W dniu 15 listopada br. Parlament Europejski oraz Rada przyjęły nowy program wsparcia europejskiego sektora audiowizualnego - MEDIA 2007. Budżet siedmioletniego programu (2007-2013) wynosi 755 milionów euro.

Podobnie jak wcześniejsze programy, MEDIA 2007 będzie koncentrować się na działaniach związanych z preprodukcją oraz postprodukcją (dystrybucją i promocją). W odróżnieniu jednak od programu MEDIA II (1996–2000) oraz MEDIA Plus/MEDIA Training (2001–2006) wsparcie Wspólnoty Europejskiej będzie realizowane w ramach jednego programu.

Nowe wyzwania

Gwałtowny rozwój technologii cyfrowych oraz rozszerzenie Wspólnoty Europejskiej sprawiły, że europejski rynek audiowizualny musiał radykalnie przeanalizować priorytety oraz strukturę nowego programu. W trakcie konsultacji publicznych przeprowadzonych przez Komisję w ramach przygotowań do MEDIA 2007 zdefiniowano obszary, w których należy wprowadzić zmiany. Po pierwsze działania w ramach programu MEDIA należy przystosować do zmieniającego się rynku oraz rozwoju nowych technologii, tak aby odzwierciedlały one rosnące znaczenie digitalizacji. MEDIA 2007 musi również odnieść się do problemów profesjonalistów sektora audiowizualnego pochodzących z nowych państw Wspólnoty, obejmować innowacyjne, ukierunkowane działania w zakresie digitalizacji oraz działania ułatwiające dostęp do finansowania małym i średnim firmom.

Cele
—  Ochrona oraz podkreślanie i uwydatnianie europejskiej różnorodności kulturowej oraz europejskiego dziedzictwa kinematograficznego i audiowizualnego, zagwarantowanie ich dostępności dla Europejczyków, a także promowanie dialogu międzykulturowego.
—  Zwiększenie rozpowszechniania europejskich produkcji audiowizualnych na terenie Unii Europejskiej oraz poza nią.
—  Wzmocnienie konkurencyjności europejskiego sektora audiowizualnego w ramach wolnego i konkurencyjnego rynku.

Działania wspierane w ramach MEDIA 2007
Muszą:
—  brać pod uwagę zarówno znaczenie procesu twórczego w europejskim sektorze audiowizualnym, jak i wartości kulturowej europejskiego dziedzictwa kinematograficznego i audiowizualnego;
—  wzmacniać możliwości produkcyjne małych firm, aby uczynić europejski sektor audiowizualny bardziej konkurencyjny — oznacza to wspieranie rozpowszechniania kultury biznesowej w sektorze oraz ułatwianie dostępu do inwestycji prywatnych;
—  redukować różnice między państwami europejskimi o dużych zdolnościach oraz państwami o małych zdolnościach produkcji audiowizualnych lub wąskiej strefie językowej — jest to reakcja na potrzebę ochrony oraz uwydatniania różnorodności kulturowej oraz dialogu międzykulturowego w Europie, będzie to sprzyjać przejrzystości oraz konkurencyjności rynku, co wpłynie na potencjalny rozwój ekonomiczny całej Wspólnoty;
—  wspierać rozwój rynku w zakresie digitalizacji — program wdroży działania, które odpowiadać będą zmianom, jakie digitalizacja wprowadza do sektora audiowizualnego we wszystkich fazach produkcji oraz dystrybucji, również w zakresie nowych umiejętności profesjonalistów.

Kraje objęte programem MEDIA 2007

Kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Lichtenstein, Norwegia, Szwajcaria.

Co oferuje program?

Wsparcie finansowe:
—  do 50% kosztów przygotowania projektu, dystrybucji niekrajowych filmów europejskich, promocji, projektów pilotażowych skupiających się na rozwoju nowych technologii, organizacji festiwali;
—  do 20% budżetu produkcji filmu przeznaczonego do dystrybucji telewizyjnej (TV Broadcasting) oraz produkcji projektów audiowizualnych korzystających z finansowania przez banki lub inne instytucje finansowe.

Kto może się starać o wsparcie i kto z niego korzysta?

Profesjonaliści branży audiowizualnej: niezależni producenci, dystrybutorzy, agenci sprzedaży, a także instytucje szkoleniowe, szkoły filmowe, organizatorzy festiwali i imprez promocyjnych.

W jaki sposób należy starać się o wsparcie?

Kalendarz terminów składania aplikacji oraz wszelkie formularze można znaleźć na stronie Media Desk (http://www.mediadesk.com.pl). Formularze są w języku polskim, angielskim i francuskim. Wersja polska jest tylko referencją, ponieważ wnioski można składać wyłącznie w języku angielskim lub francuskim. Wypełnione wnioski składa się do Executive Agency w Brukseli.

Media Desk Polska służy pomocą w wypełnianiu aplikacji i rozliczaniu projektów, które uzyskały wsparcie z Programu MEDIA, informuje na bieżąco o wszystkich nowościach związanych z programem. W przeciwieństwie do firm konsultingowych nie pobiera opłat za konsultacje oraz może monitorować projekt w Brukseli na wszystkich jego etapach.

Biura Media Desk i Media antenie działają w europejskiej sieci, która pozwala na współpracę przy organizacji wydarzeń międzynarodowych, wymianie kontaktów, pomysłów, projektów.
Zespół Media Desk zorganizował w bieżącym roku szereg konferencji, seminariów z udziałem zarówno polskich, jak i zagranicznych ekspertów. Seminaria największym zainteresowaniem cieszyły się wśród producentów, ale uczestnikami byli również dystrybutorzy, scenarzyści, reżyserzy i studenci szkól filmowych.

Media Desk Polska na bieżąco udziela wszystkich istotnych informacji związanych z programem MEDIA, a także o wydarzeniach w świecie filmowym. Informacje są rozsyłane drogą mailową do osób zainteresowanych ich otrzymywaniem, newsy zamieszczane są również na stronie internetowej (http://www.mediadesk.com.pl).

W kwartalniku Newsletter Media Desk Polska czytelnicy mogą znaleźć kalendarz wezwań do składania aplikacji, informacje o międzynarodowych szkoleniach dla profesjonalistów, informacje o festiwalach oraz wydarzeniach w Polsce i Europie.

Program MEDIA promuje projekty o charakterze europejskim, dlatego też niespełnianie tego warunku powoduje, że składany projekt zostaje odrzucony. Na pewno istotne jest posiadanie przez firmy aplikujące partnerów międzynarodowych. Oczywiście o odrzuceniu projektu decyduje również niespełnienie postawionych kryteriów, brak wymaganych załączników, niewypełnienie wszystkich wymaganych pól, brak strategii marketingowej oraz dystrybucji.

Zespół Media Desk zaprasza do konsultowania treści wszystkich aplikacji przed wysłaniem ich do Brukseli.