Na marginesie

Destination center

  

Łódź jako centrum Polski stała się idealnym miastem do stworzenia największego kompleksu kulturalno-rozrywkowego jakim jest Manufaktura. Jedyne takie miejsce w Europie ściąga do Łodzi setki turystów z Polski i zagranicy. O Manufakturze mówi Pani Joanna Delbar PR Manager Manufaktury.

Proszę powiedzieć jaka jest idea Manufaktury?

Manufaktura to pierwsze destination center w Polsce. Miejsce, do którego przyjazd można sobie zaplanować tak, aby w pełni skorzystać z jego wszystkich atrakcji. Jest to centrum wielofunkcyjne, łączące w sobie elementy kultury, rozrywki i handlu.  Centrum łączy również historię z nowoczesnością ponieważ powstało na terenie dawnej fabryki Izraela Poznańskiego.

Dlaczego powstała w Łodzi?

Łódź to niezwykłe miasto z wyjątkową postindustrialną architekturą. Tylko tu znajdują się unikatowe stare budynki pofabryczne, które idealnie udało się wykorzystać do zbudowania wielofunkcyjnego centrum. Ponadto Łódź to środek Polski, miasto czterech kultur z wielobarwną przeszłością , prężnie rozwijające się.


W skład Manufaktury mają wejść oddział Muzeum Sztuki, Muzeum Fabryki, Muzeum Nauki Techniki i Sztuki dla Dzieci oraz w sąsiedztwie Muzeum Historii Miasta Łodzi, dlaczego aż tyle muzeów?

Manufaktura to kompleks 13 zabytkowych budynków. Aby zachować charakter tego miejsca, a jednocześnie stworzyć nową tożsamość zdecydowaliśmy się połączyć takie elementy jak kultura w postaci licznych muzeów, wystaw, koncertów z handlem. Dziś wielu ludzi zamiast do teatru wędruje do galerii handlowych. Postanowiliśmy więc połączyć różne upodobania tworząc oryginalną tożsamość wielofunkcyjnego centrum.

Manufaktura promowana jest jako największe centrum kulturalno-rozrywkowe w Europie, czy dzięki temu miejscu liczą Państwo na wizyty z całej Europy, czy Manufaktura jest promowana zagranicą?

Oczywiście, od trzech lat promujemy Manufakturę choćby na różnego rodzaju targach turystycznych. Już w fazie budowy odwiedzali ją zagraniczni turyści. Teraz mamy trzy podstawowe grupy: turystyka wypoczynkowa, biznesowa i handlowa. Przyjeżdżają spore grupy turystów z Anglii, Szwecji, Litwy, a nawet Nowej Zelandii.

Kompleks nie jest jeszcze gotowy, gdzieniegdzie stoją jeszcze rusztowania a niektóre budynki nie są skończone, dlaczego więc już od miesiąca możemy chodzić na zakupy? Czy nie lepiej było poczekać na całościowe wykończenie?

Ze względu na swoja wielofunkcyjność Manufaktura będzie odsłaniała swoje atrakcje po kolei. W tej chwili można korzystać ze wszystkich atrakcji rynku. Znajduje się na nim największy ekran zewnętrzny w Polsce, na którym właśnie prezentowane są wszystkie transmisje Mistrzostw Świata. Dookoła rynek wypełniają restauracje, kawiarnie, puby. Można korzystać z atrakcji rozrywkowych jakimi są Cinema City z Imaxem , ścianka wspinaczkowa czy wystawa interaktywna dla dzieci. Jak widać Manufaktura to nie tylko zakupy. Pozostałe elementy takie jak dyskoteka czy hotel zostaną oddane w kolejnych etapach projektu.

Jak do Manufaktury ustosunkowali się mieszkańcy Łodzi?

Niezwykle entuzjastycznie. Dowodem na to może być choćby fakt, że właśnie odebraliśmy nagrodę przyznawaną przez czytelników Gazety Wyborczej, widzów Telewizji Toya i słuchaczy Radia Eska jako największe wydarzenie w mieście.

A goście z innych miast?

W weekendy można tu spotkać całe tłumy warszawiaków, poznaniaków. Tłumnie ściągają też mieszkańcy pobliskich miast takich jak Częstochowa, Bełchatów. Proszę pamiętać, że Manufaktura to jedyne w swoim rodzaju centrum. Tu nie przyjeżdża się wyłącznie po zakupy, ale przede wszystkim dla rozrywki i odpoczynku. To miejsce, w którym fantastycznie można spędzać czas z całą rodziną. Teraz w lecie obserwujemy ludzi, którzy urządzają sobie na rynku małe pikniki, opalają się, Manufaktura stała się czymś w rodzaju paryskich Ogrodów Luksemburskich.

Czy współpracują Państwo z Organizacją Turystyczną?

Współpracujemy. Manufaktura to również kompleks zabytkowej pofabrycznej architektury, jest tu wiele rzeczy do zwiedzania. Ostatnio braliśmy udział we wspólnej konferencji prasowej.

Kiedy Manufaktura będzie w całości gotowa?

To projekt długofalowy i złożony. Hotel zostanie oddany w drugiej połowie przyszłego roku. Trudno natomiast określić datę oddania do użytku Muzeum Sztuki. Budynek został nieodpłatnie przekazany Urzędowi Marszałkowskiemu i to od władz urzędu zależą w tej chwili dalsze działania.

Ile osób będzie zatrudnionych w całym kompleksie?

W tej chwili jest to około 3.500 pracowników, w drugim etapie pracę znajdzie jeszcze 700 - 750 osób.

Jakie mają Państwo spektakularne plany?

Manufaktura to miejsce kultury i rozrywki. Codziennie odbywają się tu różnego rodzaju imprezy : koncerty, konkursy, teatry uliczne. Od połowy lipca zapraszamy na prawdziwą plażę. Na rynku wysypanych zostanie kilka ton piasku, będą zawody piłki plażowej, prawdziwe nadmorskie bary i wiele innych atrakcji. Zapraszamy.



nr 22 Lipiec 2006

temat numeru:

MUZEUM


Zobacz numery archiwalne



Artykuł
Festiwal Młodej Sztuki

Wywiad
Nie zdradzić Strzemińskiego - rozmowa z dr Jackiem Ojrzyńskim

Prezentacja
Wojciech Leder

Analiza
Muzeum w dobie cywilizacji konsumpcyjnej - Artur Zaguła

Kariera w kulturze
Chcę być swoisty - rozmowa z Wojciechem Lederem

Przemysły kultury
Moc muzeów - Maciej Mazerant

Warsztaty
"Rozwój instytucji muzealnych" - rozmowa z Panem Pawłem Wesołowskim, Departament Dziedzictwa Narodowego

Młoda kultura
Wzbudzam zainteresowanie - rozmowa z Kamilem Kuskowskim

Felieton
Cultural window shopping - Kuba Wandachowicz

Na marginesie
Destination center - rozmowa z Joanną Delbar PR Manager Manufaktury