Wywiad
Rower w rozmiarze teczki
Inspiracją do stworzenia prototypu składanego roweru jest zainteresowanie jego twórcy mobilnością i wolnością jednostki w środowisku miejskim. Artysta łączy to także z trendem miniaturyzacji, a nawet dematerializacji we wszystkich dziedzinach produkcji. Wyzwaniem dla Alessandra Belli było stworzenie pojazdu, który bezproblemowo współpracuje z ludzkim ciałem, a także jest przenośny i kompatybilny z innymi formami transportu.
Projekt Bike Intermodal to wspomagany elektrycznie rower, który składa się do rozmiaru teczki i waży tylko 7,5 kg. Można go łatwo transportować i przechowywać. Nie trzeba zostawiać roweru bez opieki – wniesiony do kina czy restauracji zajmie tyle miejsca, co skrzynka o rozmiarach 50 × 40 × 15 cm. Części prototypu w pełni nadają się do recyklingu, więc rozwiązanie to nie jest szkodliwe dla środowiska. Firma projektująca, zamiast skuterów, deskorolek i innych pojazdów, wybrała rower, ponieważ jest on najbardziej przystępny dla wszystkich typów użytkowników – praktycznie każdy na pewnym etapie życia uczy się jeździć na rowerze.
O sposobie na sukces, na który skazany jest dobry design, mówi Alessandro Belli z Tecnologie Urbane twórca pomysłu nagrodzonego prestiżową włoską nagrodą dla innowacji Premio Gaetano Marzotto.
Wizualizacja roweru
Prototyp roweru powstał w interdyscyplinarnym partnerstwie. Kto był inicjatorem tego przedsięwzięcia?
Inicjatorem była firma projektująca w Mediolanie i Florencji „Tecnologie Urbane”.
Kto odpowiada za wizualną część przedsięwzięcia, a kto za technologiczne rozwiązania – i które są tak naprawdę ważniejsze?
Obecnie żaden produkt nie może być tylko czysto funkcjonalny albo czysto estetyczny. Nasz jest typowym projektem Product Design, w którym technologia i estetyka są głęboko powiązane. Niemożliwym jest, by je rozdzielić. Jako dobre zrównoważenie formy i funkcji pozwoli użytkownikowi lepiej zrozumieć, albo dokładniej mówiąc – lepiej odczuwać, ile troski wnoszą projektanci do tego procesu. Dlatego oba aspekty zostały omówione przez jednolity zespół.
Proszę wziąć pod uwagę, że prototyp działa, ale tylko w 90% jest gotowy do produkcji. Ostatnia przepustka lepiej ujednolici formy, jak również zmniejszy wagę i złożoność. Dla głębszego zrozumienia tych kwestii należy odwołać się do Dietera Ramsa, autora dziesięciu zasad dobrego designu1.
Jesteśmy młodsi niż Mistrz Rams, ale możemy dodać jedenasty punkt: dobry design musi być też zabawą. Nasz design będzie dawał dużo zabawy!
Czy wygląd i technologia mogą przyczynić się do sukcesu bądź porażki prototypu?
Odpowiem w nawiązaniu do poprzedniej myśli – oczywiście, że tak!
Z czego wykonany jest prototyp i czy z takich materiałów będzie produkowany rower?
Konstrukcja roweru składa się głównie z elementów liniowych. Maksymalizuje to zarówno wytrzymałość i sztywność, jak i zmniejsza wagę. Wybrane materiały do produkcji są cienkie, rury ze stali są wysokiej wytrzymałości, liny żeglarskie i większe części powstały z odlewanego pod ciśnieniem magnezu. W prototypie zastępujemy frezowane aluminium CNC na magnez. Niegotowa część została wykorzystana z wyjątkiem śrub, pasów transmisyjnych i szprychy przedniego koła, obręczy i opon. Zaprojektowaliśmy i zrobiliśmy wszystko inne – nawet siedzenie, piasty, hamulce hydrauliczne i przekładnie. Tylna opona także została wykonana na zlecenie naszych specyfikacji.
Ile osób brało udział w stworzeniu prototypu? Jak zarządza się takim międzynarodowym zespołem?
Zespół to około trzydzieści osób: projektantów, inżynierów, ekspertów w ergonomii, elektronice, silnikach elektrycznych.
Ile będzie kosztował rower w sprzedaży detalicznej?
Od 500 do 1500 euro – w zależności od dołączenia silnika, biegów lub innego opcjonalnego sprzętu.
Czym zdaniem autorów przedsięwzięcia rower wygra z konkurencją?
Nasz projekt ma wiele zalet pod względem łatwości użytkowania. Żaden konkurent nawet nie zbliżył się do naszych specyfikacji, zwłaszcza w zakresie rozmiaru, lekkości i ogólnego zaawansowania inżynieryjnego, co z kolei przekłada się na bardziej beztroską niezawodność i mniejszą konserwację. Ponadto nasza wycena jest taka, jak u konkurencji. Dlatego mamy powód sądzić, że odniesiemy wystarczający sukces.
Gdzie rower będzie produkowany? Prototyp powstał w Europie – czy wymogiem jest również, aby jego produkcja odbywała się w Europie? Czy możemy liczyć, że zarówno pomysł, jak i miejsca pracy związane z jego produkcją pozostaną właśnie tu?
Komisja przestrzega wszystkich międzynarodowych umów o wolnym handlu – nie ma restrykcji na temat wykorzystania wyników przeprowadzonych badań. To sprawia, że większość wartości generowanej zostanie tutaj jako „stworzona w Europie” – jest to naszą silną wartością.
Nasz projekt nie opiera się na żadnej z obecnie importowanych dostaw łańcuchów rowerowych. Rower jest przeznaczony do produkcji w wysoko zautomatyzowanych, kapitałochłonnych, motoryzacyjnych fabrykach, które nie zależą od dalekowschodnich niskich płac. W związku z tym należy wiedzieć, że większość wartości z łańcucha we współczesnej branży rowerowej jest poza Europą, ponieważ europejski przemysł rowerowy – z jedynym wyjątkiem super sportowego segmentu – składa się z operacji montażowych o niskiej wartości dodanej. Mamy nadzieję, że w związku z tym nasz projekt rzeczywiście przyniesie udział wartości w produkcji rowerów.
Ze swojego doświadczenia mogę jedynie uwzględnić Europejski Program Badań i Innowacji Horyzont 2020, wyrażający wysoki poziom opieki (jak w dobrym designie wspomnianym powyżej) w celu poprawy warunków gospodarczych, naukowych i społecznych w całej Europie. Oznacza to, że proces potrzebny do ubiegania się o dotacje jest coraz łatwiejszy i że zespoły, które otrzymują dotacje, są wspierane na wiele sposobów – od bardzo czułej infolinii telefonicznej, po każdy inny aspekt w celu zapewnienia sprawnego zarządzania i stworzenia porozumienia w zespole.
ZAREJESTRUJ SIĘ
Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.
Zaloguj się
jeżeli już posiadasz konto.
Zobacz numery archiwalne
nr 79 Maj 2014
temat numeru:
PROTOTYPY
< spis treści
Od redakcji
W numerze
Wywiad
Rower w rozmiarze teczki - rozmowa z Alessandro Belli z Tecnologie Urbane
Prezentacja
Young Design 2014
Kariera w kulturze
Od zabawy klockami LEGO do prototypowania - wywiad z Vincentem Sällem
Przemysły kultury
Spirula – muzyka 3D - wywiad z Ondra Chotovinsky, Akemake