Kariera w kulturze
Widzieć to czego nie ma
ModusDesign to międzynarodowa firma realizująca obiekty ceramiczne założona przez Marka Ceculę, dziekana wydziału ceramiki w Parsons School of Design w Nowym Jorku. Ceramika tworzona przez Modus Design daje tło dla personalnych relacji między człowiekiem a obiektem, stwarzając możliwość kreowania i ceremonii w codziennym użytkowaniu. O firmie opowiada Dagmara Kopala.
Proszę opowiedzieć o firmie Modus Design.
Modus Design powstał w 1995 roku na bazie indywidualnej działalności studia projektowania ceramicznego istniejącego od 1976 w Nowym Jorku. Inicjatorem i założycielem jest Marek Cecula, artysta, projektant, dziekan wydziału ceramiki w Parsons School of Design w Nowym Jorku. A obecnie prof. w National Colage of Art and Design w Bergen Norwegia.
Modus Design tworzy alternatywne propozycje w temacie ceramicznego produktu domowego, skupiając się na rozwijaniu nowych form i możliwości dla aranżacji “pejzażu” stołu.
Od 2001 roku firma rozszerzyła swoja działalność w Europie, szczególnie w Polsce, gdzie produkuje cześć swoich wzorów w przemyśle ceramicznym, oferując je także dla polskiego klienta.
Tworzone w ten sposób obiekty ceramiczne, zachowując indywidualne wartości estetyczne, umożliwiają poprzez szersza produkcje, dotarcie do masowego odbiorcy i podniesienie standardu domowej formy użytkowej. Projektowane kształty i formy nie tylko towarzysza życiu codziennemu, ale tez prowokują odbiorcę do wspólnej twórczości, domagając się kwiatów, owoców, potraw. Lubią być ustawiane na stołach i kredensach wedle gustów ich właścicieli.
W roku 2004 założone zostaje atelier ceramiczne w Kielcach, w którym powstają obiekty o indywidualnym charakterze, produkowane ręcznie w krótkich seriach, gdzie spójność formy i emocji manifestuje się jako unikalny obiekt funkcjonalny.
Ceramika tworzona przez Modus Design daje tło dla personalnych relacji między człowiekiem a obiektem, stwarzając możliwość kreowania i ceremonii w codziennym użytkowaniu.
Kto tworzy MD?
Centrum Modus Design oparty jest na twórczej działalności dwóch projektantów, Marka Ceculy i Dagmary Kopala i niezastąpionego asystenta naszego studia Przemka Miszczyka. Modus Design współpracuje też z innymi designerami których twórczość przekazuje wartości o charakterze zbliżonym do filozofii i estetyki Modusa.
Brali Państwo udział w konkursie ProDeco w Elle Decoration, dlaczego? Czy udział w takich konkursach jest dla Państwa dobrą promocją?
Design w dzisiejszej wersji jest ruchem uniwersalnym dążącym do stworzenia klimatu gdzie użytkowy produkt reprezentuje nowe wartości estetyczne, poparte świeża ideologia współczesnej rzeczywistości. Uzyskanie odpowiedniej pozycji która reprezentuje nasza wizje i poziom naszej twórczości wymaga dobrej reprezentacji w wiodących mediach. Tworzy to i pomaga w rozszerzeniu kontaktów z potencjalnym odbiorcom na lokalnej i międzynarodowej skali.
Jak wygląda praca nad nowymi produktami? Skąd czerpią Państwo inspiracje?
Inspiracje czerpiemy z wielu źródeł, ale twórcza i wolna działalność w naszej ceramicznej pracowni jest baza gdzie praca i eksperymentowanie otwiera nowe możliwości. Obserwacja przemieniającego się społeczeństwa i jego globalne rozeznanie podaje nam wartościowa informacje, która buduje tło do tworzenia nowego produktu.Obecnie Modus Design rozszerza swe poszukiwania w ceramicznym medium poprzez twórcze zastosowanie lokalnych minerałów oraz rozpoznanie nowych technologii ceramicznych.
Zbliżają się święta, proszę powiedzieć w jaki sposób powinniśmy udekorować świąteczny stół i co zakupić u Państwa?
Na te święta proponujemy stół pełen dobrobytu, Mamy na ta okazje nowa kolekcje pełna złota i pobłysku która oświetli każdy stół bez względu na status majątkowy właścicieli. Po obfitym świątecznym posiłku, mocna czarna kawa w małej filiżance na pozłoconym spodku. (“Dotyk Midasa”) a do atmosfery świątecznej dodajemy porcelanowe naczynie na pływającą świeczkę które rozlewa złote światło. (Pour Gold)
Proszę powiedzieć czym różni się klient w Polsce od klienta w Stanach?
Klient w Stanach jest bardziej doświadczonym i obeznanym w dziedzinie produktu design i kieruje się bardziej aspiracja estetyczno artystyczna niż zastosowaniem użytkowym i praktycznym. Rozpoznaje i szuka oryginalności i jest gotowy za to zapłacić.
Czy polska sztuka użytkowa jest rozpoznawalna za granica?
Jeszcze nie mamy modelu który by zasygnalizował charakter Polskiego design ale są początki działalności a nowe pokolenie polskich projektantów musi stworzyć i zdobyć pozycje która reprezentuje różnorodność w działalności twórczej i przekazuje współczesną orientacje w dziedzinie designu. Dzisiejsi projektanci musza wziąć za cel pokazanie rozwoju i poziomu polskiego wzornictwa na międzynarodowych targach współczesnego design i podłączyć się do globalnego ruchu w design by uzyskać rozeznanie na światowej arenie.
Czy mają Państwo jakieś rady dla młodych projektantów, którzy chcieliby zając się projektowaniem użytkowym?
Widzieć to, czego nie ma, a nie to co już istnieje.
MODUS DESIGN NOWA KOLEKCJA
Wzory zaprojektowane przez Marka Cecule i Dagmare Kopala a wykonane w polskim przemyśle porcelanowym (ceramicznym) mieszają się zgodnie z produktem unikalnym i krótko seryjnym wykonywanym w kieleckim atelier.
ZAREJESTRUJ SIĘ
Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.
Zaloguj się
jeżeli już posiadasz konto.
Zobacz numery archiwalne
nr 15 Grudzień 2005
temat numeru:
SZTUKA STOŁU
< spis treści
Artykuł
Podsumowanie
Prezentacja
"Sztuka stołu"
Kariera w kulturze
Widzieć to czego nie ma - rozmowa z Dagmara Kopalą
Przemysły kultury
Święta, święta, święta - Maciej Mazerant