Magazyn "Purpose" rozpoczął współpracę z portalem Kariera.com.pl (Grupa Modus). Jednocześnie stał się patronem branży "media, kultura, sztuka". Mamy nadzieję, że dzięki tej współpracy czytelnicy naszego czasopisma będą mogli dowiedzieć się więcej o technicznej stronie rynku pracy w szerokim znaczeniu, a od nowego roku - na bieżąco śledzić nowe artykuły w "Purpose" dotyczące tematyki rynku pracy.

Co to znaczy ‘kariera’?

Ewelina Noga: Dla każdego ‘kariera’ znaczy coś innego. Podejście do tego pojęcia jest bardzo subiektywne, zależne od tego, czego tak naprawdę oczekujemy i jakie cele chcemy osiągnąć w życiu zawodowym. „Kariera to droga profesjonalnego rozwoju, którą człowiek ma zamiar przejść w życiu zawodowym”. Każdy człowiek ma prawo do innego spojrzenia na swoją ścieżkę kariery. Działania, które podejmujemy, realizując projekty w ramach GRUPY MODUS, mają na celu rozwijanie pozytywnego wizerunku pojęcia ‘kariera’, kojarzonymi z takimi sytuacjami, jak awans, profesjonalizm czy rozwój. Kariera nie jest już jednoznaczna z zarobkami równymi zarobkom prezesów największych spółek. Oznacza rozwój osobisty wynikający z rozwijania swoich talentów i realizacji drogi zawodowej zgodnie z własnymi preferencjami, predyspozycjami, oczekiwaniami.

Dla kogo powstał portal Kariera.com.pl i w jakim celu?

E.N.: Kariera.com.pl to serwis dla osób poszukujących informacji na temat szeroko pojętej edukacji, kariery, stypendiów, praktyk, staży i pracy. Serwis ma szereg elementów, które ułatwiają bezpłatny dostęp do najważniejszych i wyczerpujących informacji związanych z karierą, rozwojem, rynkiem pracy w kraju i za granicą (artykuły, poradniki, analizy, raporty, rankingi, bazy tematyczne, Mapa Inwestycji). Filarem serwisu są treści dotyczące własnego rozwoju, informacje poradnikowe -- jak szukać pracy i jak ją zdobyć. Informacje o zawodach przyszłości, najnowszych tendencjach i trendach, codzienna dawka wiadomości ze świata biznesu i gospodarki, informacje o zbliżających się wydarzeniach, w których warto wziąć udział (Kalendarium wydarzeń) oraz kompetentny opis sytuacji w branżach (finanse i bankowość; FMCG; handel i sprzedaż, inżynieria i technologia, marketing, reklama i PR, medycyna i farmacja; human resources, prawo i konsulting; przemysł; sektor publiczny; telekomunikacja; media, kultura, sztuka; transport i logistyka; turystyka i hotelarstwo; outsourcing).

Staramy się być „GPS’em kariery”, użytecznym narzędziem, które prowadzi użytkownika, pokazuje, co i kiedy robić, żeby nie stracić ani miesiąca na swej drodze do kariery i własnego rozwoju. Serwis jest przedłużeniem publikacji (Informator Kariera, branżowe magazyny „KARIERA”), które skierowane są do studentów i absolwentów, wszystkich aktywnie szukających pracy i myślących o własnym rozwoju.

A jakie jest zainteresowanie portalem? Kim są odbiorcy?

E.N.:
Serwis Kariera.com.pl rozwija się z dnia na dzień. Liczba zarejestrowanych użytkowników przekracza 15 tysięcy. Zawartość serwisu obejrzały już ponad 3 miliony osób i liczba ta szybko rośnie. Odbiorcami jest szeroka grupa osób, które wraz z nami rozwijają się i zmieniają swój status zawodowy. Najmłodszymi, bazowymi odbiorcami są aktywni studenci i absolwenci poszukujący praktyk, staży, pracy, możliwości dokształcania się i zdobycia dodatkowych kwalifikacji. To również członkowie i pracownicy biur karier i organizacji studenckich. Z biegiem czasu grupa ta naturalnie przekształca się w pracowników oraz pracodawców. Również dla nich mamy ciekawą ofertę oraz zasób informacji w serwisie. W końcu sporą grupę odbiorców stanowią pracownicy działów HR firm i pracownicy agencji rekrutacyjnych.

