Questing, jeden z najnowszych trendów w światowej turystyce związany m.in. z odkrywaniem dziedzictwa kulturowego danego regionu, jest już dostępny w Polsce. Dzięki innowacyjnemu połączeniu zabawy z edukacją zmienia się wymiar turystyki - zwiedzający z biernego słuchacza przeistacza się w poszukiwacza skarbów. Jego celem jest odkrycie tajemnic, zapomnianych historii i bogactwa kulturowego czy historycznego danego miejsca.

 

Zapraszamy do zapoznania się z pierwszym materiałem video dotyczącym numeru „Kulturystyka”
Właściciele firmy Departament Gier opowiadają o tym czym są gry miejskie i czy można na ich realizacji zarobić pieniądze.

Zobacz wideo

 
Questing wpisuje się w najnowszy trend światowej turystyki, który można określić mianem 3×E (entertainment, emotion, education, czyli zabawa, emocja, edukacja). Questing to nawet więcej, bo oprócz trzech wyżej wymienionych cech posiada jeszcze jedną: engage, czyli zaangażowanie. Ta innowacyjna forma turystyki może trafić w gust coraz bardziej wybrednego i jednocześnie znudzonego masowym wypoczynkiem turysty oraz zastąpić dotychczasowy model odpoczynku: 3×S (sun, sea, sand, czyli słońce, morze, piasek). Questy, czyli nieoznakowane szlaki turystyczne, mogą zabrać turystów w atrakcyjne, pozornie mniej ciekawe miejsca, do których ciężko byłoby trafić samemu. Co więcej, questing może być wykorzystywany jako uzupełnienie produktu turystycznego i sposób na przyciągnięcie turystów do mniej popularnych części kraju.

QUESTING = NOWY POMYSŁ NA ZWIEDZANIE?
Questing, czyli turystyka z zagadkami, polega na niesztampowym odkrywaniu dziedzictwa regionalnego (m.in. kulturowego, przyrodniczego i historycznego), dzięki przygotowanym questom. Questing swoją formą nawiązuje do gier patrolowych czy harcerskich podchodów. Nie jest jednak ich synonimem. Nie jest też jednorazową grą miejską, w której zorganizowanie musi być zaangażowanych wiele osób. Wystarczy raz przygotować quest, który później działa już sam, bez potrzeby obsługiwania go.
Aby go jednak ułożyć, potrzeba nawet kilku miesięcy wytężonej pracy mieszkańców i wolontariuszy z trenerami questingu. Ta forma turystyki nie wymaga natomiast dużych nakładów na infrastrukturę. Pod okiem profesjonalistów przeprowadza się badania terenowe w celu dowiedzenia się od okolicznych mieszkańców historii i opowieści o danym regionie, a następnie układa teksty i testuje szlaki. Gotowe questy (mapka z wierszowanymi zagadkami) czekają na turystów w punktach informacji turystycznej, gospodarstwach turystycznych, centrach kultury i restauracjach. Dostępne są również na stronie internetowej www.questing.pl. Każdy może je pobrać i wydrukować przed wyruszeniem w trasę.

ZABAWA
W zabawie może wziąć udział każdy, bez względu na wiek. „Uczestnik questu otrzymuje mapkę i opis, czyli zapisane najczęściej wierszem zadanie do zrealizowania. Wędrując zgodnie z instrukcjami, rozwiązuje zagadki i łamigłówki. Tym sposobem dociera do miejsc oraz ciekawych zjawisk przyrodniczych, które nie są opisane w żadnym przewodniku ani w Internecie. Na końcu uczestnik zabawy odkrywa skarb – skrzynkę z pieczątką, poświadczającą, że rozwiązał quest” – mówi Łukasz Wilczyński, trener questingu w Polsce.
Questing to zabawa dla całej rodziny, która umożliwi odkrycie tajemnic i historii odwiedzanych miejsc, odnalezienie się w nowych, zaskakujących sytuacjach na szlakach, a przede wszystkim umocni więzi rodzinne lub koleżeńskie.


Testowanie questów w Bałtowie. Fot. zdjęcia z archiwum Planet PR

 
EDUKACJA
Questing posiada również wymiar edukacyjny, szczególnie dla dzieci i młodzieży. Poprzez zabawę poznają one otaczający je świat, a dzięki atrakcyjnie poprowadzonej narracji questów łatwiej zapamiętują informacje dotyczące danego miejsca. Dzięki questom (kulturowym, historycznym, przyrodniczym) można poznać m.in. walory pracy w gospodarstwie rolnym, wykorzystanie wielu rodzajów drzew w życiu człowieka, nauczyć się posługiwać kompasem oraz poznać historię danego regionu lub osobowości w nim mieszkających w ubiegłych stuleciach. Tym samym questing wpisuje się w nowoczesną edukację na miarę XXI wieku -- poprzez ciekawe „lekcje”, które odbywają się w terenie, młodzież zdobywa i utrwala wiedzę o danym regionie oraz nabywa nowe zdolności (np. poruszania się po lesie).  

