Warsztaty
Sztuka dziecka
Warsztaty przygotowane dla dzieci w ramach Festiwalu Sztuki Małego Dziecka prowadzone były przez Katarzynę Szymanek-Zagułę z Pracowni Historii Sztuki w Centrum Zajęć Pozaszkolnych nr 1 w Łodzi z siedzibą w Muzeum Sztuki.
Czas radości
9 stycznia 2004 r.
Szkoła Podstawowa nr 152, kl. III a
Dzieci w galerii Muzeum Sztuki potrafią znakomicie odszukać dzieła malarskie o dobrym, radosnym ładunku emocjonalnym, wyrażonym nie tylko w sposób przedstawiający, ale również abstrakcyjny, np. dzięki zestawieniu ze sobą czystych, nasyconych i kontrastujących barw.
Czy można zatrzymać czas?
9 grudnia 2003 r.
Przedszkole Miejskie nr 38 w Łodzi
Koncepcja wszystkich trzech poniższych warsztatów plastycznych przeprowadzonych w ramach festiwalu „podróżujemy...” oparta została na próbie skonfrontowania dzieci z wystawą Karola Hillera. Obrazy abstrakcyjne lub bliskie abstrakcji nadawały się świetnie do uruchomienia dziecięcej fantazji.
Podróż Odyseusza
3 grudzień 2002 r.
W warsztacie wykorzystałam szereg obrazów. Na przykład „Deszcz” i „Kompozycja abstrakcyjna” posłużyły do zilustrowania opowieści o straszliwym sztormie, który zepchnął załogę Odyseusza w kierunku wyspy Lotofagów. Wydarzenie na wyspie pomógł zilustrować obraz „Kwiat”, przedstawiający ogromny lotos z odłamanym płatkiem. Dzieci po wysłuchaniu opowieści i obejrzeniu zaprezentowanych im obrazów, podzielone na siedem grup, malowały wybraną przez siebie przygodę Odyseusza. W warsztatach wprowadzony został element wspólnej pracy i zabawy. Kiedy dzieci tworzyły swoje dzieła, chwyciłam za pastele i na ogromnym szarym papierze nakreśliłam schematycznie plan podróży naszego bohatera. Ta swoista mapa miała na celu pomóc dzieciom w chronologicznym ułożeniu całej historii ponownie. Z wielkim zaangażowaniem dzieci pracowały, a potem odszukiwały na planie miejsce, na którym mogły położyć swoją ilustrację przygody. Na zakończenie wszyscy usiedliśmy w kręgu, w środku którego leżały barwne prace, a dzieci opowiadały własną wizję przygody starożytnego bohatera, z prawdziwym zainteresowaniem podziwiając prace kolegów.
Mapa podróżnika
7 stycznia 2003 r.
Warsztat rozpoczęła rozmowa na temat mapy: co to jest, do czego służy, kiedy jest nam potrzebna? Dzieci obejrzały różne ilustracje map. Odczytywały na nich znaki gór, jezior i rzek. Następnie każde dziecko wylosowało kartę z fragmentem pejzażu. Interpretowały je jako kamienistą plażę, piaszczysty brzeg rzeki, wyspę na morzu itp. Dzieci obejrzały także obrazy Karola Hillera, w taki sposób jakby były podróżnikami, poruszającymi się po tajemniczym terenie. Obrazy wykorzystywały jak mapę, odczytując ją, opowiadały gdzie teraz się znajdują. Druga część warsztatów polegała na plastycznym przedstawieniu własnej mapy podróżnika. Dzieci pracowały w niewielkich grupach. Stworzyły mapy nieba, podziemnego labiryntu prowadzącego do ukrytego w skale skarbu, drogi prowadzącej do tajemniczej wyspy na rozległym morzu itp. Potem opowiadały o swoich przygodach, prowadząc nas palcem po mapie.
Podróż
11 luty 2003 r.
ZAREJESTRUJ SIĘ
Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.
Zaloguj się
jeżeli już posiadasz konto.
Zobacz numery archiwalne
nr 14 Listopad 2005
temat numeru:
SZTUKA DZIECKA
< spis treści
Prezentacja
KALIMBA
Analiza
Dziecko i sztuka - Artur Zaguła
Kariera w kulturze
Alternatywa dla świata plastiku - rozmowa z Natką Luniak
Przemysły kultury
Kultura vs. My Littly Pony - Maciej Mazerant
Warsztaty
Sztuka dziecka - Katarzyna Szymanek-Zaguła
Młoda kultura
Kolorowa godzinka