Skąd pomysł na portal?

Idea serwisu KulturaTaniej.pl zrodziła się przede wszystkim z sympatii do kulturalnych atrakcji oferowanych przez instytucje miast – kina, teatry, filharmonie itp. Drugim elementem, który zachęcił nas do prac nad portalem, był sukces platform umożliwiających zamawianie usług w promocyjnych cenach. Uznaliśmy jednak, że serwisy zakupowe nie do końca odpowiadają charakterowi wszystkich firm i instytucji, ponieważ często kulturalne usługi umieszcza się tam obok ofert fast-foodów albo zabiegów kosmetycznych. Poza tym chcieliśmy stworzyć narzędzie efektywnie promujące kulturę, a zarazem niebędące serwisem sprzedażowym. Wydarzenia kulturalne zasługują na bardziej tematyczną reklamę i właśnie takie przekonanie zmotywowało nas do stworzenia KulturaTaniej.pl.

W swojej ofercie zwracacie się zarówno do instytucji kultury, jak i jej odbiorców. W jaki sposób każda z tych grup może skorzystać z portalu KulturaTaniej.pl?

Zasady są bardzo proste. Dla instytucji proponujemy 4 usługi – ofertę na dziś, rabaty, konkursy i patronaty. Pozwolę sobie w skrócie przybliżyć każdą z nich.
Oferta na dziś pozwala na promowanie nowości, mierzalną reklamę i wsparcie sprzedaży poprzez udostępnienie  biletów ze zniżką 50% lub większą. Instytucja nie musi nic płacić, a jedynym kosztem jest zniżka oraz prowizja dla KulturaTaniej.pl.
Rabaty to kolejne narzędzie reklamowe i wspierające sprzedaż usług. To forma płatnej reklamy internetowej, której zaletą jest 100-procentowa mierzalność oraz możliwość zachęcenia odbiorcy niższą ceną. Rabaty mogą obejmować zniżki od 20% do 40%. Internauci drukują je u nas zupełnie za darmo i korzystają z nich w punkcie realizacji usługi, np. w teatrze. Jest to świetne narzędzie do likwidowania sezonowości (np. w tygodniu instytucje często notują spadek sprzedaży).
Kolejne usługi to konkursy i patronaty. Na naszej stronie oraz Facebooku regularnie organizujemy konkursy, które przyciągają uwagę wielu osób. Patronatami natomiast obejmujemy ciekawe wydarzenia, o których chcemy opowiedzieć internautom. W zamian oczekujemy jedynie umieszczenia naszego logo na materiałach promocyjnych.
Dzięki tym wszystkim działaniom instytucje kultury mają możliwość skutecznego dotarcia do ludzi, którzy prawdopodobnie w normalnych warunkach nie zdecydowaliby się na tego typu usługi. Odbiorcy natomiast mogą się dowiedzieć, jak wartościowa i interesująca jest oferta kulturalna w ich mieście. Potencjalny klient instytucji, korzystając z KulturaTaniej.pl, ma możliwość zapoznania się z daną instytucją i skorzystania z jej oferty w niższej cenie. Dostęp do informacji o danej usłudze i jej promocyjna cena to główna motywacja do skorzystania z czegoś nowego.   

W jaki sposób przekonujecie instytucje kultury do skorzystania z waszych usług?

Dedykowany charakter KulturaTaniej.pl przemawia do wyobraźni użytkowników, ponieważ internauta wie, czego spodziewać się po serwisie. Dostępne w Polsce platformy zakupowe są bardziej ogólne i wszystkie prezentują usługi każdego rodzaju, co nie wpływa pozytywnie na wizerunek instytucji kulturalnej. Umieszczenie oferty na KulturaTaniej.pl gwarantuje dotarcie do tysięcy odbiorców, którzy inaczej mogliby się nawet nie dowiedzieć o danym spektaklu, seansie lub wydarzeniu. Kluczowym czynnikiem są również promocje udostępnione w naszym serwisie, które w bardzo wygodny i szybki sposób mogą zostać wykorzystane przez internautów rozglądających się za atrakcjami. W ten sposób instytucje kulturalne dają się lepiej poznać oraz zyskują nowych sympatyków. Dla instytucji istotny jest to, że ponoszone przez nie koszty są stałe, dlatego sprzedanie części biletów taniej i zapełnienie widowni się opłaca.

 
 

Jaka instytucja kultury może mieć pewność, że zainwestowanie w promocję na portalu KulturaTaniej.pl przyniesie jej korzyści?


