Na marginesie
Design w muzeach
Przedstawiamy prezentację wybranych projektów znanych designerów, które znajdują się w nowojorskich muzeach. Chcielibyśmy zaznaczyć w ten sposób nowe zjawisko, jakie ma miejsce od kilku lat, a mianowicie coraz częstszą obecność wzornictwa w przestrzeniach sztuki. Oczywiście już od czasów ruchu Arts & Crafts mamy do czynienia z traktowaniem designu jako dziedziny sztuki. Dopiero jednak w ostatnich kilku latach przedmioty obecnie projektowane, dostępne w sklepach, znalazły się w galeriach muzealnych.
Właśnie takie dzieła przedstawiamy w prezentacji. Są one częścią życia jako produkty dostępne dla każdego odbiorcy (z odpowiednią ilością gotówki), a jednocześnie zostają wyróżnione przez umieszczenie ich w kontekście muzealnym. Jak duże znaczenie ma to dla producentów, można dowiedzieć się z opisu przedmiotu oferowanego do sprzedaży — jedną z najważniejszych informacji jest ta, że np. Museum of Modern Art zakupiło dane dzieło do swojej kolekcji.Markowy produkt to dla współczesnego człowieka przedmiot pożądania. Estetyzujemy naszą egzystencję i uwielbiamy otaczać się wyrafinowanymi przedmiotami bardziej niż dziełami sztuki. Dziś samochód, fotel czy czajnik są bardziej synonimami piękna niż obrazy. Chyba właśnie z tego powodu tak wielkim powodzeniem cieszą się wystawy designu. Wystarczy zauważyć, jaka liczba festiwali z tej dziedziny pojawiła się w Polsce w ostatnich kilku latach. Zapewne jednym z powodów jest to, że przedmioty współczesnych projektantów są jak dzieła sztuki, często bardziej estetyczne niż praktyczne. Z tego powodu design to dziś jeden z najprężniej rozwijających się przemysłów kultury.
A to kilka przykładów cen przedstawionych w prezentacji produktów:
Krzesło MYTO w sklepie MoMA — ok. 400 $ (oferta specjalna)
Lampa Shogun Tavolo — 389 €
Antibodi Chaise — ok. 5000–8000 $
Nebula — ok. 7700 £
Miss C.O.C.O. — 355 $
Wystawa No Discipline Rona Arada, MoMA, 2009
Louise Campbell, Prince Chair, 2002, wyprodukowane przez HAY, Dania (2006); Bertjan Pot, Marcel Wanders, Carbon Chair, 2004, produkcja Moooi
Greg Lynn, Fotel Ravioli, 2005, produkcja Vitra, Inc.
Konstantin Grcic, Krzesło MYTO, 2007; Marcel Wanders, Krzesło pokryte węlami, 1996, produkcja Cappellini S.p.A.
Patricia Urquiola, Antibodi Chaise, 2006, produkcja Moroso S.p.A.
Philippe Starck, Krzesło Miss C.O.C.O.,1998, wyprodukowane przez Cassina, USA
Campana Brothers, Corallo Chair, 2006, produkcja Edra
Patric Jouin, Stolik ONE_SHOT, 2006, produkcja Materialise; Mario Botta, Lampa Shogun Tavolo, 1986, wyprodukowana przez Artemide S.p.A.
Hella Jongerius, Kolekcja naczyń Beads and Pieces, 2006. produkcja Artecnica, Inc.
Zaha Hadid, Sztućce, 2007, produkcja WMF
Robert Venturi, Krzesło Queen Anna, 1984, produkcja Knoll International, 1989; Ettore Sottsass, Stół Ivory, 1985, produkcja Memphis
Ingo Maurer, Żyrandol Porca Miseria, 1994, wyprodukowany przez Ingo Maurer GmbH; Ingo Maurer, Żyrandol Porca Miseria, 1994, wyprodukowany przez Ingo Maurer GmbH
Wystawa mebli Jana Kurzątkowskiego w Łodzi w salonie Iker
Przedstawiamy Państwu prezentację wybranych mebli Jana Kurzątkowskiego, jednego z najwybitniejszych twórców polskiego designu w XX wieku. Pretekstem jest wystawa jego projektów mebli, która ma miejsce w nowo otwartym salonie mebli Iker w Łodzi.
Korzystając z tej okazji, chcemy podkreślić nowy wątek związany z funkcjonowaniem rynku mebli designerskich. O ile w prezentacji amerykańskiej pokazujemy wytwory , które aktualnie można kupić w sklepie i równocześnie oglądać w muzeum, o tyle prezentacja z salonu Ikera jest przykładem odmiennej, ale równie interesującej strategii.
W przestrzeni marketingowej wystawiono tam unikalne, a można wręcz powiedzieć — muzealne obiekty. Wystawa, która do tej pory mogła mieć miejsce jedynie w galerii bądź muzeum, pojawiła się w salonie sprzedaży mebli.
Okazuje się, że w globalnej gospodarce wolnorynkowej przenikanie się przestrzeni sztuki i rynku ma miejsce coraz częściej i jest coraz bardziej oczywiste. Współpraca firmy Iker z Muzeum Narodowym w Warszawie jest tego najlepszym dowodem.
Przedstawiamy Państwu prezentację wybranych mebli Jana Kurzątkowskiego, jednego z najwybitniejszych twórców polskiego designu w XX wieku. Pretekstem jest wystawa jego projektów mebli, która ma miejsce w nowo otwartym salonie mebli Iker w Łodzi.
Korzystając z tej okazji, chcemy podkreślić nowy wątek związany z funkcjonowaniem rynku mebli designerskich. O ile w prezentacji amerykańskiej pokazujemy wytwory , które aktualnie można kupić w sklepie i równocześnie oglądać w muzeum, o tyle prezentacja z salonu Ikera jest przykładem odmiennej, ale równie interesującej strategii.
W przestrzeni marketingowej wystawiono tam unikalne, a można wręcz powiedzieć — muzealne obiekty. Wystawa, która do tej pory mogła mieć miejsce jedynie w galerii bądź muzeum, pojawiła się w salonie sprzedaży mebli.
Okazuje się, że w globalnej gospodarce wolnorynkowej przenikanie się przestrzeni sztuki i rynku ma miejsce coraz częściej i jest coraz bardziej oczywiste. Współpraca firmy Iker z Muzeum Narodowym w Warszawie jest tego najlepszym dowodem.
ZAREJESTRUJ SIĘ
Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.
Zaloguj się
jeżeli już posiadasz konto.
Zobacz numery archiwalne
nr 55 Luty 2010
temat numeru:
ŁÓDŹ - NOWY JORK
< spis treści
Artykuł
Od redakcji - Artur Zaguła
Kariera w kulturze
Nowy Jork jest fascynujący - rozmowa z Marią Kornatowską, Maja Ruszkowska-Mazerant
Przemysły kultury
Przemysły kultury zmieniają dzielnice miejskie - Artur Zaguła, Maja Ruszkowska-Mazerant
Młoda kultura
Mnie wyścigi nie interesują - rozmowa z Leszkiem Bartkiewiczem, Maja Ruszkowska-Mazerant
Na marginesie
Design w muzeach - Artur Zaguła