Na Państwa stronie można przeczytać następujący cytat: „Jeśli chcesz dostać pracę, musisz stworzyć większą wartość niż koszty swojego zatrudnienia” (Jeffry J. Fox). Jak należy go rozumieć?

E.N.: Najprościej wyjaśnić to w bardzo obrazowy sposób: jeżeli pracodawca co miesiąc w zamian za moją pracę daje mi samochód osobowy, to ja powinienem mu co miesiąc oddawać ciężarówkę. Oczywiście jest to wartość, która nie przychodzi z dnia na dzień. Początkujący pracownik na początku jest dla pracodawcy głównie kosztem. Inwestycja opłaca się, jeżeli pracownik - który ma możliwość rozwoju własnych zdolności i talentu, a przy tym jest entuzjastycznie nastawiony i zmotywowany do pracy w firmie - rozwija się wraz z kolejnymi powierzonymi mu zadaniami.

W jaki sposób można więc znaleźć wymarzoną pracę?

E.N.: Większość studentów marzy o rozpoczęciu po studiach pracy w najlepszych firmach w kraju. Dla jednych jest to początek drogi do awansu na kolejne szczeble kariery w strukturze danej firmy, z kolei inni chcą uczyć się od najlepszych, aby dzięki zdobytemu doświadczeniu rozpocząć działalność na własny rachunek. Podstawą jest wiedza o tym, co chcę osiągnąć w życiu. Osoby twierdzące, że mogą robić wszystko, przez potencjalnych pracodawców uważane są za zdesperowane lub niezdecydowane. Pomaga świadomość kilku celów, które chcielibyśmy w życiu osiągnąć, stanowisk, do których chcielibyśmy dojść, do których moglibyśmy się dopasować. Już podczas studiów warto sprawdzać się w projektach, kształtować umiejętności, które wiążą się z oczekiwanym stanowiskiem. Aktywność w organizacjach studenckich, kołach naukowych, praktyki, staże, realizacja projektów w ramach wolontariatu mogą bądź upewnić nas w tym, czy posiadamy cechy, które są wymagane na wymarzonym stanowisku, bądź też uświadomić nam to, że ich nie mamy.

Praktyka czy aktywny udział w projektach pozwalają nam sprawdzić się w okolicznościach, które będziemy spotykali w swoim życiu zawodowym. Świadomość własnych niedoskonałości pozwoli nam na ich poprawę, na poznanie własnych zdolności czy talentów, pozwoli na zaprezentowanie ich w cv czy rozmowie kwalifikacyjnej. Referencje, które uzyskamy, uwiarygodnią nas w oczach przyszłego pracodawcy, dadzą mu pewność, że świadomość własnych atutów nie wynika tylko i wyłącznie z naszego wyobrażenia o sobie, ale jest wynikiem doświadczenia. Warto regularnie zaglądać na strony internetowe pracodawców, którzy nas interesują, sprawdzać, jakie są ich oczekiwania i kryteria rekrutacji.

Warto uczestniczyć w targach pracy i kariery, w spotkaniach z pracodawcami czy dniach otwartych drzwi w firmach. Warto podczas takich rozmów przedstawić się, swoje kwalifikacje i dopytać przedstawicieli firm, jakich osób szukają, na co zwracają szczególną uwagę, jakie cechy powinniśmy rozwinąć. Obecnie coraz częściej stajemy wobec sytuacji, w której to praca znajduje człowieka. Liczne grono pracowników agencji doradztwa personalnego śledzi rynek w poszukiwaniu specjalistów czy ludzi mających doświadczenie w realizacji konkretnych projektów. Aby jednak być zauważonym przez takich doradców, musimy istnieć w sieci. Rozbudowane profile w portalach społecznościowych, szeroki krąg znajomych i siatka kontaktów osób, z którymi współpracowaliśmy również nie jest bez znaczenia.

A w jaki sposób znaleźć wymarzonego pracownika?

