Wstęp

Od Redakcji


Czas zrozumieć i polubić własną publiczność... jeżeli jeszcze ją mamy! Jeżeli jej nie ma, to czas najwyższy poważnie zastanowić się nad tego powodami. Z pewnością jest ich wiele, zapewne też kilka przyczyn braku widowni znajdzie się w nas samych. Niezależnie od tego, czy prowadzimy teatr, kino, muzeum, dom kultury czy może gazetę, blog albo kanał na YouTube, robimy to dla ludzi, którzy za dobrej jakości usługę, dopasowaną do ich potrzeb chętnie zapłacą, raz, drugi, trzeci, dając nam możliwość funkcjonowania i rozwoju. Dzięki wdrożeniu i zastosowaniu koncepcji audience development, mamy szansę na odkrycie „kulturalnego perpetuum mobile”.

W aktualnym numerze PURPOSE prezentujemy zasady koncepcji, której podstawą jest budowanie i rozwój publiczności, a właściwie modelu funkcjonowania stawiającego odbiorcę w sercu działań organizacji i instytucji kultury. Dzięki współpracy z Fundacją Impact, odpowiedzialną za wdrożenie tej koncepcji w Polsce, mamy szansę zaprezentować wiedzę, dobre praktyki i rozwiązania, które z pewnością przydadzą się w działalności wielu z nas. Liczymy również na to, że dzięki aktualnemu tematowi naszego magazynu przekonamy wielu z Was do aktywnego uczestnictwa w szkoleniach, warsztatach dotyczących budowania widowni, a  wtedy przyczyn braku widzów w przyszłości będzie można upatrywać tylko i wyłącznie w czynnikach zewnętrznych, jeżeli w ogóle taki problem się pojawi...

Zapraszamy do lektury!

Aby przeczytać numery archiwalne zarejestruj się. Rejestracja jest bezpłatna. LINK.

Zdjęcie na okładce: Agata Etmanowicz
Numer powstał na zlecenie Fundacji Impact
Projekt "Audience Development" realizowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego



W numerze:

WYWIAD
Warto zawalczyć o widza
rozmowa z Markiem Sandsem, dyrektorem ds. publiczności i mediów Tate Galleries

Większość ludzi często nie wie, co znajduje się w galeriach, a zatem zadaniem galerii jest tak radykalna zmiana własnej pracy i sposobów / miejsc prezentacji, aby pozwolić odbiorcom zobaczyć sztukę. Trzeba wykorzystać wszelkie możliwe środki, by ludzie mogli ją oglądać. Warto podkreślić, że galerie to także przestrzeń publiczna.
Czytaj więcej...

PREZENTACJA
Audience Development


Fundacja Impact promuje w Polsce koncepcję audience development. Audience development, czyli budowanie, rozwój publiczności to wywodząca się z państw anglosaskich metoda, a właściwie model funkcjonowania stawiający odbiorcę w sercu działań organizacji instytucji kultury.
Czytaj więcej...

ANALIZA
Teatr bez widowni?
tekst: Artur Zaguła   

Słowo „teatr” pochodzi od greckiego theatron, pojęcia określającego miejsce dla widowni. Dosłownie rzecz ujmując słowo to można przetłumaczyć jako „instrument do (-tron) oglądania (thea)”. Już samo to wskazuje, jak istotną rolę w tym, co nazywamy teatrem, odgrywa widownia.
Czytaj więcej...

KARIERA W KULTURZE
Pytanie o sens...
wywiad z przedstawicielami Warsztatów Kultury w Lublinie

To uczestnicy w największym stopniu decydują o tym, jaka będzie atmosfera wydarzenia, czy będzie bezpiecznie, jakie wspomnienia zafundują sobie nawzajem. I to właśnie z tego powodu chcemy z tą publicznością pracować...
Czytaj więcej...

PRZEMYSŁY KREATYWNE
Nowy zawód w (polskiej) kulturze?
tekst: Agnieszka Wlazeł

Specjalista ds. rozwoju publiczności – profesjonalistów o takiej specjalności poszukują nie tylko domy mediowe specjalizujące się w poszukiwaniu nowych odbiorców dla wydawnictw online. Coraz częściej poszukują ich także instytucje sektora kultury, szczególnie w Wielkiej Brytanii.
Czytaj więcej...

MŁODA KULTURA
Po co młodym menedżerom audience development?
opinie uczetników warsztatów w ramach Inkubatora Kultury    

Inkubator Kultury, Warsztaty Kultury w Lublinie to projekt mający na celu podniesienie poziomu kwalifikacji pracowników i wolontariuszy oraz jakości działania podmiotów z sektora kultury w zakresie zarządzania i tworzenia projektów społeczno-kulturalnych. To innowacyjne laboratorium ideowe i twórcze, gdzie założenia pracy medialabowej zostają przeniesione na obszar kreowania projektów miękkich oraz nowatorskich rozwiązań dla kultury.
Czytaj więcej...

WARSZTATY
Narzędzia biznesowe dla kultury
tekst Agata Etmanowicz

Ludzie kultury od lat już spoglądają w stronę narzędzi wypracowanych w biznesie. Z różnym rezultatem, ponieważ wiele z nich przenoszonych jest bezpośrednio, zbyt dosłownie, często bez dokładnego zapoznania się z instrukcją obsługi.
Czytaj więcej...

FELIETON
Wczoraj, dziś i jutro...
tekst Agnieszka Wlazeł

No dobrze, właśnie ustaliliśmy z całym zespołem, że odwiedza nas zbyt mało osób i od teraz będziemy bardziej dbać o naszą publiczność. Tylko jak to zrobić? Przecież, myślimy sobie, niewiele zmniejszyliśmy budżet promocji, mamy stronę na Facebooku, pisze o nas miejscowa prasa i zawsze wywieszamy plakaty. Co więc zrobić inaczej, aby skuteczniej przyciągać publiczność?
Czytaj więcej...


NA MARGINESIE
Najważniejsi są ludzie
o udziale w projekcie „Audience development" opowiadają Monika Czajkowska-Kostka, Marta Zakrzewska-Duda, Joanna Wawiórka-Kamieniecka oraz Aleksandra Dudek-Brzezowska

Czy poznanie audience development zmieniło coś w pracy osób zajmujących się promocją (komunikacją, PR, marketingiem) w instytucjach kultury? Jak postrzegają one teraz rolę audience development? Jak patrzą na odbiorców kultury, swoją publiczność? Poniżej przedstawiamy wypowiedzi trzech osób, które nakreślą na czym polega wartość projektu.
Czytaj więcej...



nr 78 Grudzień 2013

temat numeru:

Budowanie publiczności


Zobacz numery archiwalne



Wstęp
Od Redakcji

Wywiad
Warto zawalczyć o widza - rozmowa z Markiem Sandsem, Dyrektorem ds. Publiczności i Mediów Tate Galleries

Prezentacja
Audience development

Analiza
Teatr bez widowni? - dr Artur Zaguła

Kariera w kulturze
Pytanie o sens... - rozmowa z przedstawicielami Warsztatów Kultury w Lublinie

Przemysły kultury
Nowy zawód w (polskiej) kulturze? - Agnieszka Wlazeł

Młoda kultura
Po co młodym menedżerom audience development?

Warsztaty
Narzędzia biznesowe dla kultury - Agata Etmanowicz

Felieton
Wczoraj, dziś i jutro... - Agnieszka Wlazeł

Na marginesie
Najważniejsi są ludzie