Państwa muzeum ma swój własny sklep z pamiątkami muzealnymi. W jaki sposób dobierają Państwo jego asortyment? Czy współpracują Państwo ze znanymi projektantami, artystami, którzy przygotowują limitowane edycje?

The Metropolitan Museum of Art: Sklep przy nowojorskim Muzeum Sztuki Metropolitan oferuje szeroką gamę reprodukcji i adaptacji opartych na kolekcji Muzeum, kolekcjach innych muzeów oraz na dziełach wypożyczonych Metropolitan Museum of Art na wystawy specjalne. Zatrudniamy menadżerów ds. rozwoju produktu, a także projektantów, aby nadzorowali rozwój naszego asortymentu. Czasem wykorzystujemy specjalistów zewnętrznych, którzy zajmują się elementami, na których my się nie znamy, a uważamy, że wzbogacą naszą ofertę.
Nasi pracownicy zajmujący się towarem spotykają się regularnie, aby podjąć decyzję o reprodukcjach opracowywanych na każdy sezon lub wystawę. Podejmowana jest ona w oparciu o dotychczasowe sukcesy, aktualne trendy, wakacyjne mody oraz tematykę wystaw. Pracujemy z kustoszami ,wspólnie opracowując pomysły. Daje nam to pewność, że adaptacje i reprodukcje są właściwe i wystarczająco precyzyjne, żeby pomóc nam „opowiedzieć historię” reprodukowanych dzieł. Każdy produkt w Muzeum jest efektem starannych badań i opinii eksperckich pracowników Metropolitan Museum, takich jak: historycy, projektanci i rzemieślnicy/wykonawcy, którzy dbają o to, aby każda reprodukcja jak najwierniej oddawała oryginał.

Muzeum Powstania Warszawskiego: Asortyment opracowujemy głównie pod kątem potrzeb młodzieży i dzieci. Na modnych wzorach czapek i t-shirtów umieszczamy nasze logo i motywy związane z Powstaniem Warszawskim. Dużą popularnością cieszą się też kubki ceramiczne, ołówki czy cukierki, ale staramy się, by także tak sztandarowe gadżety zaprojektowane były na najwyższym poziomie. Projekty przygotowują dla nas fachowcy z Muzeum Powstania Warszawskiego lub artyści, których zapraszamy do współpracy.
Przy opracowywaniu gadżetów często inspirujemy się działalnością promocyjną zagranicznych muzeów. Staramy się także inspirować pracami artystów, którzy z nami współpracują. W ubiegłym roku wyprodukowaliśmy serię „Bratki” z wykorzystaniem motywu muralu przygotowanego przez Wilhelma Sasnala (w skład kolekcji wchodził m.in. notes zamykany na gumkę, pendrive i ołówek). W naszej ofercie znajduje się również kubek z motywem muralu Jakuba Rebelki i cukierki w metalowym opakowaniu z motywem muralu Edwarda Dwurnika.

Sklep internetowy The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku

www.metmuseum.org


Czy większym zainteresowaniem cieszy się sklep na terenie Państwa Muzeum, czy w Internecie?


The Metropolitan Museum of Art: Misja sklepu z pamiątkami przy Metropolitan Museum of Art jest dwojaka. Z jednej strony chcemy stymulować docenianie sztuki i podniesienie poziomu wiedzy o niej wśród zróżnicowanych klientów. Z drugiej — generujemy przychód, który umożliwia wspieranie programów edukacyjnych Muzeum i jego zbiorów, konserwacji, badań oraz wystaw sztuki.
Z definicji wizyta w muzeum jest „doznaniem” bez względu na to, czy wejdziesz w świat antycznej Grecji i Rzymu, czy odwiedzisz wystawę współczesnego malarstwa. Poprzez produkty sprzedawane w naszym sklepie z pamiątkami próbujemy połączyć ludzi z Metropolitan Museum, ze światem sztuki oraz z doświadczeniem muzeum — w efekcie opowiadając historię. Dokonujemy tego dzięki zapewnieniu różnorodnych produktów, np. płyt CD odzwierciedlających muzykę okresów historycznych, szalików przedstawiających odpowiednie wzory i motywy lub biżuterii wykonanej z elementów artystycznych, dzieł sztuki lub obiektów turystycznych. Odwiedzającym muzeum i klientom naszych sklepów podoba się zabieranie ich doświadczeń do domu.
Internetowy The Met Store (sklep Metropolitan Museum of Art) wciąż podnosi swoje zyski, co odzwierciedla współczesne trendy handlu detalicznego, a także nasze własne wysiłki marketingowe. Nie możemy jednak udostępniać szczegółowych informacji finansowych.

