Felieton
Tworzyć na nowo, czy rewitalizować?
Korzyścią rewitalizacji produktu czy całej działalności firmy jest przede wszystkim jej historia, dotychczasowa działalność, tożsamość i ogólne know-how. Przy tworzeniu od nowa nie możemy się do tego odwoływać, możemy odnieść się jedynie do ewentualnego doświadczenia osób pracujących wcześniejszych w innych firmach. Chociaż pojęcie ‘rewitalizacja’ odnosi się w szczególności do zmian, których celem jest nadanie budynkom i obiektom kształtu najbliższego ich pierwotnemu stanowi, często z jednoczesnym przypisaniem im nowoczesnych funkcji, to termin ten można odnieść również do przedsiębiorstw.
Rewitalizacją w takim rozumieniu nazywać będziemy ‘rebranding’ firmy, zarówno w ramach systemu identyfikacji wizualnej, jak i w zakresie zmiany oferty. W obu przypadkach warto zwrócić uwagę na to, że w przypadku rewitalizacji działamy w zakresie wcześniej istniejących struktur i staramy się dążyć do tego, aby ich nie wymieniać, a raczej je modyfikować, przystosowywać do nowych warunków. Pracownicy takiej firmy będą raczej nakłaniani do rozwoju niż wymieniani na innych, już posiadających wymagane umiejętności.
Korzystne są jednak obie opcje — zarówno rewitalizowanie, jak i tworzenie od nowa. Tworzenie nowych miejsc pracy jest wartością zwłaszcza dla osób niezwiązanych wcześniej z innymi firmami, organizacjami. Rewitalizowanie firm daje nowe perspektywy i możliwości osobom wcześniej działającym na rynku pracy.
Projektem, który najlepiej wpisuje się w pojęcie rewitalizacji przedsiębiorstw jest z pewnością Europejski Fundusz Społeczny. Został on stworzony nie tylko po to, aby redukować różnice w zamożności i jakości życia we wszystkich państwach członkowskich oraz regionach UE, ale także by wesprzeć firmy i ich pracowników oraz przygotować ich do stawienia czoła nowym, globalnym wyzwaniom.
ZAREJESTRUJ SIĘ
Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.
Zaloguj się
jeżeli już posiadasz konto.
Zobacz numery archiwalne
nr 57 Maj 2010
temat numeru:
REWITALIZACJA
< spis treści
Artykuł
Od redakcji - Redakcja Purpose
Prezentacja
Zielone podwórka
Kariera w kulturze
Bradford - od nitki do sieci - Karolina Kurek
Przemysły kultury
Wykluczamy wykluczenie - Maciej Mazerant
Warsztaty
Sant Julia de Loria w Andorze - Anne Fairfax i Richard Sammons, tłumaczenie Agnieszka Furmańczyk
Młoda kultura
Fabryki tworzą naszą tożsamość - rozmowa z założycielami stowarzyszenia Fabrykancka, Maja Ruszkowska-Mazerant
Felieton
Tworzyć na nowo, czy rewitalizować? - Ewelina Anna Noga, kariera.com.pl
Na marginesie
RE: WITALIZACJA - Paulina Szwed-Piestrzeniewicz