Przemysły kultury
FotoMania
Obecnie każdy człowiek niezależnie od wieku może stać się fotografem czy może nawet fotografikiem. Każdy, kto ma sprzęt, aparat, komputer, drukarkę może stworzyć kolekcję zdjęć, opublikować ją w Internecie bądź wydrukować i wystawić. Wchodzimy w czasy masowej produkcji obrazu, którego jakość pozostawia wiele do życzenia.
Rynek fotograficzny ewoluował, obecnie możemy ująć go w ramy przemysłu audiowizualnego i potraktować jako jeden z elementów większej całości. Sprzęt służący kiedyś do fotografowania dziś spełnia dodatkowe funkcje np. kamery video. Sprzęt który nigdy nie służył do fotografowania – telefon, aktualnie zyskał nową funkcję, aparatu fotograficznego czy kamery. Wraz z rozwojem technologii rozwinęły się możliwości jakie posiadają dostępne na rynku aparaty fotograficzne. Cyfrowe przetwarzanie obrazu niesie za sobą obniżenie kosztów produkcji zdjęć co czyni z tej części twórczości artystycznej obszar dostępny niemal dla każdego.
Fakt rozwoju zainteresowania fotografią czy szerzej rejestracją obrazu wśród „artystów” wykorzystują skrzętnie producenci. Firmy produkujące np. sprzęt coraz częściej angażują się w sponsorowanie czy nawet organizację, imprez mających na celu prezentację efektów pracy twórczej profesjonalistów czy amatorów fotografii. Powstają portale o fotografii, festiwale fotografii, konkursy, wystawy, targi fotograficzne na których coraz liczniejsze grono miłośników tej formy wypowiedzi prezentuje swoje osiągnięcia.
Rozwój przemysłu audiowizualnego to jednak nie tylko wprowadzanie na rynek narzędzi do rejestrowania obrazu, to również rozwój sektora oprogramowania, sprzętu komputerowego do obróbki obrazu, oraz projektorów, ekranów do jego prezentacji. Dzisiaj niemal każda dziedzina gospodarki wykorzystuje narzędzia do rejestracji bądź odtwarzania obrazu. Dobrym przykładem może być branża reklamowa, która niemal w dziewięćdziesięciu procentach opiera swoje działania na przekazie wizualnym w reklamach prasowych (zdjęcia reklamowe), w reklamach telewizyjnych (filmy reklamowe) czy Internecie (obie formy prezentacji produktu czy usługi). „Obraz” jest obecny niemal wszędzie. Wystarczy spojrzeć na zakres tematyczny mających odbyć się w Łodzi targów FILM VIDEO FOTO aby dostrzec, że z tematyką fotografii w postaci sprzętu, produktów, efektów pracy fotografów obcujemy na co dzień.
Przemysł audiowizualny ma ogromy potencjał. Wokół firm produkujących sprzęt skupiają się producenci, kooperanci tworząc swoistego rodzaju klastry nowych technologii. Szansę we współpracy dostrzegają również uczelnie, które obok kształcenia fotografów, grafików komputerowych pracujących nad finalnym produktem, jakim jest zdjęcie, kształcą inżynierów, specjalistów odpowiedzialnych za przygotowanie sprzętu, oprogramowania etc.
Zyskują, więc wszyscy uczelnie kształcące specjalistów, firmy produkujące sprzęt i oprogramowanie. Zyskują również widzowie gdyż obcują z coraz lepiej przygotowanym technicznie materiałem zdjęciowym. Coraz trudniej jest, bowiem zrobić złe zdjęcie.
ZAREJESTRUJ SIĘ
Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.
Zaloguj się
jeżeli już posiadasz konto.
Zobacz numery archiwalne
nr 19 Kwiecień 2006
temat numeru:
FOTOGRAFIA
< spis treści
Prezentacja
Aldona Karczmarczyk
Analiza
Aura fotografii - Artur Zaguła
Kariera w kulturze
Nie pracuję na akord - rozmowa z Aldoną Karczmarczyk
Przemysły kultury
FotoMania - Maciej Mazerant
Młoda kultura
Błachut&Mochalska - Maja Ruszkowska-Mazerant
Felieton
Fotoegzystencja - Kuba Wandachowicz