Przemysły kultury
Wszechobecna ilustracja
Obraz zdominował naszą rzeczywistość również tą biznesową, ilustracja czy grafika wykorzystywana jest jako forma przekazu reklamowego np. reklama peugeot 107 "Lekkość Bycia", w wizualizacji konceptów reklamowych, kampanii promocyjnych (storyboard), w instrukcjach obsługi produktów.
Grafika w tym rysunek rozwijają się również dzięki wykorzystaniu ich w grach komputerowych oraz zastosowaniu w realizacji efektów specjalnych w filmach. Z ilustracji korzystają sprzedający i kupujący, ci pierwsi by w jak najprostszy i przystępny sposób zaprezentować swój produkt, drudzy po to by ułatwić sobie życie i oszczędzić czas związany z uruchomieniem np. coraz bardziej skomplikowanego sprzętu agd.
Artyści ilustratorzy to grupa zawodowa, która może znaleźć swoje miejsce w wielu sektorach przemysłów kultury, do których zalicza się przede wszystkim działalność gospodarczą w dziedzinie: architektury, sztuki, konserwacji zabytków, reklamy, projektowania i wzornictwa, mody, rzemiosła artystycznego, filmu i nagrań video, muzyki, interaktywnych gier komputerowych, teatru i sztuki przedstawiania, wydawnictw, usług informatycznych i internetowych, telewizji i radia, itp. Co ważne sektor ten ciągle się rozwija a znaczenie obrazowania rzeczywistości rośnie. Młodzi twórcy z umiejętnościami przekładania realnych sytuacji na język rysunku znajdą, więc zatrudnienie w agencjach reklamowych, public relations, firmach produkujących gry komputerowe czy wydawnictwach.
W Polsce jest kilkanaście szkół i uczelni (uczelnie artystyczne, licea plastyczne), które kształcą młodych artystów przygotowując ich do wykonywania „zawodu”. Placówki te niestety nie przygotowują jednak w pełni do trudnej sztuki poruszania się na rynku pracy. Dlatego tylu twórców nie wie dokładnie, w jaki sposób zareklamować swoje usługi i pokazać się potencjalnym klientom. Konkurencję wygrywają ci artyści, którzy posiadają umiejętności przedsiębiorcze i potrafią dostosować się do specyfiki rynku. Konkurencja, zmusza twórców do podnoszenia swoich kwalifikacji (np. obsługi komputera i programów graficznych), rozwijania zdolności interpersonalnych, umiejętności praktycznych związanych z rysunkiem oraz poszukiwań. Tym ostatnim działaniom naprzeciw wychodzą coraz częściej uruchamiane w Polsce „banki artystów”.
Obok zalet (promocja nazwiska) są niestety i wady prezentowania twórczości na tego typu miejscach. Młodzi niedoświadczeni twórcy mogą paść ofiarą nieuczciwości właścicieli tego typu portali. Wspierają się oni, bowiem z braku własnych pomysłów i braku talentu pomysłami i talentem innych, po to by budować swoją wartość na rynku. Należy więc sprawdzić, kim jest właściciel portalu, jaka jest o nim opinia w branży. Zadać właścicielowi witryny pytanie, w jaki sposób będzie promował naszą twórczość i na jakich zasadach (należy wymagać podpisania umowy zabezpieczającej prawa autorskie).
Ilustracja jest wszechobecna, jest bardzo pożądanym produktem. Dzieje się tak, ponieważ przygotowanie ilustracji jest zdecydowanie tańsze od realizowania np. sesji zdjęciowej. Rysunek, ten dobry jest znacznie bardziej sugestywny, przykuwający uwagę. Nie dziwi, więc fakt, że ilustracja coraz częściej wkrada się do codziennego życia. Graficy, ilustratorzy nie muszą więc obawiać się o swoją zawodową przyszłość. Gdy bowiem nadejdą czasy, w których będzie można oglądać w kinie tylko animowane komputerowo filmy, a w telewizji reklamy oparte o rysunkowe opowieści, gdy instrukcje obsługi będą komiksami to właśnie oni będą czerpali z tego największe profity.
ZAREJESTRUJ SIĘ
Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.
Zaloguj się
jeżeli już posiadasz konto.
Zobacz numery archiwalne
nr 12 Wrzesień 2005
temat numeru:
ILUSTRACJA
< spis treści
Artykuł
Docenić sztukę
Prezentacja
Tomasz Kaczkowski
Kariera w kulturze
Miłość i rozwój - rozmowa z ENDO
Przemysły kultury
Wszechobecna ilustracja - Maciej Mazerant
Warsztaty
Praca dla ludzi o mocnych nerwach
Młoda kultura
Siadam i rysuję - rozmowa z Tomaszem Kaczkowskim
Felieton
Obraz i słowa - Kuba Wandachowicz
Na marginesie
Czarno to widzę! - Maciej Mazerant