monika_ptasinska

Autorka tekstu:
Monika Ptasińska
foto: Hanna Zubrzycka

Naczelna idea tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 polega na promowaniu miasta, regionu i państwa, kreowania procesów integracyjnych i zacieśnianiu więzów między krajami oraz prezentowaniu tych aspektów kulturowych każdego z miast, które są dla niego najbardziej charakterystyczne. Łódź starania o zdobycie tytułu ESK 2016 rozpoczęło jako jedno z pierwszych miast Polski. Rok 2009 przebiega pod hasłem intensywnej promocji tego przedsięwzięcia.

Lodz2016.com
W 2009 roku portal internetowy reklamujący Łódź jako Europejską Stolicę Kultury 2016 został znacząco rozbudowany. Strona jest audiowizualna i dynamiczniejsza. Nowością jest to, że każdy opublikowany na niej artykuł czy wydarzenie mogą być komentowane przez odwiedzających serwis, a nawet możliwa jest dyskusja na dany temat. Zainteresowany użytkownik może otrzymywać RSS, czyli bieżące informacje, które pojawiają się na stronie ESK. Ponadto w portalu publikowana jest lista „Top 10” z wybranymi np. najciekawszymi miejscami w Łodzi. Jej nagłówek i tło przy każdym odświeżaniu serwisu się zmienia, dzięki czemu raz prezentowany jest artysta związany z naszym miastem, innym razem np. łódzki festiwal.
Na nowej stronie znalazły się także wcześniejsze informacje o projekcie ESK, krótka historia Łodzi i aktualności kulturalne. Użytkownicy portalu mogą pobrać elektroniczne ikony i tapety na pulpit, wygaszacze ekranu, mapy oraz obejrzeć filmy o Łodzi czy posłuchać łódzkiej muzyki. Zmieniła się również szata graficzna. Kolorystyka — czarne tło i żywe kolory — nawiązuje do logo ŁESK2016. Wszystkie ikony na stronie głównej są dynamiczne, co pozwala na zmienianie ich miejsca, w zależności od uznania użytkownika. Serwis internetowy ŁESK 2016 w 2009 roku został nominowany w kategorii strona internetowa w ramach konkursu Złote Formaty podczas Festiwalu Promocji Miast i Regionów.

Promocja ŁESK 2016 podczas najważniejszych targów turystycznych
Łódź pokazała projekt ŁESK 2016 na turystycznych targach branżowych. Walczące o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku miasto z kulturalnych aspiracji tworzy swój główny atut promocyjny. W tym roku nacisk położono na promocję w krajach niemieckojęzycznych. To decyzja Polskiej Organizacji Turystycznej — corocznie wybierającej obszar największej działalności marketingowo-promocyjnej. Promocja ŁESK 2016 odbyła się na targach w Chemnitz (Chemnitzer Reisemarkt), Wiedniu (Ferienmesse), Stuttgarcie (CMT), Zurychu (FESPO), Pradze podczas Holiday World, Brukseli w ramach Salon des Vacances, w Mediolanie oraz na berlińskich ITB. Motywem przewodnim łódzkiego stoiska była oczywiście walka o kulturalną koronę ŁESK 2016. Oprócz tego zwiedzający  mogli zaopatrzyć się m.in. w foldery, przewodniki, płyty CD oraz gadżety promujące ŁESK 2016. Na plazmowym ekranie wyświetlane były multimedialne prezentacje pokazujące walory kulturalne Łodzi.

ŁESK — usłysz i zobacz
W walce o uzyskanie tytułu  Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku miasto angażuje mieszkańców i dziennikarzy. W ramach współpracy z Biurem Promocji, Turystki i Współpracy z Zagranicą UMŁ na wizji i w eterze emitowane są programy, w których przedstawiane są najważniejsze wydarzenia kulturalne. Już od roku medialnie miejskie starania o ESK 2016 wspiera telewizja Toya. W każdy piątek o godz. 22.35 (powtórki w sobotę o 16.45 i niedzielę o 22.30) w pięciominutowych reportażach prezentowane jest to, co najistotniejsze w łódzkiej kulturze i sztuce. Z kolei w poniedziałki o godz. 15.40 łódzkie poczynania artystyczne na drodze do tytułu ESK można śledzić na antenie Radia Łódź w programie „Kulturalnie i do celu”. W 10-minutowych audycjach przedstawiane są instytucje i osobowości miejskiej sztuki.

