Wywiad

Społeczna odpowiedzialność biznesu

fabian adaszewski

Fabian Adaszewski, Fundacja AllForPlanet

  Czym jest All For Planet?

All For Planet, która powstała w listopadzie 2008 roku, to ekologiczna fundacja platformy handlowej Allegro. Zgodnie z hasłem „Zmieniamy rzeczy na lepsze” jej celem jest budowanie wśród użytkowników świadomości ekologicznej i propagowanie zachowań przyjaznych środowisku. Fundacja to wyraz realizacji polityki CSR (Corporate Social Responsibility), czyli społecznej odpowiedzialności biznesu, która na zachodzie jest już standardem, a którą z powodzeniem coraz częściej uwzględniają w swoich działaniach również polskie firmy.
Głównym zadaniem Fundacji jest prowadzenie i wspieranie społecznych inicjatyw proekologicznych. Cele, jakie All For Planet zamierza realizować to m.in. 1) organizacja i wspieranie edukacji ekologicznej społeczności, w tym organizacja spotkań, warsztatów, konferencji, imprez o tematyce ekologicznej; 2) wspieranie organizacji i instytucji w zakresie ochrony środowiska oraz wdrażania nowych rozwiązań w dziedzinie ochrony środowiska; 3) popularyzacja dokonań w zakresie ochrony środowiska; oraz 4) promocja oraz reklama firm i instytucji wspierających ochronę środowiska.

Brzydkie podwórka to zmora mieszkańców miast od wielu lat. Skąd wziął się pomysł na akcję „Zielone podwórka” i rewitalizowanie właśnie tych przestrzeni?
 
To pytanie niesie w sobie odpowiedź. To przykre, ale większość polskich podwórek nie przynosi chluby swoim mieszkańcom. Ich stan, delikatnie mówiąc, pozostawia wiele do życzenia. Poprzez tę akcję chcielibyśmy więc pokazać, że nie trzeba wiele, by to zmienić. Najbardziej potrzebne są chęci. Czasami samo posprzątanie podwórka przynosi świetne efekty. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że odpowiedzialność za podwórko spoczywa na wszystkich jego mieszkańcach. Swoimi działaniami zachęcamy mieszkańców do mobilizacji i aktywizowania się, celem zmiany rzeczy na lepsze.
W Polsce od kilku lat tematyka ekologii jest bardzo często i głośno poruszana. Musimy sobie zdać sprawę z tego, że stan miejsca, które zamieszkujemy to również ekologia. Myślmy globalnie, ale zacznijmy działania od swoich małych, lokalnych społeczności. Schludne, wysprzątane otoczenie z pewnością przyczyni się do lepszego samopoczucia mieszkańców, dając równocześnie świetny przykład innym użytkownikom zaniedbanych podwórek.
 
Czy wierzycie, że rewitalizacja podwórek przyniesie także efekty w rewitalizacji społecznej? Skąd pewność, że po oddaniu zrewitalizowanych podwórek nie zostaną one zniszczone lub zaniedbane?

Wierzymy, że mieszkańcy podwórek, które odnowiliśmy, zatroszczą się o te miejsca. Aktywność, zaangażowanie i odpowiedzialność to cechy, którymi wykazali się mieszkańcy podwórek zrewitalizowanych w 2009 roku. Poznaliśmy ich dość dobrze. Swoją pomocą przy realizacji projektu przy każdym z trzech odnowionych podwórek udowodnili, że dobrze zaopiekują się tymi miejscami. Postaramy się, aby podobnie stało się też w tym roku, podczas drugiej edycji naszej akcji.

W kwietniu rozpoczyna się druga edycja akcji „Zielone podwórka”. Czy realizując ją po raz pierwszy, planowaliście powtórkę?
 
W 2009 roku nie wiedzieliśmy tak naprawdę, jakie będą efekty naszej pracy, jaki będzie finał naszych działań. Już jednak podczas pierwszego etapu, kiedy odwiedzaliśmy miejsca, które zamierzaliśmy poddać pod głosowanie, zobaczyliśmy, jak duże jest zaangażowanie mieszkańców, mediów i władz lokalnych. Zdaliśmy sobie sprawę z tego, że taka akcja jest nie tylko potrzebna, ale wręcz oczekiwana. Wiedzieliśmy, że mimo trudności przebrniemy przez wszystkie procedury administracyjne, podołamy terminom i damy z siebie 100%.
Dzięki pomocy, którą uzyskiwaliśmy z wielu stron, udało nam się z sukcesem doprowadzić akcję do końca. Już wtedy myśleliśmy, jak to będzie w 2010 roku. Przeprowadzenie drugiej edycja naszej akcji wydało nam się naturalne, tym bardziej, że chcąc osiągnąć zamierzony efekt, musimy systematycznie na ten temat edukować.

 
logo allforplanet
  
Czy można zgłosić podwórko w każdym mieście — małym i dużym? Jaki udział w realizacji projektu, poza zgłoszeniem danego obiektu, ma lokalna społeczność? I na czym polega rewitalizacja, co wchodzi w jej zakres?