E.N.: Tak naprawdę nie ma idealnych kandydatów, są jedynie kandydaci idealnie spełniający wymogi danego stanowiska. W obecnych czasach każdy pracodawca życzy sobie mieć pracownika przywiązanego do firmy. Związanego z firmą nie tylko finansowo, ale również mentalnie. Utożsamiającego się ze strategią i kulturą organizacji, w której spędza jedną trzecią doby. Od kandydatów oczekuje się dobrego wykształcenia, wiedzy merytorycznej oraz bogatych doświadczeń zawodowych. Postęp wiedzy jest ogromny, warunki otoczenia zmieniają się szybko i jedynie ci, którzy potrafią się do nich dostosować, odnaleźć w nowej rzeczywistości, mają szansę na sukces. Z tego powodu wypatrywane są osoby, które mają realne cele, są otwarte na zmiany i łatwo dostosowują się do nich, łatwo nawiązują relacje z innymi i potrafią pracować w zespole.

Jeśli weźmiemy pod uwagę to wszystko, czego pracodawca oczekuje od pracownika oraz nowe wyzwania stawiane przed rynkiem pracy, powinniśmy łatwo wywnioskować, co musi zapewnić pracodawca, aby takiego pracownika zdobyć. Wykształcony, utalentowany pracownik zatrudni się w firmie, w której nie tylko będzie mógł dobrze zarabiać, ale w której będzie mógł się rozwijać i szlifować swój talent. W tym celu firmy wybierają coraz bardziej przemyślane i ciekawe strategie mające zachęcić kandydatów do aplikowania. Standardem stało się już uczestniczenie w targach pracy, spotkaniach ze studentami na uczelni, kreowanie wizerunku firmy jako lidera na rynku pracy pod względem atrakcyjności oferty skierowanej do studentów i absolwentów, poprzez obecność w publikacjach, przewodnikach czy stronach internetowych. Coraz więcej firm decyduje się na organizację dni firm na uczelniach lub dni otwartych drzwi w firmach. Wzrasta również liczba typowo studenckich wydarzeń sponsorowanych przez potencjalnych przyszłych pracodawców. Wszystkie te działania mają na celu zaistnienie w świadomości potencjalnych pracowników, zaprezentowanie siebie jako atrakcyjnego pracodawcy, pokazanie szans rozwoju i możliwości zdobycia nowych umiejętności.

Coraz więcej firm decyduje się również na organizację lub współorganizację warsztatów dla studentów. Projekty te mają na celu przybliżenie potencjalnym pracownikom specyfiki pracy w zawodzie, zaprezentowanie najnowszych trendów czy, w niektórych przypadkach, wspólną realizację ciekawych projektów. Pracownik ma oczekiwanie nie tylko finansowe, w miejscu pracy potrzebuje również uwagi, szczerości, przyjaznej atmosfery, indywidualnego traktowania i perspektyw. Jasno sprecyzowana ścieżka kariery i awansu, zorganizowany program rozwoju talentów w firmie i system wynagrodzeń odpowiedni z wynikami pracownika stanowią to, czego teraz oczekują młodzi pracownicy.

Wiele osób marzy o wielkiej karierze. Od czego powinni zacząć i o czym muszą pamiętać?

Danuta Kowalczyk: Każdy karierę wyobraża sobie inaczej. Subiektywne odczucie decyduje o tym, czy chcemy poszukiwać uznania, poklasku, a może pieniędzy. Zależnie od indywidualnych celów każdy obiera drogę ku jego realizacji. Nie ma jednak prostego przepisu na tzw. sukces. Jedni zaczynają wcześnie rozwijać swoje talenty - poprzez ćwiczenia, warsztaty, odpowiednie szkoły. W wielu profesjach jest to niezbędne, szczególnie w tych związanych z muzyką, gdy trening pozwala doszlifować talent, dać mu odpowiedni warsztat. Ale jeśli ktoś nie ma wrodzonych umiejętności, to ćwiczenia nie uczynią z niego wirtuoza. Najważniejsze, by mieć pasję i ją rozwijać. Nie poddawać się i próbować. Wielu artystów wspomina, że gdy wyrzucano ich drzwiami, to wracali oknami - jest w tym logika, ale najważniejsze, że jest w tym konsekwencja. W każdym zawodzie ważne jest, by pierwsze zniechęcenie lub problemy pokonać i działać dalej. Nie każdy od razu zrobi oszałamiającą karierę, ważne by nie zatracić sensu, celu i swoich marzeń. Warto patrzeć na marzenia, jak na plany do realizacji. Szukać dróg do ich spełnienia. Istotna jest też otwartość na nowe - wyzwania, kontakty, ludzi. Trzeba słuchać bardziej doświadczonych i nie pozwolić zabić w sobie entuzjazmu.

