Większość z Was na pewno wie, jak stworzyć komiks. Kolejnym krokiem powinno być jego wydanie. Dla osób, które jeszcze tego nie zrobiły, mamy kilka wskazówek, jak zacząć.

Po pierwsze: Najważniejsze – oczywiście trzeba mieć gotowy komiks. Kiedy macie już narysowany i przygotowany projekt, musicie się zastanowić, jaka forma jego promocji i wydania jest dla Was najlepsza. Macie kilka możliwości.

Po drugie: Jeżeli chcecie drukować swój komiks w małym nakładzie, wybierzcie dobrą drukarnię cyfrową, ponieważ tam będzie to kosztować taniej. Drukarnię offsetową wybierzcie tylko wtedy, kiedy planujecie bardzo duży nakład. Zawsze należy obejrzeć wydruk próbny, aby sprawdzić, jak wygląda efekt końcowy. To pozwoli na naniesienie ewentualnych poprawek. Należy też pamiętać, że najtańszy będzie komiks czarno-biały. I taki też polecamy początkującym twórcom. Pamiętajcie, że warto zgłosić się do kilku drukarni i poprosić o kalkulację finansową, a także obejrzeć realizacje każdej firmy. Wybierzcie taką, która będzie najbardziej odpowiadać Waszym potrzebom. Zawsze możecie poprosić pracowników drukarni o pomoc — jeżeli robicie coś po raz pierwszy, najlepiej zawsze wcześniej zapytać.

Po trzecie: Gotowy komiks należy pokazać potencjalnym czytelnikom. Najlepiej wykorzystać do tego Internet. Dobrym pomysłem jest założenie własnej strony (tekst, który Wam w tym pomoże znajdziecie w dziale „Warsztaty” w numerze 20. Web Design). Jeżeli macie skończone 18 lat, możecie założyć firmę i sami wydawać swoje komiksy („Warsztaty” numer 16. Przedsiębiorczość w sztuce), a także zdobyć dotację z Urzędu Pracy na własny projekt („Warsztaty” numer 18. Muzyka). Jeżeli chcecie sami zajmować się wydawaniem i sprzedażą komiksu, musicie pamiętać o dodatkowych kosztach, które będą Was dotyczyć, m.in. kosztach dystrybucji, a także podatkach od sprzedaży i dochodu. I najważniejsze — cena. Nie może być za wysoka. Sprawdźcie, ile kosztują inne komiksy na rynku. Cena nie może być jednak za niska, przecież powinniście choć trochę zarobić. Dobrze jest również nawiązać współpracę z portalami zajmującymi się prezentacją komiksów, jest to najlepszy sposób na promocję swojego komiksu i siebie.

Po czwarte: Jeżeli nie czujecie się na siłach lub też nie macie biznesowego zacięcia, możecie zgłosić się do wydawnictw, które specjalizują się w wydawaniu komiksów. W obecnym numerze koniecznie przeczytajcie działy „Przemysły kultury” i „Na marginesie”, znajdziecie tam informacje, które pomogą Wam w przygotowaniu się do rozmów. Lista wydawnictw dostępna jest na stronie http://www.komiks.gildia.pl/wydawnictwa. Może się okazać, że wydawnictwo będzie chciało wydać Wasz kolejny komiks albo udoskonaloną wersję tego, który otrzyma. Współpraca z wydawnictwami ma swoje zalety — nie dotyczy Was obróbka komiksu, którą zajmuje się wydawca. Wy musicie mieć tylko świetny pomysł i umieć go zrealizować.

Na koniec: Pamiętajcie o prawach autorskich. Polecamy tekst w numerze 19. w dziale „Na marginesie”. Jeżeli uda się Wam zainteresować wydawnictwo swoim komiksem i otrzymacie umowę, przeczytajcie ją bardzo uważnie, a najlepiej skonsultujcie z kimś, kto ma już doświadczenie, albo udajcie się do prawnika (oczywiście za taką poradę trzeba zapłacić, ale warto to zrobić — w przyszłości będziecie wiedzieli, jak chronić swoje prawa). Po podpisaniu niekorzystnej umowy już nic nie będziecie mogli zmienić.

Chętnie poznamy Wasze doświadczenia we współpracy z wydawnictwami oraz próby realizacji własnych projektów. Czekamy na maile. Zapraszamy też na forum Purpose.