Muzeum Powstania Warszawskiego: Zainteresowanie sklepem stacjonarnym jest bardzo duże — rocznie odsługujemy kilkadziesiąt tysięcy osób. Z kolei sklep internetowy ma ok. 600–700 klientów rocznie.

Na co przeznaczają Państwo środki, które udaje się pozyskać ze sprzedaży pamiątek?

The Metropolitan Museum of Art: Dochody ze sprzedaży z programów produktowych Muzeum grają ważną rolę w utrzymywaniu wysokiej jakości usług oferowanych przez nie. Program produktowy przyciąga największą możliwą liczbę zwiedzających Muzeum, dodatkowo dochody ze sprzedaży w The Met Store bezpośrednio wspierają kolekcję i program Muzeum.
Sklep The Met Store otrzymuje wsparcie od lokalnych, krajowych i międzynarodowych gości i klientów, włączając w to członków/pracowników Muzeum i entuzjastów sztuki wszystkich dziedzin.

Muzeum Powstania Warszawskiego: Wykorzystujemy je na statutową działalność Muzeum.

Intertetowy sklep Muzeum Powstania Warszwskiego

www.1944.pl


Czy więc Państwa zdaniem każde muzeum powinno posiadać swój własny sklep? Czy w dzisiejszych czasach odbiorcy sztuki, kultury rzeczywiście oczekują możliwości zabrania „kawałka muzeum” ze sobą?


The Metropolitan Museum of Art: Sklep z pamiątkami w Muzeum Metropolitan oferuje unikalne produkty, które pozwalają kupującemu lub osobie, dla której pamiątka jest kupowana, na połączenie się ze światem kultury i doświadczenie muzeum. Zakupy w sklepie muzealnym są doświadczeniem przyjemnym i edukacyjnym. Reprodukcje i adaptacje muzealne sprzyjają codziennej konsumpcji sztuki, kontaktowi z artystami i kulturami z całego świata oraz wszystkich okresów historycznych.
Osoby odwiedzające Muzeum i klienci naszych sklepów lubią zabierać swoje doświadczenia do domu. Wybór produktów powinien mieć związek z kolekcją i twoją misją, jednak możesz wyjść nieco poza „przedmiot działalności”, aby oferować produkty, które się uzupełniają i łączą temat. Poprzez oznaczenia/symbolikę i teksty masz środki komunikacji z klientem, których inni sprzedawcy nie mają.
Jeśli możliwe i praktyczne, projektowanie produktów wyłącznie dla muzeum daje możliwość na odróżnienie/odseparowanie oferty od artykułów sprzedawanych wszędzie/gdzieś indziej. Kiedy taka opcja jest niewykonalna przez brak zapasów lub koszty, zmodyfikowanie/wyeliminowanie sprzedawców „bubli” zapewni środki na tworzenie markowych produktów bez znacznych inwestycji. Wybrane zakupy z istniejących produktów także mogą być właściwe, dając większą elastyczność w ofercie szerokiego asortymentu dla klienta, jednak za cenę mniejszej unikalności/unikatowości/oryginalności.
Zalecamy także, aby zespół handlowy wypracował współpracę z kustoszami i dydaktykami w procesie planowania asortymentu i samego procesu w celu upewnienia się, że wysiłki na rzecz rozwoju są zgodne z misją muzeum.
Wreszcie, zbiór akcesoriów turystycznych z logotypem muzeum — musi być on zgodny z asortymentem sklepu oraz prezentować kolekcję muzeum. Branie pod uwagę  sprzedaży artykułów „niezwiązanych” może mieć złe skutki przy rozliczeniach podatkowych. W razie potrzeby władze muzeum powinny zająć się takimi sprawami.

Muzeum Powstania Warszawskiego: Sklepik muzealny jest bardzo ważnym elementem każdego muzeum. Niezbędnym z promocyjnego i edukacyjnego punktu widzenia.

Jakie produkty cieszą się więc największą popularnością?

The Metropolitan Museum of Art: Wśród naszych najbardziej popularnych produktów znajdują się zestawy ozdób (buty, gwiazda i płatek śniegu), karty świąteczne, zegarki artystyczne (np. zegarek „Francuski wieczór”) i herbaty, naszyjnik medalion Aretuzy, bransoleta z grecką palmetą, szal z pawim piórem Tiffany, papeteria z ważką Tiffany oraz miska z nogami.

Muzeum Powstania Warszawskiego: Największą popularnością cieszą się komiksy wydane przez Muzeum oraz gadżety, takie jak wpinki Polski Walczącej, ołówki i słodkie upominki.

Rozmawiał: Maciej Mazerant
Współpraca: Agnieszka Furmańczyk