinem Nowickim, twórcami Ceramicznego Szlaku Ulicy Nawrot w Łodzi, zastanawiamy się nad tym, jaki sens ma działanie wspólnotowe na poziomie lokalnym – co, komu oraz w jaki sposób może ono dawać, a może wręcz przeciwnie – odbiera?

To również rozmowa o przedsiębiorczości w kulturze, o samych autorach szlaku, którzy w procesie twórczym dostrzegają możliwość budowania swojego zawodowego „ja”, a także organizują pracę artystom, projektantom i rzemieślnikom – i to nie tylko tym z ulicy Nawrot.

Fragment wywiadu:

Ta nazwa wynika z tego, że nie traktujemy tego jako czystego wykwitu pięknoduchostwa – że coś gdzieś zrobiliśmy i wystarczy nam poczucie dobrze wykonanej pracy na własnym ego. Marcinowi, jako historykowi i piewcy Nawrotu, bardzo zależy na budowaniu marki tej ulicy, przywracaniu jej z niebytu, zapomnienia, szarości.

Robimy to z myślą o promocji dziedzictwa – a promocja musi znaleźć swoich odbiorców, być skierowana nie do autorów, a do osób, które dopiero zainteresują się tematem, wejdą w niego. Stąd konsekwentnie realizowany plan, by nie „strzelać” pojedynczymi lokalizacjami, tylko od razu budować Ceramiczny Szlak Ulicy Nawrot – powiązany wewnętrznie ekosystem.

Docelowo myślimy o merchach, usługach, lokalach powiązanych ze Szlakiem, zdobywamy też doświadczenia ważne dla nas zawodowo – to takie laboratorium tworzenia marki miejsca. I nowe rozdanie, jeśli chodzi o promocję dziedzictwa Łodzi, jej kultury, dorobku gospodarczego i sztuki.

 

>> CZYTAJ ARTYKUŁ << (po zalogowaniu)

Uwaga: Tekst można ODSŁUCHAĆ z wykorzystaniem asystenta google na urządzeniu mobilnym.zmowie 

Z artykułu dowiesz się:

  • Czy różne interesy społeczności to przeszkoda, a może atut w budowaniu społeczności?
  • Jakimi argumentami przekonywać społeczność do wspólnego działania?
  • Czy sztuka i kultura to najlepsze spoiwo do budowania lokalnej wspólnoty?
  • Co to znaczy oddolny produkt turystyczny i jak go budować na przykładzie ul. Nawrot?
  • Jak twórcy szlaku wyobrażają sobie ul. Nawrot za 5, 10, 15 lat?

 

Partner numeru "Wspólnota" – PRObeing model – Twoje narzędzie (do) działania w równowadze.

 

Jeżeli chcesz podzielić się refleksją, pomysłem, tekstem czy poradą dotyczącą tematu przewodniego „Wspólnota” napisz na adres: redakcja@purpose.com.pl