EMOCJA
Questy pozwalają turyście poczuć ducha danego miejsca i zaangażować się emocjonalnie w przygodę z nim związaną. Potwierdza to Steven Glazer, twórca questingu, który uważa, że „[...] najlepsze questy potrafią uchwycić i oddać ducha miejsca. Oddanie jednak tego ducha wymaga, abyśmy to przeżyli czy odkryli poprzez własne doświadczenie. Jeśli pragniemy odnaleźć ducha miejsca, musimy się nauczyć, jak dostrzegać szczegóły i odkrywać ukryte historie”. 

ZAANGAŻOWANIE
Istotnym elementem questingu jest również możliwość zaangażowania się w tworzenie lokalnej wspólnoty oraz promocję swojego regionu. Questing pozwala na aktywizację lokalnej społeczności (dzieci, młodzieży, regionalistów, zarządców atrakcji turystycznych, osób zajmujących się promocją). Poprzez wspólne tworzenie zagadek, poznawanie osób, które znają historię, legendy, anegdotki, młodzież na nowo odkrywa najbliższą okolicę. Dzięki questom można zauważyć potencjał miejsca i zacząć działać na rzecz rozwoju lokalnego środowiska. Co więcej, takie działanie pogłębia poczucie tożsamości i dumy ze swojego miejsca zamieszkania.
„Questing to wielowymiarowe narzędzie, które służy odkrywaniu przede wszystkim dziedzictwa kulturowego danego regionu. Umożliwia ono także wydobycie i utrwalenie zasobów kulturowych miejsca, które do tej pory nie były eksponowane. Dzięki niemu można również skutecznie wypromować region, miasto czy miasteczko bez dużych nakładów finansowych” – mówi Łukasz Wilczyński. „Dzięki questingowi w proces rozwoju danego regionu zaangażowani są zarówno odbiorcy zewnętrzni, jak i członkowie lokalnej społeczności. To m.in. świadczy o innowacyjności questingu, jako sposobu na wyróżnienie się na tle innych”.
Przykładem silnego zaangażowania młodych osób w odkrywanie swojego regionu jest największy projekt polskiego questingu pt. „Bałtów – polską stolicą questingu”. W ciągu kilkunastu miesięcy w poznawanie dziedzictwa kulturalnego i historycznego Bałtowa zaangażowało się 20 młodych wolontariuszy, którzy wspólnie z przedstawicielami gospodarstw agroturystycznych stworzyli 20 różnych questów. Pod koniec lipca br. 10 najlepszych z nich zostało przetestowanych i już jesienią będą dostępne dla wszystkich fanów tej innowacyjnej formy turystyki.

Więcej informacji o questingu na www.questing.pl


Zagadki bałtowskich questów. Fot. z archiwum Planet PR

 

Łukasz Wilczyński - założyciel i dyrektor Planet PR. Absolwent Akademii Świętokrzyskiej im. J. Kochanowskiego w Kielcach oraz Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. J. Tischnera w Krakowie, gdzie uzyskał dyplom specjalisty ds. PR. Pasjonat i praktyk różnych form marketingu. Autor publikacji z zakresu PR i marketingu miejsc, publikowanych m.in. w miesięcznikach „PRESS”, „Piar.pl”, „Brief”, „Business Media” oraz „Marketing w Praktyce”. Współautor strategii marketingowych dla obszarów oraz produktów turystycznych, w tym m.in. dla Europejskiego Centrum Bajki im. Koziołka Matołka w Pacanowie czy Śląskiej Organizacji Turystycznej. Od 2008 roku doradca ds. kampanii promocyjnej województwa świętokrzyskiego. Certyfikowany trener questingu w Polsce.

Planet PR to jedyna kosmiczna agencja Public Relations, należąca do międzynarodowej sieci GlobalCom-PR Network. Specjalizujemy się w kompleksowej obsłudze medialnej firm i instytucji: tworzeniu wizerunku firm, instytucji, produktów, usług, doradztwie komunikacyjnym, zarządzaniu relacjami mediowymi oraz w komunikacji B2B. Dodatkowo realizujemy projekty z zakresu marketingu miejsc oraz wyszukujemy i wprowadzamy nowe narzędzia, np. questing, które skuteczniej budują wizerunek danego regionu. Nasze projekty zdobywają prestiżowe nagrody. W 2010 roku zdobyły 2 statuetki Złotych Formatów za najlepszą kampanię i event. W 2011 zakwalifikowaliśmy się do finału konkursu Złote Spinacze.

Zapraszamy do zapoznania się z pierwszym materiałem video dotyczącym numeru „Kulturystyka”

Właściciele firmy Departament Gier opowiadają o tym czym są gry miejskie i czy można na ich realizacji zarobić pieniądze.

Zobacz wideo