Felieton
Recykling
Light Plumbing – proj./prod. Claus Bjerre - stare żelazne rury i elementy instalacji hydraulicznej znalazły nowe zastosowanie w postaci świeczników
Dopiero kiedy w latach 90. społeczeństwom zaczął dawać się we znaki kryzys, wraz z nim pojawiła się myśl – podyktowana czysto ekonomicznymi pobudkami – że może warto naprawić stare, zamiast kupować nowe. Albo może wręcz ze starego zrobić nowe, oszczędzając w ten sposób surowce pierwotne i zostawiając kolejnym pokoleniem choćby resztki naturalnych zasobów.
I tu pojawiło się wyzwanie dla projektantów i producentów, największe od czasu rewolucji przemysłowej – stworzenie produktu angażującego na etapie produkcji i eksploatacji jak najmniej zasobów, trwającego dokładnie tyle, ile trwa zapotrzebowanie, i poddającego się bezodpadowej utylizacji. Dobrze też, żeby produkt powstawał na tyle blisko konsumenta, żeby nie trzeba go było transportować, najlepiej z wykorzystaniem lokalnych surowców.
Nowy kierunek został wyznaczony. Ma się projektować i produkować tanio i ekologicznie, tak też konsumować, a produkt ma niemal „bezszelestnie” zniknąć, kiedy przestanie być potrzebny. Utopia? Do pewnego stopnia tak, bo sustainability stało się oczywiście natychmiast hasłem marketingowym, tak samo nośnym jak „jesteś tego warta”. Wielkie koncerny wykorzystują je tak samo cynicznie jak kiedyś hasła namawiające do nieograniczonej konsumpcji.
W ogólnoświatową refleksję nad nowymi zadaniami wzornictwa wpisują się wystawy „Re-produkt” przygotowywane przez kolejne lata (od 2009) przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Pokazują one potencjał projektowy i innowacyjny tkwiący w pomyśle re-duce (ogranicz), re-use (użyj ponownie) i re-cycle (odzyskaj).
Cieszyły się one dużym zainteresowaniem zarówno mediów, jak i zwiedzających, a dla organizatorów były podpowiedzią tematu kolejnej wystawy – „1 euro design”. Zorganizowana na początku roku 2011, pokazywała ona fenomen designu demokratycznego, taniego i na wysokim poziomie wzorniczym. Tanie projektowanie to pochodna myślenia o designie z odzysku – na tym przykładzie widać, jak temat re-designu generuje kolejne aktualne zagadnienia, równolegle z kolejnymi wyzwaniami, które nowa sytuacja ekonomiczna stawia przed społeczeństwami.
Katarzyna Rzehak, dyrektor pionu promocji IWP
Sprostowanie:
Pomysłodawcą wystawy Re-produkt jest poznańska Fundacja SPOT a kuratorem i autorem projektu scenografii Studio Knockoutdesign.
Wystawa była udostępniona Instytutowi Wzornictwa Przemysłowego i pokazywana publiczności w Warszawie i Gdyni w ramach projektu Zaprojektuj Swój Zysk.
IWP przeprasza autorów wystawy i redakcję magazynu za nieścisłość.
Instytut Wzornictwa Przemysłowego
„the idea of a tree” – proj./prod. mischer’traxler - pojemniki wyprodukowane wg autorskiego procesu produkcji, zmniejszającego zużycie energii elektrycznej
Aeron – proj. D.Chadwick, B.Stumpf, prod. Herman Miller - materiały użyte w produkcji krzesła biurowego są w 100% recyklowalne, a samo krzesło w 40% zrobione jest z materiałów z odzysku.
ZAREJESTRUJ SIĘ
Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.
Zaloguj się
jeżeli już posiadasz konto.
Zobacz numery archiwalne
nr 71 Luty 2012
temat numeru:
Nie tylko ładne wzornictwo
< spis treści
Artykuł
Od redakcji
Prezentacja
Ekoprezent
Kariera w kulturze
Historia jest istotna - rozmowa z Shannon South, amerykańską projektantką - Agnieszka Furmańczyk
Przemysły kultury
Ekozagłada - Maciej Mazerant
Felieton
Recykling - Katarzyna Rzehak, dyrektor pionu promocji IWP