LESK 2016

Akcja "Zostań twarzą plakatu ŁESK 2016"
Foto: Michał Leszczyński

Art Dystrykt — odsłona pierwsza
To działania wpisujące się w program odpowiedzialności za przestrzeń publiczną miasta realizowany w ramach projektu ŁESK 2016. Przedsięwzięcie ma na celu zmianę miejskiego krajobrazu Łodzi, artystyczne ingerowanie w tkankę miasta. Cyklicznie wybierane są miejsca, które zostały „zapomniane”, „architektonicznie i intymnie porzucone”, często znajdujące się w samym sercu miasta, które zostały zapomniane, architektonicznie porzucone — poprzez działania z zakresu warsztatu wyobraźni nadawane im będą nowe znaczenia. Każda interwencja artystyczna jest sygnowana logotypem Łodziódź, jako kandydata do tytułu Europejskieja Stolicay Kultury. Kandydat .
Pierwsza odsłona tego przedsięwzięcia miała miejsce 27 czerwca w godz. 12.00–20.00 w pasażu Leona Schillera. Głównym punktem programu były działania z zakresu street artu i guerrilla gardeningu. W wyniku działań artystów z grupy Etam Cru na zaniedbanej ścianie budynku przy ul. Piotrkowskiej 114 powstał mural promocyjny przedstawiający unikatową architekturę Łodzi, a przy pomocy Grupy Pewnych Osób została  uporządkowany trawnik w pasażu Schillera. Dla mieszkańców Łodzi przewidziano również dodatkowe atrakcje. Również w pasażu Schillera można było przy brzmieniu harmonijnych, chilloutowych rytmów zapoznać się z publikacjami wydawanymi w ramach projektu „Łódź — Europejska Stolica Kultury 2016”, wysłuchać występu Le Visage (solowy projekt jednego z członków łódzkiej formacji Kamp!). Dla aktywnych uczestników przedsięwzięcia przygotowano atrakcyjne niespodzianki promocyjne projektu ŁESK 2016.
Kolejna odsłona projektu to zaplanowana na 21 października interwencja w przestrzeni publicznej artystów  z grupy architektonicznej MOOMOO łódzkie chodniki pokryją się „niewidzialnym” logo projektu, które będzie ukazywać się tylko w wyjątkowych warunkach  meteorologicznych.

Twarze promujące Łódź
Program ESK zakłada nie tylko zjednoczenie instytucji kultury i sztuki w działaniu na rzecz uzyskania tytułu, ale również zaangażowanie mieszkańców miasta w współtworzenie działań promocyjnych. W ramach programu Unii Europejskiej „Europa dla obywateli” powstało przedsięwzięcie „Zostań twarzą plakatu promującego starania Łodzi o uzyskanie tytułu ESK 2016”. W dniu 27 czerwca zostało zorganizowane plenerowe studio fotograficzne w pasażu Schillera. Efekty akcji przeszły najśmielsze oczekiwania. Tego dnia w związku z meczami Ligi Światowej między Polską a Brazylią w Łodzi przebywało mnóstwo turystów i kibiców siatkówki. Studio fotograficzne wypełniło się gośćmi z różnych zakątków Polski i świata, spontanicznie popierających łódzką kandydaturę do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku. Zdjęcia wykonywali artyści z łódzkiej „Manufaktury fotografii”. Wszystkie sfotografowane osoby będą mogły odnaleźć swoje twarze na nowym plakacie promującym łódzkie starania o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. Ich wizerunki zostaną ułożone w kształt logo ŁESK 2016. Kampania promocyjna wspierana nowym plakatem ruszy w październiku 2009 roku.

LESK 2016_mural

Malowanie muralu
Foto: Michał Leszczyński

Kampania outdoorowa „Łódź wytycza twórcze szlaki”
Projekt kampanii przygotowała warszawska agencja reklamowa Media Point Group. Zakładał promocję Łodzi w największych miastach polskich: Gdańsku, Gdyni, Lublinie, Poznaniu, Szczecinie, Toruniu, Wrocławiu i Łodzi — również wśród miast stanowiących konkurencję Łodzi w staraniach o uzyskania tytułu ESK. Billboardy „Łódź wytycza twórcze szlaki” promujące ŁESK 2016 reklamowały najciekawsze łódzkie wydarzenia kulturalne, m.in. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Plus Camerimage, Festiwal Dialogu Czterech Kultur, Explorer Festival, XX edycję Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier, Pepsi Vena Music Festiwal i Łódź Design. Dodatkowo w ramach kampanii przygotowano 10-sekundowy spot reklamowy, który był emitowany na infoscreenach w warszawskim metrze.
Kampania była realizowana w ramach  nagrody otrzymanej podczas Festiwalu Promocji Miast i Regionów — jury konkursu komiks o Łodzi pt. „City Stories” oceniło jako najskuteczniejsze polskie wydawnictwo promocyjne.

„Europejska Stolica Kultury - ?”
Program o takim tytule zakładał promocję Łodzi i regionu w Europie. Przez dwa tygodnie studenci Uniwersytetu Łódzkiego reklamowali Łódź jako kandydata do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 w największych miastach europejskich — Brukseli, Brugii, Antwerpii, Luksemburgu i Linz. Właśnie te miasta mają już doświadczenie w organizowaniu akcji kulturalnych i w minionych latach uzyskały tytuł ESK. W każdym z odwiedzanych miast został zorganizowany „Dzień łódzki”, podczas którego mieszkańcy i turyści dowiedzieli się o imprezach kulturalnych i turystycznych Łodzi i regionu. Ważnym elementem projektu były badania społeczne przeprowadzone wśród mieszkańców i odwiedzających dane miasto, dotyczące roli tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w kształtowaniu i rozwoju obecnej tkanki miasta. Wyniki ankiet zostaną zawarte w publikacji wydanej przez UMŁ pod koniec 2009 roku.

