Warsztaty
Bądź szybki, bo przepadniesz!
Mieszkamy w brzydkim kraju. To spadek po szarej, zuniformizowanej rzeczywistości PRL-u. Utraciliśmy umiejętność odróżniania rzeczy ładnych od brzydkich, poczucie estetyki, które kiedyś przekazywane było z pokolenia na pokolenie, dziś w ogóle nie jest pielęgnowane.
Pisał o tym w „Gazecie Wyborczej” w artykule Dlaczego tak brzydko Michał Stefanowski z warszawskiej ASP: „Mieszkania w Skandynawii wyposażone są w świetnie zaprojektowane meble, takie same można zobaczyć w siedzibach urzędów. Przykład idzie z góry. Proste, dobrze zaprojektowane przedmioty to oferta większości tamtejszych sklepów. Nawet gdyby chcieli, Skandynawowie mieliby problem z kupieniem brzydkich rzeczy”. My takich problemów nie mamy. Zagubieni w świecie kiczu i tandety naśladujemy innych i wybieramy najgorsze wzory. Estetycznej wrażliwości trzeba uczyć, a nasz system edukacji – restrykcyjny, oparty na nauczaniu, a nie na inspirowaniu – jest do tego kompletnie nieprzygotowany. Reklama zewnętrzna pełni rolę elementarza w estetycznej edukacji Polaków. W „gorszych dzielnicach” plakaty są niekiedy jedynym znakiem nowoczesności i dostatku, dlatego budzą agresję sfrustrowanych blokersów, ale pozwalają także – jak telenowela – marzyć o innym, lepszym świecie. Niestety, nasza reklama zewnętrzna bardzo często jest zła. Dobry plakat musi godzić żądania klienta z intuicją artysty. Ale w Polsce to klienci niepodzielnie rządzą rynkiem reklamy. Wydaje im się, że wiedzą lepiej – i błądzą. Rezultatem są projekty brzydkie, nieczytelne, produkowane seryjnie, kompletnie skomercjalizowane. Mijane przez odbiorcę z obojętnością.
Takie plakaty oglądamy na naszych ulicach.
Czym plakat nie jest
Czy nie lepiej przemawia do wyobraźni „55 milionów dolarów” niż „55.100.497 USD”? Tekst jest słabo czytelny, zakończony nieporadną i niezrozumiałą informacją: „9.01.2005 PORAZ 13 TY“.
Bądź szybki, bo przepadniesz!
Afisz reklamuje prestiżowe wydarzenie muzyczne, zatem i liternictwo miało być wyjątkowo „artystyczne”. Niestety, jest pretensjonalne i nieczytelne.
Mniej znaczy więcej
Plakat nie jest reklamą telewizyjną. Nie pomoże tu nawet dobra robota grafików.
Ale to za mało, gdy plakat jest tylko prosty i czytelny. Duszą każdego dobrego projektu jest pomysł. Gdy nie ma pomysłu, nie warto zabierać się za pracę. Graficy powinni bezwarunkowo kierować się zasadą: „Najpierw pomyśl, potem projektuj“. Plakat musi budzić emocje, zabawiać, popisywać się zręcznością, zaskakiwać – tylko wtedy zostanie zapamiętany. Nie wolno jednak zapominać, że plakat stanowi również formę dialogu z odbiorcą, któremu należy zostawić miejsce na zastanowienie i dedukcję.
Plakat nie jest reklamą prasową. Z większej odległości trudno rozpoznać reklamowany produkt i jego markę. Nie ma tu również miejsca na wyrafinowaną zabawę typografią.
Plakat nie zastępuje reklamy w miejscu sprzedaży. Ocenę dobrej kampanii obniża natręt: „nowa butelka na wynos“. Brzmi to tak: „i tu Tymbark, i tam nowa butelka na wynos“.
„Psy górą” to udany projekt. Na plakatach są tylko wielkie zdjęcia sympatycznie rozleniwionych zwierząt, które odpoczywają „po jedzeniu”. Takie zdjęcia muszą rozczulić każdego miłośnika czworonogów i skutecznie zachęcić go do zrobienia swemu przyjacielowi przyjemności — kupienia reklamowanej karmy.
Autor jest grafikiem, profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Pełni funkcję kuratora Galerii Plakatu AMS. http://www.galeria.ams.com.pl
Artykuł prezentowany w dziale warsztaty jest odautorskim skrótem artykułów, które pierwszy raz publikowane były w rubryce Galeria Plakatu AMS w miesięczniku Brief.
ZAREJESTRUJ SIĘ
Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.
Zaloguj się
jeżeli już posiadasz konto.
Zobacz numery archiwalne
nr 11 Sierpień 2005
temat numeru:
PLAKAT
< spis treści
Artykuł
"Podziel się sukcesem"
Prezentacja
Konkurs Galerii Plakatu AMS
Kariera w kulturze
Jestem w każdym mieście! - rozmowa z Jerzym Skakunem
Przemysły kultury
Kulturalna reklama - Maciej Mazerant
Warsztaty
Bądź szybki, bo przepadniesz! - prof. Janusz Górski
Młoda kultura
Tworzę nową wartość! - rozmowa z Jakubem Stępniem
Na marginesie
Łódzkie rewitalizacje - Wiesław Kaczmarek