Artykuł
Wprowadzenie
Awangarda z zasady sprzeciwia się typowo komercyjnym wartościom, włączając konsumpcjonizm. Prowokacyjny charakter tego numeru wynika rówznież z faktu, że koncepcja ta nie opisuje już rzeczywistej sztuki. W 1970 roku postmoderniści ogłosili śmierć modernizmu a także awangardy. W związku z tym nasze pytanie brzmi: czy zmarły naprawdę powstał zmartwych? Być może, jak chce tego Habermas, awangarda i modernizm są niedokończonymi projektami i nigdy tak naprawdę nie umarły? Może w postmodernistyczna, multikulturalna i ceniona na świecie awangarda jest jednym z wielu produktów kultury współczesnej stojącej razem z ideami artystycznymi? Zadajemy więc jeszcze jedno pytanie: czy awangardę można dobrze sprzedać?
Nie wiemy czy powinniśmy odpowiedzieć na te pytania twierdząco czy przecząco, a może nie powinniśmy na nie odpowiadać wcale? Wydaje się jednak właściwe, aby poruszyć temat, który nie jest oczywisty i pozostaje otwarty na nowe interpretacje.
Zobacz numery archiwalne
nr 25 Październik 2006
temat numeru:
AWANGARDA
< spis treści
Artykuł
Wprowadzenie
Prezentacja
Janek Simon
Kariera w kulturze
Porozumienie dusz - rozmowa z Agulą i Tomem Swobodą
Przemysły kultury
Awangardowe wynagrodzenie - Artur Zaguła
Warsztaty
Tworzyć i żyć - Maciej Mazerant
Młoda kultura
Coś nowego - rozmowa z Jankiem Simonem
Na marginesie
Awangarda - rozmowa z kuratorem Pawłem Jarockim