Jesteśmy przekonani, że współpraca z KulturaTaniej.pl zagwarantuje popularność z kilku powodów. Przede wszystkim wiemy, że teatry, kina, wystawy, literatura i koncerty mogą być źródłem dobrej zabawy oraz sposobem na miłe, pożyteczne spędzenie czasu. Popyt na kulturę jest ogromny, ale liczba ofert dostępnych na rynku spycha instytucje kulturalne na bok. Dzięki intensywnym działaniom w social mediach, licznym konkursom i recenzjom pobudzamy zainteresowanie kulturą, a wygodna obsługa serwisu sprawia, że staje się ona dostępna na wyciągnięcie ręki. Tak jak wspominałem wcześniej, kluczowe jest to, że instytucje nie muszą płacić za udostępnienie ofert. Ponoszone przez nich koszty są niezmienne, zapewniamy natomiast zysk z biletów i szansę zjednania sobie nowych klientów. Co prawda instytucje, które decydują się na rabaty ze zniżką 20–40% płacą za taką formę reklamy, jednak mogą dokładnie zweryfikować skuteczność kampanii, zliczając przyniesione przez klientów wydruki rabatów.

Działacie więc jako pośrednik między instytucją a odbiorcą kultury. Skąd przekonanie, że taka działalność jest potrzebna?

Oferty kulturalne bardzo często przegrywają rywalizację z usługami bardziej masowymi lub po prostu intensywniej reklamowanymi. Wielu ludzi podchodzi do kultury nieufnie, ponieważ wydaje się im niezrozumiała bądź nudna. Takie stereotypy najlepiej przełamuje się poprzez doświadczenie – znam mnóstwo osób, które teatr albo operę utożsamiały z rozrywką dla snobów, tymczasem raz namówione na spektakl były później zachwycone. Uważamy, że jeśli barierą do lepszego poznania kulturalnej oferty są pieniądze, to należy ją ograniczyć – zaproponowanie zniżek jest świetnym pomysłem na zyskanie zaufania odbiorców niezaznajomionych dotąd zbyt blisko z kulturą. Klienci, którzy polubią kulturalną rozrywkę, będą później skłonni płacić za nią pełną cenę.

Stosujecie klasyczne narzędzia promocyjne w obszarze kultury. Dlaczego przedsiębiorczość w kulturze się opłaca?

W kulturę warto inwestować, ponieważ niesie ze sobą ogromną wartość intelektualną i jednocześnie źródło przyjemności. Trzeba to tylko uświadomić ludziom, którzy często wykazują znikome lub żadne zainteresowanie kulturą. Przyczyni się to do jej lepszego postrzegania i pokazania, że nie jest  przeznaczona wyłącznie dla wąskiego grona odbiorców. Innymi słowy, instytucje kulturalne mają wielki potencjał, także w wymiarze przedsiębiorczości, lecz trzeba jeszcze popracować nad wykorzystaniem go w pełni. Instytucje związane z kulturą, podobnie jak firmy w innych branżach, mają coraz większą konkurencję i muszą zrozumieć, że bez odpowiedniego podejścia nie będą w stanie rywalizować na rynku i skutecznie pozyskiwać klientów.

Niższe ceny biletów to większa dostępność kultury, ale czy to wystarczy do przekonania przeciętnego Polaka do spędzania wolnego czasu w kinie, teatrze czy filharmonii?

Każdy ma własny gust i upodobania, ale z całą pewnością zainteresowanie kulturą nie wzrośnie, jeśli nie zaczniemy częściej i śmielej sięgać po tego typu oferty. Kto chociaż raz nie spróbuje, ten nie zostanie przy kulturze na stałe – dlatego warto ją promować. Wierzymy, że dzięki KulturaTaniej.pl Polacy bardziej docenią kulturę i zaczną wybierać właśnie ją, zamiast, dajmy na to – bezrefleksyjnego odpoczynku przed telewizorem.

Portal działa od niedawna i skierowany jest do mieszkańców dużych miast. Czy planujecie w przyszłości docierać również do mieszkańców tych mniejszych?

Nie ulega wątpliwości, że większe miasta są bogatsze w oferty kulturalne. Mimo to chcemy być serwisem skierowanym do wszystkich Polaków, dlatego jeśli otrzymamy sygnał zainteresowania współpracą, z pewnością zaistniejemy z ciekawymi promocjami również w mniejszych miastach.

Z Korneliuszem Smolikiem, rzecznikiem prasowym KulturaTaniej.pl rozmawiała Agnieszka Gernand