Jak zacząć? Jednych rodzice już od najmłodszych lat wysyłają do szkół różnego rodzaju, ale nie zawsze daje to zamierzony efekt. Dzieci się sprzeciwiają i tracą zapał do czegoś, co jest dla nich obowiązkiem. Inni zaczynają później, gdy spotykają się z różnymi zajęciami, korzystają z okazji, jakie przynosi im życie. Jeszcze inni dopiero po przejściu na emeryturę rozpoczynają tzw. karierę w jakiejś dziedzinie. Innych świat docenia dopiero po śmierci. Pamiętać trzeba o jednym - nie przegapiać szans, jakie daje życie i robić to, co sprawia nam przyjemność. Prędzej czy później pojawią się efekty, a często mogą one przerosnąć oczekiwania. Może być trudno na początku, ale nikt nie obiecywał, że będzie łatwo - ważne, by nie zapomnieć, czego się chce i robić to, co cieszy.  

Czy rynek pracy potrzebuje ludzi przedsiębiorczych? I co to znaczy być przedsiębiorczym?

E.N.: Zdecydowanie tak. Rynek pracy potrzebuje ludzi przedsiębiorczych. Transformacja naszej polskiej gospodarki oraz jej integracja z gospodarką europejską wymagają na nas, społeczeństwie wykształcenie konkurencyjnego, kompetentnego, innowacyjnego, a przede wszystkim przedsiębiorczego człowieka. Człowieka przedsiębiorczego, czyli takiego, który ma inicjatywę, pomysłowość i innowacyjność. Ludzie kreatywni i odważni są najczęściej najlepszymi przedsiębiorcami. Dobry pomysł i jego szybka realizacja dają najlepsze rezultaty. W Polsce ludzie przedsiębiorczy muszą posiadać dodatkową umiejętność działania w środowisku administracyjnym, mieć cierpliwość do procedur załatwiania spraw w urzędach.

Jako społeczeństwo mamy duże zaległości w zakresie edukacji o funkcjonowaniu mechanizmu rynkowego. W starym systemie edukacji nie było miejsca na tak ważne umiejętności biznesowe, jak komunikacja międzyludzka, umiejętność rozwiązywania konfliktów czy negocjacji. Dziś są to kluczowe umiejętności decydujące o konkurencyjności człowieka i sukcesie w działalności gospodarczej. To również wszelkie inicjatywy mające na celu wykształcenie umiejętności pisania odpowiedniego cv czy autoprezentacji. Obecnie w kraju istnieje wiele inicjatyw, które za podstawę swojej działalności mają edukację na rzecz przedsiębiorczości. Biura karier, organizacje studenckie, specjalne szkoły, ale również inne organizacje, takie jak chociażby prężnie działająca sieć Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, liczne konkursy i projekty mające na celu kształtowanie cech przedsiębiorczości już od najmłodszego wieku - wszystko to sprawia, że z roku na rok przedsiębiorczość wśród Polaków wzrasta.

Być przedsiębiorczym to wiedzieć, jak żyć. To posiadać cechy, które pomogą nam zrealizować cele naszego życia. Wśród cech osób przedsiębiorczych wymienia się chociażby takie, jak inicjatywę, chęć do pracy, kreatywność, asertywność, pewność siebie, samodyscyplinę, odpowiedzialność, umiejętność podejmowania decyzji i komunikatywność. To również cechy pracowników, którzy są teraz najliczniej poszukiwani. Otwarty na nowe wyzwania, chętny do zdobywania wiedzy i nowych umiejętności, komunikatywny, umiejący pracować w zespole. Jednym słowem rynek pracy potrzebuje pracowników przedsiębiorczych. Co więcej, są oni najbardziej poszukiwanymi pracownikami.