Wzornictwo, design, jakkolwiek by nazwać tę dziedzinę sztuki, to wciąż temat jak rzeka. Z roku na rok przybywa nowych projektantów, nowych pomysłów i rozwiązań. Tego tematu wręcz nie da się wyczerpać, powracamy więc do niego najprawdopodobniej nie po raz ostatni.

Ciekawe, że gdy podejmujemy temat wzornictwa, od razu pojawia się skojarzenie — Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie. To dobry sygnał dla włodarzy tej instytucji, zaświadczający o tym, że działania zamku są dostrzegane i doceniane, oraz że specjalista ds. public relations tej instytucji nie próżnuje. Zapraszamy do zapoznania się w dziale „Na marginesie” z wywiadem, w którym dyrektor zamku Ewa Gołębiowska oraz specjalista PR Ewa Trzcionka rozliczają rok 2006.

Zamek to projekt stosunkowo młody, chociażby w konfrontacji z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego. W związku z liftingiem instytutu postanowiliśmy poznać klimat, w którym rozwijać się będą talenty polskiego wzornictwa w kilku następnych latach. Wywiad z dyrektor Beatą Bochińską przedstawiamy w dziale „Przemysły kultury”.

Jak zwykle nie zapomnieliśmy też o dobrych praktykach i praktycznych dobrach. W dziale „Młoda kultura” prezentujemy wywiad z Tomaszem Rygalikiem — projektantem, który wyjechał z kraju, poza nim zdobył wykształcenie, a następnie wrócił i stworzył własne świetnie prosperujące studio w rodzinnym mieście Łodzi. Z kolei w działach „Kariera w kulturze” i „Prezentacja” zapraszamy do Magazynu Praga oraz przeczytania wywiadu z jego właścicielem — historykiem sztuki Łukaszem Drgasem.

Młodzi projektanci, zaglądając do działu „Warsztaty”, dowiedzą się, w jaki sposób rozpocząć swoją przygodę z firmami, które mogą być zainteresowane wprowadzeniem na rynek ich twórczości. Wywiadu udzieliła nam Magdalena Lubińska — przedstawiciel firmy Moho Design, jednej z bardziej ciekawych polskich firm projektowych.

W aktualnym numerze nie zabrakło również rubryk przygotowanych przez naszych stałych współpracowników. W dziale „Analiza” dr Artur Zaguła wprowadza nas w tajniki historii wzornictwa, natomiast w „Felietonie” Kuba Wandachowicz z charakterystycznym dla siebie poczuciem humoru podsumowuje gusta Polaków.