Rower to przyjazny dla środowiska środek lokomocji. Nie tylko nie zanieczyszcza powietrza, ale i pomaga dbać o zdrowie poprzez wysiłek fizyczny. Jest alternatywą dla zakorkowanych miast. Z drugiej strony może też sprawiać wiele problemów związanych z brakiem miejsca do zaparkowania, jak to się coraz częściej dzieje w Kopenhadze czy Amsterdamie, gdzie przemysł rowerowy jest bardzo rozwinięty. Często też pozostawiony zaledwie na chwilę dłużej staje się łatwym łupem złodziei.

Inspiracją do stworzenia prototypu składanego roweru jest zainteresowanie jego twórcy mobilnością i wolnością jednostki w środowisku miejskim. Artysta łączy to także z trendem miniaturyzacji, a nawet dematerializacji we wszystkich dziedzinach produkcji. Wyzwaniem dla Alessandra Belli było stworzenie pojazdu, który bezproblemowo współpracuje z ludzkim ciałem, a także jest przenośny i kompatybilny z innymi formami transportu.

Projekt Bike Intermodal to wspomagany elektrycznie rower, który składa się do rozmiaru teczki i waży tylko 7,5 kg. Można go łatwo transportować i przechowywać. Nie trzeba zostawiać roweru bez opieki – wniesiony do kina czy restauracji zajmie tyle miejsca, co skrzynka o rozmiarach 50 × 40 × 15 cm. Części prototypu w pełni nadają się do recyklingu, więc rozwiązanie to nie jest szkodliwe dla środowiska. Firma projektująca, zamiast skuterów, deskorolek i innych pojazdów, wybrała rower, ponieważ jest on najbardziej przystępny dla wszystkich typów użytkowników – praktycznie każdy na pewnym etapie życia uczy się jeździć na rowerze.

O sposobie na sukces, na który skazany jest dobry design, mówi Alessandro Belli z Tecnologie Urbane twórca pomysłu nagrodzonego prestiżową włoską nagrodą dla innowacji Premio Gaetano Marzotto.

Wizualizacja roweru


Prototyp roweru powstał w interdyscyplinarnym partnerstwie. Kto był inicjatorem tego przedsięwzięcia?


Inicjatorem była firma projektująca w Mediolanie i Florencji „Tecnologie Urbane”.

Kto odpowiada za wizualną część przedsięwzięcia, a kto za technologiczne rozwiązania – i które są tak naprawdę ważniejsze?

Obecnie żaden produkt nie może być tylko czysto funkcjonalny albo czysto estetyczny. Nasz jest typowym projektem Product Design, w którym technologia i estetyka są głęboko powiązane. Niemożliwym jest, by je rozdzielić. Jako dobre zrównoważenie formy i funkcji pozwoli użytkownikowi lepiej zrozumieć, albo dokładniej mówiąc – lepiej odczuwać, ile troski wnoszą projektanci do tego procesu. Dlatego oba aspekty zostały omówione przez jednolity zespół.
Proszę wziąć pod uwagę, że prototyp działa, ale tylko w 90% jest gotowy do produkcji. Ostatnia przepustka lepiej ujednolici formy, jak również zmniejszy wagę i złożoność.
Dla głębszego zrozumienia tych kwestii należy odwołać się do Dietera Ramsa, autora dziesięciu zasad dobrego designu1.
Jesteśmy młodsi niż Mistrz Rams, ale możemy dodać jedenasty punkt: dobry design musi być też zabawą. Nasz design będzie dawał dużo zabawy!

Czy wygląd i technologia mogą przyczynić się do sukcesu bądź porażki prototypu?

Odpowiem w nawiązaniu do poprzedniej myśli – oczywiście, że tak!

Z czego wykonany jest prototyp i czy z takich materiałów będzie produkowany rower?

Konstrukcja roweru składa się głównie z elementów liniowych. Maksymalizuje to zarówno wytrzymałość i sztywność, jak i zmniejsza wagę. Wybrane materiały do produkcji są cienkie, rury ze stali są wysokiej wytrzymałości, liny żeglarskie i większe części powstały z odlewanego pod ciśnieniem magnezu. W prototypie zastępujemy frezowane aluminium CNC na magnez. Niegotowa część została wykorzystana z wyjątkiem śrub, pasów transmisyjnych i szprychy przedniego koła, obręczy i opon. Zaprojektowaliśmy i zrobiliśmy wszystko inne – nawet siedzenie, piasty, hamulce hydrauliczne i przekładnie. Tylna opona także została wykonana na zlecenie naszych specyfikacji.

Ile osób brało udział w stworzeniu prototypu? Jak zarządza się takim międzynarodowym zespołem?

Zespół to około trzydzieści osób: projektantów, inżynierów, ekspertów w ergonomii, elektronice, silnikach elektrycznych.

Ile będzie kosztował rower w sprzedaży detalicznej?

Od 500 do 1500 euro – w zależności od dołączenia silnika, biegów lub innego opcjonalnego sprzętu.

Czym zdaniem autorów przedsięwzięcia rower wygra z konkurencją?

Nasz projekt ma wiele zalet pod względem łatwości użytkowania. Żaden konkurent nawet nie zbliżył się do naszych specyfikacji, zwłaszcza w zakresie rozmiaru, lekkości i ogólnego zaawansowania inżynieryjnego, co z kolei przekłada się na bardziej beztroską niezawodność i mniejszą konserwację. Ponadto nasza wycena jest taka, jak u konkurencji. Dlatego mamy powód sądzić, że odniesiemy wystarczający sukces.

Gdzie rower będzie produkowany? Prototyp powstał w Europie – czy wymogiem jest również, aby jego produkcja odbywała się w Europie? Czy możemy liczyć, że zarówno pomysł, jak i miejsca pracy związane z jego produkcją pozostaną właśnie tu?

Komisja przestrzega wszystkich międzynarodowych umów o wolnym handlu – nie ma restrykcji na temat wykorzystania wyników przeprowadzonych badań. To sprawia, że większość wartości generowanej zostanie tutaj jako „stworzona w Europie” – jest to naszą silną wartością.
Nasz projekt nie opiera się na żadnej z obecnie importowanych dostaw łańcuchów rowerowych. Rower jest przeznaczony do produkcji w wysoko zautomatyzowanych, kapitałochłonnych, motoryzacyjnych fabrykach, które nie zależą od dalekowschodnich niskich płac. W związku z tym należy wiedzieć, że większość wartości z łańcucha we współczesnej branży rowerowej jest poza Europą, ponieważ europejski przemysł rowerowy – z jedynym wyjątkiem super sportowego segmentu – składa się z operacji montażowych o niskiej wartości dodanej. Mamy nadzieję, że w związku z tym nasz projekt rzeczywiście przyniesie udział wartości w produkcji rowerów.

Ze swojego doświadczenia mogę jedynie uwzględnić Europejski Program Badań i Innowacji Horyzont 2020, wyrażający wysoki poziom opieki (jak w dobrym designie wspomnianym powyżej) w celu poprawy warunków gospodarczych, naukowych i społecznych w całej Europie. Oznacza to, że proces potrzebny do ubiegania się o dotacje jest coraz łatwiejszy i że zespoły, które otrzymują dotacje, są wspierane na wiele sposobów – od bardzo czułej infolinii telefonicznej, po każdy inny aspekt w celu zapewnienia sprawnego zarządzania i stworzenia porozumienia w zespole.