 
Podstawowe założenia akcji to rewitalizacja zapomnianych i zaniedbanych podwórek oraz pełna mobilizacja lokalnych społeczności. Właśnie na zaangażowanie mieszkańców liczymy i będziemy zwracać na nie szczególną uwagę w tej edycji. Nie chcemy, aby akcja skończyła się na odmienieniu podwórka i przekazaniu go w ręce mieszkańców. Musimy być pewni, że podwórko będzie otoczone przez nich należytą opieką, że lokalna społeczność zaktywuje się we wspólnym działaniu i że nasz wysiłek przyniesie pozytywną zmianę — nie tylko w wyglądzie podwórka, ale również w sposobie myślenia jego mieszkańców o ekologii w mieście, o zrównoważonym rozwoju.
Chcemy, żeby postawa proekologiczna przejawiała się w ich codziennym działaniu. Oczekujemy również pomocy przed prowadzeniem przez nas części praktycznej, czyli remontów podwórek, i podczas niej. Rozpoczęcie tych działań wymaga często specjalnych zezwoleń, dodatkowych prac technicznych i wielu innych, których nie jesteśmy do końca w stanie przewidzieć. W 2009 roku mieszkańcy bardzo nam pomogli tak na etapie prac przygotowawczych, jak i podczas samej rewitalizacji. Współdziałanie mieszkańców, nas oraz ekipy realizującej prace na pewno przyniesie wspaniały efekt również w tym roku. A jak to wyglądało w poprzednim można przekonać się, oglądając galerię zdjęć na stronie www.allforplanet.pl.

Kiedy zaczyna się nabór zgłoszeń do konkursu? Jak długo trwa? I jak zgłosić do niego własne, smutne podwórko?

Do 20 maja br. poprzez formularz dostępny na stronie www.allforplanet.pl można przesyłać propozycje podwórek do rewitalizacji. Należy podać takie informacje, jak powierzchnia podwórka, stan zieleni, stan tzw. małej architektury, liczba korzystających z niego mieszkańców. Liczymy również na dobre jakościowo zdjęcia i opis podwórka.
 
Jak wygląda selekcja zgłoszonych do konkursu podwórek? Kto ma największe szanse?

Oczekujemy zgłoszeń, które zachęcą nas do tego, by zakwalifikować je do finałowej piątki. W jaki sposób zrobią to zgłaszający? Tego nie wiemy. Stawiamy na pewno na nietuzinkowość, oryginalność zgłoszenia. Można to zrobić np. poprzez ciekawy opis tego miejsca, przedstawienie jego historii, wspomnień zgłaszającego z nim związanych. Przy wyborze podwórka, będziemy brali między innymi pod uwagę: stopień zazielenienia (stan i wielkość drzew, krzewów itp.), wielkość podwórka, stopień zniszczenia infrastruktury, wykorzystanie podwórka przez mieszkańców (m.in. parkowanie samochodów niszczących zieleń), możliwości techniczne rewitalizacji, historia i potencjał miejsca oraz zaangażowanie lokalnej społeczności.

Rozmawiała: Agnieszka Furmańczyk
Zdjęcia upiększonych przez Fundację podwórek w dziale "Prezentacja" Purpose
 


nr 57 Maj 2010

temat numeru:

REWITALIZACJA


Zobacz numery archiwalne



Artykuł
Od redakcji - Redakcja Purpose

Wywiad
Społeczna odpowiedzialność biznesu - rozmowa z Fabianem Adaszewskim z Fundacji All For Planet, Agnieszka Furmańczyk

Prezentacja
Zielone podwórka

Analiza
Rewitalizacja i ponowoczesność - Artur Zaguła

Kariera w kulturze
Bradford - od nitki do sieci - Karolina Kurek

Przemysły kultury
Wykluczamy wykluczenie - Maciej Mazerant

Warsztaty
Sant Julia de Loria w Andorze - Anne Fairfax i Richard Sammons, tłumaczenie Agnieszka Furmańczyk

Młoda kultura
Fabryki tworzą naszą tożsamość - rozmowa z założycielami stowarzyszenia Fabrykancka, Maja Ruszkowska-Mazerant

Felieton
Tworzyć na nowo, czy rewitalizować? - Ewelina Anna Noga, kariera.com.pl

Na marginesie
RE: WITALIZACJA - Paulina Szwed-Piestrzeniewicz