„Łódź jak magnes” — odsłona druga
Łódź ma swój wyjątkowy urok. Każdy, kto tak myśli i chciał pokazać to w innych miastach, mógł wziąć udział w specjalnej akcji promującej Łódź jako najlepszego kandydata na Europejską Stolicę Kultury 2016.  W zabawie mogli wziąć łodzianie, którzy za granicą sfotografowali siebie w koszulce ŁESK 2016 bądź magnes z tym logotypem np. na tle jakiejś znanej budowli lub w ciekawej, wakacyjnej aranżacji.
W rocznicę ubiegłorocznej akcji „Łódź jak magnes” w porcie lotniczym im. Władysława Reymonta w dniu 15 lipca o godz. 13.00 wyruszającym w podróż rozdawano gadżety — magnesy i naklejki z logo ŁESK2016. Chodziło o to, by łodzianie promowali nasze miasto także na wakacjach. Najciekawsze zdjęcia od 20 października do 8 listopada br. będą prezentowane w galerii miejskiej przed budynkiem UMŁ. To już druga odsłona „magnesowej” akcji promocyjnej. W ubiegłym roku łodzianie wyruszyli na ulice z magnesami przytwierdzonymi do aut.

LESK 2016_guerrilla-gardening

Akcja Guerrilla Gardening
Foto: Michał Leszczyński

Trzy filmy promocyjne realizowane przez BBC World
Na potrzeby prezentacji miasta jako kandydata do Europejskiej Stolicy Kultury 2016 została zaplanowana kampania telewizyjna i internetowa przygotowana przez brytyjską stację BBC World. Promocja odbywać się będzie w 32 państwach, a oparta będzie na prezentacjach trzech spotów reklamowych.
Pierwszy film będzie ukazywał Łódź jako miasto sztuki, designu i unikatowej architektury, drugi odwoływał się do tradycji Łodzi wielokulturowej, a ostatni — do Łodzi filmowej. Kampania promocyjna została podzielona na dwa okresy emisyjne: 8-tygodniowy (wrzesień–listopad 2009) oraz wiosenny: 6-tygodniowy (kwiecień–maj 2010). Spot reklamowy nadawany będzie w blokach najatrakcyjniejszych ze względu na oglądalność — przed głównymi wiadomościami lub w ich trakcie. Każdy z filmów trwa 30 sekund i będzie emitowany 483 razy.
Główny cel kampanii reklamowej to zainteresowanie odbiorców Łodzią, pokazanie wieloaspektowego charakteru naszego miasta — kandydata do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 — które pełni funkcję prężnego ośrodka kultury polskiej.

Promocja ŁESK 2016 podczas letnich festiwali
Jednym ze stałych elementów promocji ŁESK2016 jest obecność miasta na letnich festiwalach muzycznych. W 2009 roku miało to miejsce podczas Selector Festival w Krakowie i Heineken Open’er Festival w Gdyni. To doskonała okazja do pozyskania nowych głosów dla Łodzi wśród młodej festiwalowej publiczność.
W tym roku uczestnicy festiwali mogli wziąć w udział w wirtualnym wyścigu wioślarskim. Stanowiska wioślarskie podłączone były do ekranów komputerów. Festiwalowi wioślarze ścigali się wirtualnymi łódkami, płynącymi po ulicy Piotrkowskiej. Uczestnicy wyścigu mogli wygrać bilety m.in. na Łódź Design, Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier, Festiwal Dialogu Czterech Kultur czy FotoFestiwal.
O sukcesie kampanii może świadczyć liczba osób zaangażowanych w projekt oraz pozytywne reakcje wszystkich, którzy brali w nim udział. Stanowiska Łodzi cieszyły się ogromną popularnością, a tak oryginalna propozycja promocji sprawia, że projekt ŁESK 2016 dociera nie tylko do samych mieszkańców naszego miasta, ale znajduje społeczne poparcie w całej Polsce.

Prezentacje projektu ŁESK2016 w Brukseli
Regularnie odbywają się prezentacje projektu „Łódź — kandydat do tytułu  Europejskaiej Stolicya Kultury 2016” w Brukseli, podczas których przedstawiana jest oferta kulturalna miasta, rozwijany jest długofalowy lobbing na rzecz kandydatury Łodzi oraz pozyskiwane są cenne informacje dotyczące prowadzenia efektywnej strategii promocji.

Kampania telewizyjna realizowana w TVP1
Składa się na nią cykl 11 felietonów emitowanych podczas porannego programu „Kawa czy herbata”. Kampania ma na celu prezentację awangardowej tradycji Łodzi — prężnego ośrodka współczesnych sztuk wizualnych. W audycjach pojawiać się będą zapowiedzi najważniejszych łódzkich przedsięwzięć, w tym festiwali. Felietony poprzedza wyprodukowany specjalnie na potrzeby promocji 8-sekundowy film reklamowy zrealizowany w technice animacji poklatkowej przez łódzki Se-Ma-For.